Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Sport / Sprek

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

  •   Sigrid Aas

Slik trener kjendisene

(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

- Jo mer aktivitet, desto bedre!

Guri Hetland legger gjerne treningen til fjellet om sommeren.
Leses nå:

10 tips til uteaktiviteter med barna

Slik gjør du turen til en lek.

- Det svartnet for meg, så begynte jeg å hylgrine

71 grader nord - Norges tøffeste kjendis - er det hardeste bloggeren Emilie «Voe» Nereng (18) har vært med på.

Nå blir nøkkelhullproduktene sunnere

Men kravene til produktene er ikke strenge nok, mener Forbrukerrådet.

«Virker ikke den ene nyren? Det gjør ikke noe, hun har jo én til!»

At Ea (2) ikke er som alle andre, har aldri stoppet familien Solstad. I 2015 har de mål om å dra på 100 turer.

Trønderne er Norges ivrigste skigåere

- Her kan man nok se en Bjørgen-effekt, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Politiet frykter kroppshysteri vil avle flere kriminelle

Kroppsfiksering og voksende fitnessmiljø gjør politiet bekymret for mer doping blant ungdom.

Nå skal du gå mens du jobber

Nå skal man ikke bare gå til jobb. Man skal også gå mens man jobber

Nå blir kantinematen sunnere

- Mange spiser oss hos hver dag, og det forplikter.

Eline (22) har vært gjennom sitt livs tøffeste kamp

Nå skal hun gjennom et av verdens tøffeste løp

- Det er vondt at hun aldri får oppleve det fine vi har sammen i Sjukt Sprek

Anette Bratten Michelsen (34) overlevde kreften. Det gjorde ikke barndomsvenninnen Lena Tangen Kvalnes.

Løp 153 trappetrinn i minuttet

- Brutalt, sier Thorbjørn Ludvigsen. Han var nest raskest opp Empire State Building i natt.

Forkjølet? Slik kan du trene

Her er treningsrådene når du ikke er i form.

Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken.

Guri Hetland
Fakta Guri Hetland
(Foto: Rune Petter Ness )

Foto: Rune Petter Ness

  • Alder: 37
  • Landslagstrener i langrenn i Sveits
  • Forbereder seg til vinterens ski-VM i Val di Fiemme
Saken oppdateres Last inn siden på nytt

I sommer deler kjendisene sine tips om trening med Sprek-leserne.

Hva er ditt forhold til trening?

- Jeg trener fordi det er gøy og det har jeg alltid gjort. Det å være i bevegelse og kjenne at kroppen er i form er viktig for meg. Trening gir gode opplevelser og overskudd!

Favorittøvelse eller aktivitet?

- Langrenn har alltid vært favorittidretten min, men jeg liker også mange andre idretter og aktiviteter. Som for eksempel alpint og telemark, sykling, løping og klatring. Jeg trives best utendørs, men en god styrkeøkt er heller ikke å forakte.

Hvilken idrett skulle du gjerne prøvd deg på hvis du fikk sjansen?

- Jeg liker å prøve nye ting og har prøvd mange idretter, særlig i årene etter at jeg ga meg som aktiv langrennsløper. Kan i farten ikke komme på noe uprøvd som jeg brenner etter å prøve.

Kan du skissere en typisk treningsuke for deg?

- Mine treningsuker styres i stor grad av jobben som langrennstrener. Enkelte uker er det tid til mye egenaktivitet og i andre uker mindre. Jeg trener helt klart mest utholdenhet, men uten noen fast plan. I snitt trener jeg vel cirka fem dager i uken. Om våren blir det en del toppturer og alpint, på sommeren fjellturer, løping og sykling og på vinteren mest langrenn.

Hva er du mest for med når det gjelder kroppen din?

- Jeg er fornøyd med at jeg er i god form og at jeg har så stor glede av å trene og av å bli fysisk sliten. Jo mer aktivitet, desto bedre! Er også glad for at jeg har en frisk og sterk kropp som tåler mye belastning uten at jeg blir skadet.

Tips til andre som ønsker å komme i gang med trening?

- Det viktigste er å finne bevegelsesformer som man liker. Lystbetont trening er det som virker i lengden! Treningsavtaler med venner kan være smart for å komme i gang. De første øktene kan være tunge, men etter hvert som formen blir bedre, vil man merke økt overskudd i hverdagen.
Og alt med måte! Et jevnt, fornuftig aktivitetsnivå som er forenelig med jobb, familie og venner er mitt tips til mosjonister.

 

LES OGSÅ: Slik trener Are Schanke

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus