Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

  •   Sigrid Aas

Slik trener kjendisene

(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

Guri Hetland legger gjerne treningen til fjellet om sommeren.

- Du kan bli frisk fra diabetes type 2

Forsker hevder at det er mulig å kvitte seg med alle medisiner - men han møter motbør.

Her støter Tiril (14) mer enn sin egen kroppsvekt

- Jeg hadde psyket meg opp for å klare det, sier den unge vektløfteren.

Har man problemer, kan fysisk aktivitet være løsningen for mange, sier psykiater Egil W. Martinsen.

Hvor sunne er rett i koppen-måltidene?

Stor forskjell på vinnerne og taperne.

- Skolene «forgifter» barn og unge med usunn og farlig mat

Personlig trener Cornelis Elander frykter at norske barn og unge skal bli like overvektige som amerikanske.

 Denne hytta mer enn doblet besøket sitt fra i fjor

- Den er veldig spesiell, sier generalsekretæren i Den Norske Turistforeningen. De melder om rekordbesøk på sine hytter.

Sykepleiere vet lite om at turnusarbeid gir helserisiko

- Dette er urovekkende, mener Henriette Warpe, som står bak den nye undersøkelsen.

Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken.

Guri Hetland
Fakta Guri Hetland
(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

  • Alder: 37
  • Landslagstrener i langrenn i Sveits
  • Forbereder seg til vinterens ski-VM i Val di Fiemme
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

I sommer deler kjendisene sine tips om trening med Sprek-leserne.

Hva er ditt forhold til trening?

- Jeg trener fordi det er gøy og det har jeg alltid gjort. Det å være i bevegelse og kjenne at kroppen er i form er viktig for meg. Trening gir gode opplevelser og overskudd!

Favorittøvelse eller aktivitet?

- Langrenn har alltid vært favorittidretten min, men jeg liker også mange andre idretter og aktiviteter. Som for eksempel alpint og telemark, sykling, løping og klatring. Jeg trives best utendørs, men en god styrkeøkt er heller ikke å forakte.

Hvilken idrett skulle du gjerne prøvd deg på hvis du fikk sjansen?

- Jeg liker å prøve nye ting og har prøvd mange idretter, særlig i årene etter at jeg ga meg som aktiv langrennsløper. Kan i farten ikke komme på noe uprøvd som jeg brenner etter å prøve.

Kan du skissere en typisk treningsuke for deg?

- Mine treningsuker styres i stor grad av jobben som langrennstrener. Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken. Om våren blir det en del toppturer og alpint, på sommeren fjellturer, løping og sykling og på vinteren mest langrenn.

Hva er du mest for med når det gjelder kroppen din?

- Jeg er fornøyd med at jeg er i god form og at jeg har så stor glede av å trene og av å bli fysisk sliten. Jo mer aktivitet, desto bedre! Er også glad for at jeg har en frisk og sterk kropp som tåler mye belastning uten at jeg blir skadet.

Tips til andre som ønsker å komme i gang med trening?

- Det viktigste er å finne bevegelsesformer som man liker. Lystbetont trening er det som virker i lengden! Treningsavtaler med venner kan være smart for å komme i gang. De første øktene kan være tunge, men etter hvert som formen blir bedre, vil man merke økt overskudd i hverdagen.
Og alt med måte! Et jevnt, fornuftig aktivitetsnivå som er forenelig med jobb, familie og venner er mitt tips til mosjonister.

 

LES OGSÅ: Slik trener Are Schanke

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus