Du har kanskje sett dem? Disse snodige fremkomstmidlene som minner om rullende bobsleder. De innebygde liggesyklene, såkalte velomobiler, er nå på veiene i blant annet Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.

Filmer og tar bilder

Torstein Hagen (57) var blant de første i Norge som ble velomobilfrelst. Han ble fanget av farten og designet på en tur til Nederland for 12 år siden. Tre år senere sto en brukt doning utenfor Asker-mannens bolig i Trondheim, og nå er han eier av tre velomobiler.

-  Hver eneste sykkeltur er en fornøyelse. Det går raskt og det er morsomt med all oppmerksomheten. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg blir filmet eller fotografert hver gang jeg er ute med sykkelen, sier Hagen.

For ham har sykkelen også vært en måte å komme i form på.

- Jeg har aldri drevet mye med trening. Men etter at jeg fikk velomobil har jeg ikke vært redd for å ta en 8-10 mil lang tur. Jeg har funnet min måte å holde meg i form på, sier mannen som til daglig jobber som musiker i Trondheim Symfoniorkester.

Fortere nedover

En velomobil veier mye mer (25-40 kg) enn en vanlig sykkel. Det merkes både i nedover- og oppoverbakke. Nedover og på flat asfaltvei triller den fortere enn vanlige sykler, mye takket være mindre luftmotstand. I bakker er velomobilen langsommere enn en sykkel, og det blir større forskjell jo brattere det blir.

- Velomobilene kan komme opp i ganske høy fart. Hvordan unngår du å bli en fare for andre?

- Man må ta hensyn når man kjører på sykkelvei. Da har man vikeplikt for andre og man må sykle i gangfart om man skal passere fotgjengere. Ellers er gang- og sykkelvei helt uegnet når man sykler nedover, siden de går så raskt, sier Hagen.

20-25 velomobiler

Så langt er det bare 20-25 velomobiler i Norge, fordelt på rundt 20 eiere, opplyser Anders Løberg (49). Han har laget hjemmesiden velomobil.no og driver også med salg av de spesielle syklene på hobbybasis. Løberg fikk sin første velomobil i 2007.

- Jeg ville ha et miljøvennlig transportmiddel som tålte vær og vind. Da jeg fikk høre at liggesykler er raskere enn vanlige sykler, ble jeg fascinert. Siden de er tyngre å kjøre i bakkene, er det også veldig god trening, sier den bergensbosatte 49-åringen.

En ny velomobil koster som regel mellom 50 000 og 75 000 kroner. Du kan også få modeller opp mot 200 000 kroner. Brukte koster fra 20-30 000 og byggesett ca. 25 000 kroner, opplyser Løberg.

Bygget sin egen

De fleste som skaffer seg en velomobil, kjøper den ferdig bygget. Theis Westergaard (62) gjorde det på sin egen måte.

- Da jeg ville skaffe meg en velomobil for fem-seks år siden, var de dyre, vanskelige å få tak i, og hadde lang ventetid. Da tenkte jeg at jeg måtte lage en selv, sier Westergaard.

I et halvt år monterte, freste, pusset og støpte 62-åringen på fremkomstmiddelet. Westergaard jobber til vanlig som tekniker på Marintek i Trondheim, der han bygger skipsmodeller. Siden den gang har han bygget en til, samt fått en til 60-årsdagen.

- Det er en utrolig effektiv sykkel der du tilbakelegger kilometer i høy hastighet. Dessuten sitter du vernet for vær og vind, så du trenger ikke kle på deg masse klær. Det er også plass til bagasje og du sitter godt, sier han.

Her er Torstein Hagen på vei over Brønnøysundet mot Torghatten sommeren 2008. Foto: Privat
Foto: Privat