Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

  •   Sigrid Aas

Slik trener kjendisene

(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

Guri Hetland legger gjerne treningen til fjellet om sommeren.
Leses nå:

Dette gjør ikke Thomas igjen

Bar datteren og sykkelen opp 800 trappetrinn. – Et resultat av litt dårlig planlegging, sier Thomas Longberg.

Dobbelt så mye fisk i vinnerne som i taperne

Fiskepinner er typisk barnemat, i hvert fall her i Norge. I Storbritannia derimot, er fiskepinner i form av Fish´n Chips, tradisjonell pubmat og fastfood

Færre går lange skirenn

Birkebeinerrennet og flere andre store mosjonistskirenn sliter med deltakelsen. - Det er blitt mindre trendy med turrenn enn tidligere, mener tidligere Kondis-redaktør.

- Vi må slutte å lyge om at fysisk aktivitet gjør oss slanke

Amerikansk hjertelege mener begrepet «tren deg slank» er en myte.

Lei av kjedelige møter?

- Ta to-tre minutter med musikk og full dans, råder professor i kreativitet.

«Diamant til halv pris. Fæl å sykle på»

Anders Haabys (36) kreative salgsannonse går sin seiersgang i sosiale medier.

Gunn sover ute en helg i måneden

Her er åtte tips til hvordan du kan gjøre det samme.

- Ja, vi elsker fisk!

Salget av fersk fisk øker kraftig.

«Skammer du deg ikke over å vise frem beina dine med så mange cellulitter?»

Personlig trener og blogger Helene Drage (27) hetses for utseendet. Hun er ikke alene.

- Mange blir sjokkert over at jeg driver med pole dancing

Isak Viktorsson Arnfjørd (17) er en av få gutter i miljøet.

Camilla (33) gjorde det Roald Amundsen ikke klarte

Gikk 100 km med pulk i stiv kuling og kraftig snøfall.

Kristine og Øystein ble 43 år «yngre» og 28 kg lettere sammen

Man lykkes bedre med livsstilsendringer sammen med partneren, viser forskning.

10 tips til uteaktiviteter med barna

Slik gjør du turen til en lek.

Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken.

Guri Hetland
Fakta Guri Hetland
(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

  • Alder: 37
  • Landslagstrener i langrenn i Sveits
  • Forbereder seg til vinterens ski-VM i Val di Fiemme
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

I sommer deler kjendisene sine tips om trening med Sprek-leserne.

Hva er ditt forhold til trening?

- Jeg trener fordi det er gøy og det har jeg alltid gjort. Det å være i bevegelse og kjenne at kroppen er i form er viktig for meg. Trening gir gode opplevelser og overskudd!

Favorittøvelse eller aktivitet?

- Langrenn har alltid vært favorittidretten min, men jeg liker også mange andre idretter og aktiviteter. Som for eksempel alpint og telemark, sykling, løping og klatring. Jeg trives best utendørs, men en god styrkeøkt er heller ikke å forakte.

Hvilken idrett skulle du gjerne prøvd deg på hvis du fikk sjansen?

- Jeg liker å prøve nye ting og har prøvd mange idretter, særlig i årene etter at jeg ga meg som aktiv langrennsløper. Kan i farten ikke komme på noe uprøvd som jeg brenner etter å prøve.

Kan du skissere en typisk treningsuke for deg?

- Mine treningsuker styres i stor grad av jobben som langrennstrener. Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken. Om våren blir det en del toppturer og alpint, på sommeren fjellturer, løping og sykling og på vinteren mest langrenn.

Hva er du mest for med når det gjelder kroppen din?

- Jeg er fornøyd med at jeg er i god form og at jeg har så stor glede av å trene og av å bli fysisk sliten. Jo mer aktivitet, desto bedre! Er også glad for at jeg har en frisk og sterk kropp som tåler mye belastning uten at jeg blir skadet.

Tips til andre som ønsker å komme i gang med trening?

- Det viktigste er å finne bevegelsesformer som man liker. Lystbetont trening er det som virker i lengden! Treningsavtaler med venner kan være smart for å komme i gang. De første øktene kan være tunge, men etter hvert som formen blir bedre, vil man merke økt overskudd i hverdagen.
Og alt med måte! Et jevnt, fornuftig aktivitetsnivå som er forenelig med jobb, familie og venner er mitt tips til mosjonister.

 

LES OGSÅ: Slik trener Are Schanke

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus