Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

Fikk six-pack på 12 uker

  •   Torunn Aarøy

Fikk six-pack på 12 uker

Martin Thronsen (40) i FHM Magazine elsket sofaen og hatet helsestudio. Men i sommer kan han vise frem sixpacken.
Dette leses nå:

- Speilene skaper kroppshysteri på treningssentrene

- De bidrar til økt kroppshysteri, mener professor emeritus.

Ikke sunnere enn vanlig knekkebrød

Grovt knekkebrød er et sunt alternativ til lyst brød, fordi det inneholder mer fiber. Mange baker sitt eget knekkebrød, noe som gjør at de kan få et ekstra grovt og sunt knekkebrød.

Linda (35) fikk en morgengave hun sent vil glemme

- Vi får se om det blir stående som et godt eller forferdelig minne, sier ektemann Øyvind Vikan.

- Matintoleranser er blitt en unnskyldning for slanking

Fjerner sentrale matvarer fra kostholdet uten grunn.

- Som å gå skogstur under vann

Bli med fridykkerne Sindre og Truls på vraksafari i Korsvika i Trondheim.

Mye salt og fett i taperne

Ost og kjeks er en klassiker, der man ofte tenker på osten som det som gir kalorier, og at det ikke er så nøye hva slags kjeks man velger

Treningssentrene sparer samfunnet for 16 milliarder årlig

- Treningssentrene får ikke den anerkjennelsen de fortjener, mener Virke-direktør.

Villmarksjenta vant over frykten

Her er 18-åringen tilbake i gapahuken der hun ble rundstjålet. - Jeg ville bli ferdig med hendelsen, sier hun.

Det begynte med det største mørke, jeg følte meg dypt deprimert og har ikke noe lyst minne av de første fire uke ukene.

Martin Thronsen
(Foto: FHM Magazine )

Foto: FHM Magazine

(Foto: FHM Magazine )

Foto: FHM Magazine

Martins vitale mål:
Uke 1 (Målt en uke etter at dietten var påbegynt, idet han startet var vekten 93 kg) Vekt: 90 kg Fett: 17,5 % (15,7 kg) Fettfri masse: 74,3 Magemål: 102 cm Styrke: Benpress: 110 kg Strake markløft: 40 kg Nedtrekk: 50 kg Benkpress med manualer: 10 kg (på hver arm) Uke 12 Vitale mål: Vekt: 81 kg Fett: 9,5 % (7,7 kg) Fettfri masse: 73,3 kg Magemål: 87 cm Styrke: Benpress: 280 kg Strake markløft: 130 kg Nedtrekk: 100 kg Benkpress med manualer: 28 kg (på hver arm)
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

- Hadde jeg visst hvor lett det var, hadde jeg gjort dette lenge før. For dem som er yngre enn meg er det sannsynligvis enda enklere. Når jeg har klart dette, kan alle klare det. Det er viktig å få frem, sier sjefredaktør Martin Thronsen (40) i magasinet FHM.

I høst la han om kosten kraftig og begynte å trene. Han hadde 12 uker på seg til å få sixpack. På de ukene gikk han ned 12 kilo.

Thronsen forteller selv om kampen for en veltrent kasse i det siste nummeret av bladet.

Mannepupper

«Men én ting er sikkert: Det ser ikke bra ut i speilet. Jeg har nokså umerkelig dratt på meg en kilo eller to i året de siste åra, og nå har jeg fordundre meg antydninger til manboobs også. Not all right», skriver Thronsen i artikkelen.

Han beskriver seg selv som en gjennomsnittlig sofapotet før han satte i gang med dette prosjektet. Hverdagen besto av lange arbeidsdager, to små barn og fotballtrening en gang i uken.

- Tre ting jeg virkelig hatet var helsestudio, styrketrening og dietter. Der har du altså bakteppet, sier Thronsen og legger til:

- Umerkelig hadde jeg sluttet å løpe på fotballtrening. Jeg trodde det var alderen. Da kiloene begynte å renne av, merket jeg at jeg orket å springe likevel, selv om kondisen i og for seg ikke hadde blitt noe bedre, sier Thronsen.

Da han fikk spørsmål fra Espen Espelund i Fitnessbloggen.no om han ville være med og teste ut veien mot sixpack på 12 uker, brukte han lang tid på å tenke seg om. Og etter det et par uker på å grue seg før han faktisk satte i gang. Men han sa ja.

Tøff diett

Thronsen trente styrke en time tre ganger i uken på hans faste treningssenter. Der hadde han kun vært støttemedlem før han startet forvandlingen.

Han ble satt på en diett han kaller så godt som fett- og karbofri. Espelund veiledet ham ved oppstart og fikk ham i gang.

- Fra før har jeg hatt ulike raptuser, der jeg har gått i gang på helsestudio i noen uker. Men jeg så aldri noen resultater og ga opp etter noen uker hver gang, sier Thronsen.

Han mener at han har begynt å feil ende før.

- Dietten har betydd 70–80 prosent av dette opplegget. Det er den som først gir resultater.

Tøff start

Starten var tøff.

- Det begynte med det største mørke, jeg følte meg dypt deprimert og har ikke noe lyst minne av de første fire uke ukene. Men da jeg oppdaget at noe skjedde og kom over kneika, så gikk det som en lek.

Bortsett fra å trene styrke, begynte han også å gå både til og fra på jobb. Og da ungenes barnehage stengte og han måtte levere i to barnehager, begynte han å løpe med barnevogn.

Han begynte å kjenne at han fikk ekstra energi fra treningen. Den gjorde det også lettere å komme seg på helsestudio etter at ungene hadde lagt seg.

Etter ni uker hadde vekten går fra 93 til rett under 80 kilo. Da fikk han beskjed om å gå opp igjen i vekt og fortsette styrketreningen med full intensitet. Etter 12 uker var han selv overrasket over hva han hadde klart å oppnå.

«Jeg merker at jeg blir stolt der jeg vantro betrakter meg selv i speilet. Veldig stolt. For første gang i livet står jeg og flekser muskler i speilet uten å dekke meg bak minst tre lag av selvironi».

Har endret livsstil

Prosjektet ble avsluttet 20. januar. Thronsen har ikke gått opp et eneste kilo siden, og kan dermed satse på å flashe sixpacken på stranden i sommer.

- Det virker som jeg har klart å få til en livsstilsendring, ja.

Dagene med ferdigpizza er over for sjefredaktøren.

- Jeg spiser karbo og feit mat, men holder meg unna ferdigmat.

Venner og kolleger har vist stor interesse for prosjektet hans.

- Dette er vel en drøm for mange menn?

- Jo, det viser den store interessen fra alle folk rundt meg. Det er stadig flere som hiver seg på. Jeg vil bare understreke at du trenger ikke noen personlig trener for å gjøre dette. Det er heller ikke noe mirakelkur. Kan jeg, så kan du.

Les flere Sprek-saker her.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus