Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

La pulsklokka ligge i ferien - prøv snakkeprøven i stedet

  •   Natale Rolim
Du må ikke trene med pulsklokke for å for å få en god treningøkt. Her løper Bente Skari uten klokke rundt håndleddet under ei treningsøkt i Granåsen. (Foto: Mikaela Berg )

Du må ikke trene med pulsklokke for å for å få en god treningøkt. Her løper Bente Skari uten klokke rundt håndleddet under ei treningsøkt i Granåsen. Foto: Mikaela Berg

La pulsklokka ligge i ferien - prøv snakkeprøven i stedet

Gi pulsklokka fri i sommer. Du kan få gode treningsøkter uten, skriver Natalie Rolim.
Dette leses nå:

Selfier kan være uheldig for selvbildet

Det viser forskning. - Det er ganske mange andre ting som er mer uheldig, mener personlig trener Cornelis Elander.

Lena Ronge fryktet legen ville be henne gå ned i vekt

I magen lå det en svulst på størrelse med en håndball.

Sesongens første skiløype i Trondheim

I dag er én kilometer med skiløype av kunstsnø klar på Saupstad.

- Svært mange får store plager av kumelk

Lege og helseforsker mener Melk.no-leder bagatelliserer betydningen av melkeintoleranse.

- Speilene skaper kroppshysteri på treningssentrene

- De bidrar til økt kroppshysteri, mener professor emeritus.

Ikke sunnere enn vanlig knekkebrød

Grovt knekkebrød er et sunt alternativ til lyst brød, fordi det inneholder mer fiber. Mange baker sitt eget knekkebrød, noe som gjør at de kan få et ekstra grovt og sunt knekkebrød.

Linda (35) fikk en morgengave hun sent vil glemme

- Vi får se om det blir stående som et godt eller forferdelig minne, sier ektemann Øyvind Vikan.

- Matintoleranser er blitt en unnskyldning for slanking

Fjerner sentrale matvarer fra kostholdet uten grunn.

- Som å gå skogstur under vann

Bli med fridykkerne Sindre og Truls på vraksafari i Korsvika i Trondheim.

Mye salt og fett i taperne

Ost og kjeks er en klassiker, der man ofte tenker på osten som det som gir kalorier, og at det ikke er så nøye hva slags kjeks man velger

Hvis du er usikker på om treningsintensiteten er passe, kan du ta «snakkeprøven.»

Natale Rolim
Sprek-bloggen
(Foto: Cerg)

Foto: Cerg

  • Bloggen er levert av The Cardiac Exercise Research Group, Cerg, ved NTNU.
  • Hjemmeside: http://cergntnu.wordpress.com/
  • Gruppen ble etablert i januar 2008.
  • I 2011 ble gruppen gitt status som ett av de fire nye K.G Jebsen sentre for medisinsk forskning.
  • Artikkelforfatter er Natale Rolim, forsker ved Cerg.
  • Hennes forskningsområde er moelkylære mekanismer ved aerob intervalltrening.
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Hvordan kan man sørge for å holde seg i form når ferierutinene tar over? Selv om masse fritid kan være motiverende for mye fysisk aktivitet, kan det likevel være at du er bekymret for at treningsprogrammet går i stå når du endrer hverdagsrutinene. Hvis du allerede følger et program og ikke vil miste fordelene du drar av regelmessig trening, er det viktig å være klar over egen fysisk form, samtidig som du ikke presser deg selv for langt.

Hvor mye trening trengs? Dagens anbefaling er at man holder på med fysisk aktivitet i minst 30 minutter alle dagene i uken, enten sammenhengende eller i flere bolker på minst 10 minutter hver. Dette både forebygger og behandler tilstander som høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes type 2, depresjon og mer.

Alternativt kan man variere treningsintensiteten og trene en litt kortere intervalløkt (flere høyintensitetsdrag med aktive hvileperioder). Dette har vist seg å være den mest effektive måten å raskt forbedre kondisjonen (vi har tidligere skrevet om vanlige spørsmål rundt intervalltrening på bloggen.)

Respekter kroppens grenser og finn en god balanse mellom hvile og trening. Men det er ingenting i veien for å «ta med» kondistreningen på hytta, selv uten pulsklokke.

Hvis du er usikker på om treningsintensiteten er passe, kan du ta «snakkeprøven.» Under treningen bør du kunne holde en litt oppstyltet samtale gående. Hvis du gisper etter luft og overhodet ikke har pust til overs, jobber du sannsynligvis i øvre grense eller du tar i for hardt. Hvis du derimot kan synge hele «Ja, vi elsker», er intensiteten neppe særlig høy!

En annen kjent måte å måle intensitetsnivået på fysisk aktivitet er ved bruk av en skala fra 0 til 10 for å vurdere oppfattet anstrengelse. Skalaen baserer seg på hvordan det vanligvis føles når man trener ved forskjellige intensiteter. Denne subjektive målemåten reflekterer hvor slitsom aktiviteten føles med utgangspunkt i fysisk stress, innsats og utmattelse.

Null på skalaen er sånn det føles når man sitter rolig i en stol. «Snakkeprøvens» grense går mellom 4 og 5 hvor du fortsatt kan prate, men det føles litt anstrengende. Neste grense går mellom 6 og 7, hvor snakking føles svært anstrengende, og du kun ønsker å si noen få ord av gangen. Anstrengelsesnivå 10 er sånn det føles etter en veldig hard aktivitet eller ved slutten av stresstest hvor du har tatt deg helt ut.

Hvis du trener intervall, bør aktiv hvile ligge på rundt 4-5, og selve intervalldragene oppe i 8-9. Ved en lengre og litt roligere treningsøkt bør anstrengelsen ligge ved ca. 5 eller lavere.

Ingen trening hjelper kroppen hvis man slurver med maten eller har en stor forkjærlighet for tobakk eller alkohol! Mange legger på seg i ferien, så husk å holde et øye med hva du spiser. Med så mange muligheter for god mat og drikke i løpet av sommeren gjelder det å sørge for at godteriet og grillmaten er unntaket, ikke regelen.

Du kan for eksempel bruke frukt som mellommåltid istedenfor å gå rett til iskrem og andre fettrike snacks. Husk også at vann er den beste tørstedrikken, så drikk mye av det i sommer! Sommerferien handler ikke først og fremst om trening eller sunn mat. Men sommerhygge og samvær med venner og familie trenger ikke være uforenelig med en aktiv og helsebringende livsstil!

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus