I fjor sommer ble det kjent at Sats, Elixia og Fresh Fitness ville slå seg sammen. Konkurransetilsynet godkjente dette, under forutsetning av at de solgte 11 av sine tilsammen 82 treningssentre.

Sentrene måtte selges for å unngå at konkurransen skulle bli "vesentlig begrenset", noe tilsynet igjen fryktet kunne føre til høyere priser og dårligere tilbud til kundene.

Tre måneder senere var alle sentrene solgt. Studentsamskipnaden kjøpte Sats Vulkan og Sats Sandsli ble kjøpt opp av Aktiv 365. De ni andre sentrene ble solgt til samme eiere og slått sammen til en ny kjede som først fikk navnet Nytt Senter AS - men nå heter Icon Norge. Lederen for dette selskapet, Erik Frydenberg, har tidligere vært i ledelsen til Elixia.

- Merkelig

Daglig leder i Fitness Xpress, Hasse Hoftvedt, er rystet over måten Konkurransetilsynet behandlet saken på.

- Her har Konkurransetilsynet bommet helt. Å slå sammen to markedsledere i et lite marked er ikke bra for konkurransen over tid, mener han.

Hoftvedt er en av veteranene i treningssenterbransjen. Han var med på å etablere Sats på begynnelsen av 1990-tallet. Nå leder han Fitness.Xpress som har 12 000 medlemmer fordelt på fire treningssentre i Oslo-området.

Han tror fusjonen vil gjøre det svært vanskelig for Sats Elixias konkurrenter på sikt, og at dette i siste instans vil føre til et dårligere tilbud og økte priser for kundene. Han ser heller ikke at salget av de 11 sentrene har gjort konkurransen større for Sats Elixia.

- Det er mindre aktivitet ved de nåværende Icon-sentrene og de er helt fraværende med hensyn til markedsføring. Det er merkelig. Jeg trodde at den nye eieren ønsket å krige og opprettholde markedsposisjon. Icon er ikke blitt en vesentlig konkurrent og konkurransen er blitt begrenset, mener Hoftvedt.

Han skjønner ikke hvorfor de måtte kvitte seg med akkurat disse 11 sentrene.

- Utfordringen med å bli kvitt disse 11 sentrene er null i forhold til gevinsten det gir. Det er dyrt, vanskelig og krever kompetanse å konkurrere og etablere seg i dette markedet. Med denne fusjonen blir det nesten umulig. Fusjonspartene har den beste indrefileten av steder å drive sentre i hele landet, særlig i Oslo, sier Hovtvedt.

- Det koster dem ingenting

Han får støtte av Terje Hammerborg, treningsgründer, medeier og daglig leder i treningskjeden Condis.

- Hva er det Konkurransetilsynet tenker på? Det koster ikke Sats Elixia noe å få solgt disse 11 sentrene, i forhold til hva de får tilbake ved å fusjonere. De kunne gitt dem vekk, mener Hammerborg.

Hoftvedt mener fusjonspartnerne er så pengesterke at det vil bli umulig for andre å sikre seg gode lokaliseringer i fremtiden. Han mener også det vil bli færre kjøpere av andre sentre enn de som er med i fusjonen.

- Den vanlige nordmann tror Konkurransetilsynet passer på, men det gjør de ikke. Det irriterer meg at de har gjort en så dårlig jobb, sier Hoftvedt.

- Dere hadde mulighet til å klage på vedtaket fra Konkurransetilsynet. Hvorfor gjorde dere ikke det?

- Hadde vår bransje hatt villige og rike drivere til å iverksette kampanjer med PR-byrå og advokater slik det ble gjort med ICA & Norgesgruppen-fusjonen, så hadde ikke Konkurransetilsynet godkjent denne fusjonen heller. Men vi mangler dette og klarte ikke å samle oss for å klage de 15 dagene vi hadde på oss. Vi er en liten og splittet bransje uten ressurser til å krige for å stoppe en slik fusjon, sier han.

KT: - Vi var bekymret

Avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet forteller at de var bekymret for at fusjonen kunne føre til at konkurransen ble begrenset og dermed til skade for forbrukeren. Derfor ble det bestemt at de måtte selge 11 sentre.

- Hvorfor fikk Sats Elixia bestemme hvilke 11 sentre som skulle selges?

- I henhold til Konkurranseloven er det slik at det er partene som skal komme med eventuelle tilbud om avhjelpende tiltak i slike saker. Tilsynet vurderte forslaget om de 11 treningssentrene grundig opp mot områdene de var bekymret for, sier Nese.

- Konkurrentene mener at de fleste av disse 11 sentrene ikke var verdt noe særlig likevel?

- Konkurransetilsynet var tydelig i forhold til partene om konkurransemessige problemer i tre geografiske områder knyttet til Oslo, Bergen og Stavanger. Partene kom da, som de har anledning til etter konkurranseloven, med et forslag om å selge en rekke treningssentre i disse områdene. Etter en grundig vurdering kom tilsynet til at salg av disse 11 sentrene var tilstrekkelig for å sikre fortsatt god konkurranse, sier Nese.

Ble lagt føringer

Han forteller at det ble lagt en rekke føringer på partene i salgsprosessen for å sikre god konkurranse.

- Det var viktig for Konkurransetilsynet at salget skjedde til aktører som hadde mulighet og evne til å drive treningssentrene videre som effektive konkurrenter til det sammenslåtte Sats og Elixia, sier Nese.

- I hvilken grad stiller dere krav til konkurransesituasjonen etter et salg?

- Når vi har tillatt fusjonen på de vilkårene og godkjent kjøperne, så er saken avsluttet fra vår side. Etter det må aktørene forholde seg til konkurranseloven på vanlig måte, sier Nese.

- De tar feil

Sats Elixia mener at Hoftvedt og Hammerborg tar feil når de mener at kundene vil få høyere priser og et dårligere tilbud som følge av fusjonen.

- Etter fusjonen eier SATS ELIXIA rundt 9 prosent av Norges 850 treningssentre, og konkurransen er knallhard. Bare i fjor ble det etablert 50 nye sentre i Norge.  Konkurransetilsynet brukte et år på å behandle sammenslåingen av SATS og ELIXIA og gjorde en meget grundig jobb. Godkjennelsen fra tilsynet er en bekreftelse på at sammenslåingen vil være bra for forbrukerne, sier Olav Thorstad.

Han er administrerende direktør i Health & Fitness Nordic, konsernet som består av Sats, Elixia og Fresh Fitness.

- Viktig at det følges opp

Frode Steen er professor ved Norges Handelshøyskole (NHH). Han mener at Konkurransetilsynet har et ansvar for å sikre at salgsprosessen blir gjennomført på en god måte.

- Jobben til Konkurransetilsynet er ikke gjort med å skrive at 11 sentre skal selges. Det er også enormt viktig at det følges opp, og at det legges føringer slik at tiltaket får effekt, sier Steen.

Han mener det ikke holder at man bare designer en løsning som skal gi en bedre konkurransesituasjon. Man må også ha en god design så tiltaket blir satt i verk på en god måte, mener professoren.

- En god måte i denne sammenheng betyr at man må selge til en reell konkurrent, og at man unngår at partene kan tilpasse seg til denne løsningen slik at tiltaket ikke får effekt, eller får mindre effekt, sier Steen.

Fakta/Fusjonen av Sats ElixiaI fjor sommer meldte treningskjedene Sats og Elixia at de ville slå seg sammen. Kjeden Fresh Fitness er også en del av dette selskapet.Konkurransetilsynet krevde at 11 sentre med 20.000 medlemmer ble solgt for å godkjenne fusjonen. Konkurransetilsynet bestemte at følgende 11 treningssentre måtte selges før Elixia og Sats fusjonerte:Avdelinger i Sats: Vulkan (Oslo), Ila (Oslo), Grorud (Oslo), Manglerud (Oslo), Stavanger, Sandnes og Sandsli (Bergen).Avdelinger i Elixia: Hoff (Oslo), Årvoll (Oslo), Bekkestua og Lillestrøm.I begynnelsen av juni ble det kjent at alle sentrene var solgt, og fusjonen ble gjennomført.Sammenslått verdsettes Sats og Elixia til rundt 4,2 milliarder, ifølge Dagens Næringsliv.Totalt har sentrene i kjeden 260.000 medlemmer.