Våren er her og det er høytid for sykling. Men før du tar sykkelen på veien, er det en del ting du bør sjekke og gjøre.

- En sykkel kan vare i flere år lenger, om du vedlikeholder den. Dessuten er det det flere ting det er viktig å sjekke for å unngå at det oppstår farlige situasjoner, sier John Alden fra Sykkelsenteret i Bergen.

Det meste kan du gjøre selv, ifølge Rasmus Leiro. Han er avdelingsleder ved Pedalen sykkelverksted i Fredrikstad og har skrevet bøkene Mekkeboka og Sykkelkjøp.

- Det viktigste er å vaske sykkelen, sjekke bremser, smøre kjedet, sjekke gir og se at det er nok luft i dekkene. Dette kan alle klare. Men må du begynne å bytte deler, så krever det fort litt verktøy og kunnskap. Da kan det være lurt å oppsøke et verksted, sier Leiro.

Under får du en liste over hva du bør gjøre før du setter sykkelen på veien. Den er utarbeidet med hjelp fra John Alden.

1. Vask og avfetting

Det første du bør gjøre, er å vaske sykkelen fri for skitt, salt og sandpartikler. Start med å spyle sykkelen, for å fjerne overfladisk skitt. Ikke spyl rett mot hjullagre og krank. Etterpå kan du bruke salo, vann og en svamp/klut til å vaske sykkelen ren. Pass spesielt på bremsefeltene. Når du er ferdig, kan du spyle sykkelen ren.

Når sykkelen er ren, kan du avfette kjede og tannhjul. Bruk et avfettingsmiddel/degreaser til å fjerne størknet olje. Roter pedalarmene, mens du sprayer kjedet. Dekk gjerne til underlaget med en avis, så den fanger opp alt av kjemikalier. La middelet virke litt, før du bruker en skrubb, svamp eller klut til å tørke av.

- Gjentar du dette litt regelmessig, så unngår du unødig slitasje på kjedet og tannhjul, sier Alden.

På dette punktet er det litt uenighet. Rasmus Leiro mener det beste er å unngå avfetting.

- Påfør heller litt rikelig med ny olje og tørk godt etterpå. Da gjør oljen fettløserjobben, sier han.

2. Bremser og vaiere

Sjekk at feltet der bremseklossen treffer felgen er helt plant. Hvis slitasjen nærmer seg kritisk punkt, vil feltet bule kraftig innover mot felgkanten. Da er det på tide å skifte felgene.

Bremseklosser har tydelige spor som markerer grensen for hvor slitte de kan bli. Har du nådd denne, må klossene skiftes.

Når det gjelder vaiere, er det lurt å løsne dem, slik at du også kan smøre delene som går inne i strømper. For å løsne, girer du ned til det laveste giret uten å trø. Da er vaierne slappe, og du kan fjerne dem fra festene. Så tar du olje på et papir eller en klut og smører dem godt inn. Dersom sykkelen din har skivebremser, må du passe på at det ikke kommer olje på skivene.

Pass også på at bremsehendelen ikke går helt inn til styret. Gjør den det, må du stramme stilleskruen for bremsen eller stramme selve vaieren. Går vaieren tregt inne i strømpen, kan det hjelpe å olje vaieren.

Løsne vaieren helt fra bremsen, trekk strømpene ut av festene sine, smør vaieren godt, og trekk strømpene over de smurte partiene. Monter så strømpene og vaieren igjen. Fungere bremsen tilfredstillende nå er alt i orden, Hvis ikke, skift vaiere og strømper.

3. Gir, drivverk og vaiere

Gir og drivverk må smøres. Her anbefales teflonolje.

- Den smører godt, har en isolerende evne og trekker godt inn i friksjonspunktene (akslingene), sier Alden, som anbefaler å smøre før det blir tørt.

Ledd og bevegelige deler i girarmen må også smøres av og til. Etterpå må du teste om sykkelen girer som den skal.

Sjekk også at ikke taggene på tannhjulene er for spisse/slitte, da må de skiftes. Kjedet bør skiftes hver 2000 km for å redusere slitasjen på tannhjulene.

Girvaierne kan også trenge smøring. For å komme til vaieren inne i strømpene, girer du ned til det laveste giret uten å trø. Da er vaierne slappe, og du kan trekke strømpene ut av festene. Så sprayer du olje rett på vaierne og trekker strømpene frem og tilbake over det smurte stedet. Gjenta gjerne behandlingen. Blir ikke giringen bedre av dette, må du skifte vaiere og strømper.

4. Dekk

Let etter sprekkdannelser i dekket. Finner du det, må du skifte dekket. Det samme gjelder for mønsterets opprinnelige struktur i dekket. Er det borte, må man skifte dekket.

- Gjør man ikke det, kan det revne eller eksplodere. Skjer det i fart, kan det gå skikkelig galt, sier Alden.

Pump også luft i dekket, så nært opp til maksimalt trykk av det som anbefales. Hvilket trykk dekket skal ha, står på kanten av dekket. Pumper som viser trykket, for eksempel slike man finner i sykkelbutikker og på bensinstasjoner, anbefales.

- Sykler du med lite luft i dekkene, blir det mye tyngre å sykle. Det blir også en enorm slitasje på dekkene og du øker punkteringsrisikoen mange ganger, sier Alden.

Når du parkerer sykkelen for vinteren, bør du slippe ut luften av dekkene, så de ikke står i spenn. Kan du henge sykkelen opp på veggen, er det også å anbefale. Da holder dekkene seg bedre.

5. Hjul

Løft opp sykkelen og rull på hjulet. Det skal rulle helt jevnt, ikke danse fra side til side. Gjør det det, bør du oppsøke et verksted for å se om de kan rette det opp. Hvis det ikke går an, må du skifte hjulet.

Hold også hjulet oppe og trekk det fra side til side. Hvis du kjenner slark, må du sjekke dette på et verksted. Da kan det hende at du trenger nye hjullagre, eller i verste fall nytt hjul.