Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

  •   Sigrid Aas

Slik trener kjendisene

(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

Guri Hetland legger gjerne treningen til fjellet om sommeren.

Er dette sommerens høyeste blogg?

På 3800 meter, ved foten av Afrikas høyeste fjell, Kilimanjaro, blogger Jan Ivar Sandnes om firmaturen opp fjellet. Planen er å sende video fra Uhuru Peak på 5895 moh natt til søndag.

Slik trener du av deg sommermaten

Så mye må du trene for å svi av sommerkaloriene!

Sommerlekene som redder formen i ferietiden

Litt trening er bedre enn bare latskap. Her er sommeraktivitetene du kan gjøre i parken eller på stranden som holder deg i form gjennom ferien.

Toppidrettsutøvere trenger oftere pacemaker

Hard utholdenhetstrening kan føre til hjerteproblemer når utøverne blir eldre. En ny oppdagelse av hvordan hjertet fungerer, gjør at forskerne nå vet mer om hvorfor.

Knuser myten om crossfit

Mange tror crossfit er en treningsform for superatleter, men en ny masteroppgave viser at crossfit har god effekt for også den som har minimalt med treningsgrunnlag.

Over tredobling av antall crossfit-sentre

På to år har antallet crossfit-sentre her til lands skutt i været.

Styr unna sjokoladeyoghurt

Stor test av yoghurt for barn.

Vannveien i Bymarka

I vestenden av Store Leirsjøen dukker det opp en rød flekk ute på vannet. Det er flere som er ute og padler denne kvelden.

Dette skjer når du tar ferie fra treningen

Har du tenkt å ta ferie fra treningen i sommer? Da bør du lese denne saken først.

Kjetil sluttet på ADHD-medisiner og begynte å trene

Da Kjetil Foss Angeltvedt var 18 år tok han et viktig valg.

Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken.

Guri Hetland
Fakta Guri Hetland
(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

  • Alder: 37
  • Landslagstrener i langrenn i Sveits
  • Forbereder seg til vinterens ski-VM i Val di Fiemme
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

I sommer deler kjendisene sine tips om trening med Sprek-leserne.

Hva er ditt forhold til trening?

- Jeg trener fordi det er gøy og det har jeg alltid gjort. Det å være i bevegelse og kjenne at kroppen er i form er viktig for meg. Trening gir gode opplevelser og overskudd!

Favorittøvelse eller aktivitet?

- Langrenn har alltid vært favorittidretten min, men jeg liker også mange andre idretter og aktiviteter. Som for eksempel alpint og telemark, sykling, løping og klatring. Jeg trives best utendørs, men en god styrkeøkt er heller ikke å forakte.

Hvilken idrett skulle du gjerne prøvd deg på hvis du fikk sjansen?

- Jeg liker å prøve nye ting og har prøvd mange idretter, særlig i årene etter at jeg ga meg som aktiv langrennsløper. Kan i farten ikke komme på noe uprøvd som jeg brenner etter å prøve.

Kan du skissere en typisk treningsuke for deg?

- Mine treningsuker styres i stor grad av jobben som langrennstrener. Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken. Om våren blir det en del toppturer og alpint, på sommeren fjellturer, løping og sykling og på vinteren mest langrenn.

Hva er du mest for med når det gjelder kroppen din?

- Jeg er fornøyd med at jeg er i god form og at jeg har så stor glede av å trene og av å bli fysisk sliten. Jo mer aktivitet, desto bedre! Er også glad for at jeg har en frisk og sterk kropp som tåler mye belastning uten at jeg blir skadet.

Tips til andre som ønsker å komme i gang med trening?

- Det viktigste er å finne bevegelsesformer som man liker. Lystbetont trening er det som virker i lengden! Treningsavtaler med venner kan være smart for å komme i gang. De første øktene kan være tunge, men etter hvert som formen blir bedre, vil man merke økt overskudd i hverdagen.
Og alt med måte! Et jevnt, fornuftig aktivitetsnivå som er forenelig med jobb, familie og venner er mitt tips til mosjonister.

 

LES OGSÅ: Slik trener Are Schanke

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Disqus

Skogbrann i Aure

Siste: Helikopter satt inn i slukkingsarbeidet

Brannen utvikler seg rask, og mannskapene jobber i bratt og ulendt terreng på Ertvågsøya i Aure kommune.