Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

La pulsklokka ligge i ferien - prøv snakkeprøven i stedet

  •   Natale Rolim
Du må ikke trene med pulsklokke for å for å få en god treningøkt. Her løper Bente Skari uten klokke rundt håndleddet under ei treningsøkt i Granåsen. (Foto: Mikaela Berg )

Du må ikke trene med pulsklokke for å for å få en god treningøkt. Her løper Bente Skari uten klokke rundt håndleddet under ei treningsøkt i Granåsen. Foto: Mikaela Berg

La pulsklokka ligge i ferien - prøv snakkeprøven i stedet

Gi pulsklokka fri i sommer. Du kan få gode treningsøkter uten, skriver Natalie Rolim.
Leses nå:

- Ikke spis frokost

Professor Birger Svihus mener folk må innse at de ikke trenger å spise så ofte.

Idretts-Norges rikeste blir ny sjef for Sats Elixia

Den tidligere volleyballproffen blir en av treningsbransjens mektigste.

Stor forskjell på innhold av lever

Se vår store test av leverpostei.

Skal kjøre Norge på langs på gressklipper

Luftambulansen reddet livet til Remi Stien (44). Nå takker ham dem på sin helt spesielle måte.

Flere av knekkebrødene får terningkast seks

De aller fleste av oss kan gjerne spise mer knekkebrød.

Fedmeeksperter vil kalorimerke mat og drikke på restauranter

- Man må kunne gå på restaurant og kose seg uten å tenke så mye på kalorier, mener Helsedepartementet.

Mener lavkarboråd er skadelige

- Unngå kornprodukter, råder lege. - Direkte skadelig, mener helseforsker.

Finn superformen uten treningssenter

Slik kan du gjennomføre en utendørsøkt.

Størst forskjell på saltinnholdet

Tortillachips er ikke noe vi spiser fordi vi tror det er sunt, men fordi det er godt. Spiser du ofte tortillachips kan det likevel være lurt å ta en titt på denne testen. Det er nemlig store forskjeller på hvor mye salt de ulike typene inneholder.

Klarer Rodal å knuse trapperekorden?

Det er 427 trappetrinn til toppen av Scandic-hotellet på Lerkendal. Klarer Vebjørn Rodal å slå rekorden satt av salgssjefen på hotellet?

For høygravide Silje Mariela (30) er tunge løft en del av hverdagen

- Dette vil jeg ikke anbefale til gravide som ikke har trent mye styrke før, sier professor.

Forsker advarer mot treningen som ikke virker

NTNU-forsker gir deg svaret på hva du ikke må gjøre - og hva som er suksessformelen.

Hvis du er usikker på om treningsintensiteten er passe, kan du ta «snakkeprøven.»

Natale Rolim
Sprek-bloggen
(Foto: Cerg)

Foto: Cerg

  • Bloggen er levert av The Cardiac Exercise Research Group, Cerg, ved NTNU.
  • Hjemmeside: http://cergntnu.wordpress.com/
  • Gruppen ble etablert i januar 2008.
  • I 2011 ble gruppen gitt status som ett av de fire nye K.G Jebsen sentre for medisinsk forskning.
  • Artikkelforfatter er Natale Rolim, forsker ved Cerg.
  • Hennes forskningsområde er moelkylære mekanismer ved aerob intervalltrening.
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Hvordan kan man sørge for å holde seg i form når ferierutinene tar over? Selv om masse fritid kan være motiverende for mye fysisk aktivitet, kan det likevel være at du er bekymret for at treningsprogrammet går i stå når du endrer hverdagsrutinene. Hvis du allerede følger et program og ikke vil miste fordelene du drar av regelmessig trening, er det viktig å være klar over egen fysisk form, samtidig som du ikke presser deg selv for langt.

Hvor mye trening trengs? Dagens anbefaling er at man holder på med fysisk aktivitet i minst 30 minutter alle dagene i uken, enten sammenhengende eller i flere bolker på minst 10 minutter hver. Dette både forebygger og behandler tilstander som høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes type 2, depresjon og mer.

Alternativt kan man variere treningsintensiteten og trene en litt kortere intervalløkt (flere høyintensitetsdrag med aktive hvileperioder). Dette har vist seg å være den mest effektive måten å raskt forbedre kondisjonen (vi har tidligere skrevet om vanlige spørsmål rundt intervalltrening på bloggen.)

Respekter kroppens grenser og finn en god balanse mellom hvile og trening. Men det er ingenting i veien for å «ta med» kondistreningen på hytta, selv uten pulsklokke.

Hvis du er usikker på om treningsintensiteten er passe, kan du ta «snakkeprøven.» Under treningen bør du kunne holde en litt oppstyltet samtale gående. Hvis du gisper etter luft og overhodet ikke har pust til overs, jobber du sannsynligvis i øvre grense eller du tar i for hardt. Hvis du derimot kan synge hele «Ja, vi elsker», er intensiteten neppe særlig høy!

En annen kjent måte å måle intensitetsnivået på fysisk aktivitet er ved bruk av en skala fra 0 til 10 for å vurdere oppfattet anstrengelse. Skalaen baserer seg på hvordan det vanligvis føles når man trener ved forskjellige intensiteter. Denne subjektive målemåten reflekterer hvor slitsom aktiviteten føles med utgangspunkt i fysisk stress, innsats og utmattelse.

Null på skalaen er sånn det føles når man sitter rolig i en stol. «Snakkeprøvens» grense går mellom 4 og 5 hvor du fortsatt kan prate, men det føles litt anstrengende. Neste grense går mellom 6 og 7, hvor snakking føles svært anstrengende, og du kun ønsker å si noen få ord av gangen. Anstrengelsesnivå 10 er sånn det føles etter en veldig hard aktivitet eller ved slutten av stresstest hvor du har tatt deg helt ut.

Hvis du trener intervall, bør aktiv hvile ligge på rundt 4-5, og selve intervalldragene oppe i 8-9. Ved en lengre og litt roligere treningsøkt bør anstrengelsen ligge ved ca. 5 eller lavere.

Ingen trening hjelper kroppen hvis man slurver med maten eller har en stor forkjærlighet for tobakk eller alkohol! Mange legger på seg i ferien, så husk å holde et øye med hva du spiser. Med så mange muligheter for god mat og drikke i løpet av sommeren gjelder det å sørge for at godteriet og grillmaten er unntaket, ikke regelen.

Du kan for eksempel bruke frukt som mellommåltid istedenfor å gå rett til iskrem og andre fettrike snacks. Husk også at vann er den beste tørstedrikken, så drikk mye av det i sommer! Sommerferien handler ikke først og fremst om trening eller sunn mat. Men sommerhygge og samvær med venner og familie trenger ikke være uforenelig med en aktiv og helsebringende livsstil!

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus