Reitan Convenience kommer til å selge ni millioner boller hos Narvesen, 7-Eleven og noen av Shell-stasjonene som har 7-Eleven. Omsetningen blir i underkant av 80 millioner kroner.

- Hvordan ser dere bollesalget i sammenheng med at nordmenn blir stadig feitere? Føler dere noe delansvar her?

- Vi mener vårt ansvar er å tilby gode, reelle valgmuligheter, men også noe å kose seg med for dem som ønsker det. Tidligere solgte man kun kosemat, men de siste årene har man satset tungt på sunnere måltidsløsninger også. Blant annet grove bagetter, frokostpakker med jus og ola-pakke, salater, små grønnsaksposer og frukt, sier Julie K. Johansen, kategorisjef i Reitan Convenience.

De fleste kjøper én bolle

Ifølge kjeden takker en av ti ja til bolle under kampanje hvis de blir spurt.

- Hvor mange kjøper bare én bolle i stedet for tre samtidig?

- 65 prosent velger å kjøpe bare én bolle, sier Johansen.

Hos Statoil er det bare en av ti som kjøper bare en bolle.

- Rundt 10 prosent av bollene selges som singelbolle, opplyser pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail Norge.

Statoil selger 19 millioner boller i år, mens Esso selger rundt 4,5 millioner boller i 2012.

Må spørre om kaloriinnhold

Men det er ikke lett å få vite hvor mange kalorier vi kjøper.

Ingen oppgir kaloriinnholdet på bolleposene. Statoil innrømmer at de ikke er gode nok her. I dag må du spørre betjeningen om kaloriinnholdet i en bolle.

- Per i dag er vi ikke gode nok på kalorimerking på de uemballerte produktene våre i butikken. Dette gjelder både de sunne og de mindre sunne alternativene. Det skal vi gjøre noe med. Det å merke all mat i butikk med kaloriinnholdet er en trend vi ser komme mer og mer av. Det er en trend vi skal være en del av, sier Hansen.

- De ansatte skal kunne fortelle om næringsinnholdet hvis kundene spør, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

De selger rundt ni millioner boller gjennom bensinstasjoner og kiosker. De har Fresh-kjeden på 180 Shell-stasjoner i tillegg til Mix og Deli de Luca.

Kampanjer funker

Når bollekampanjene herjer kan bollesalget stige enormt.

- Vi vet at boller er et stort impulsprodukt hos oss. Boller som vi kun selger i en begrenset periode kan med støtte av kampanjeelementer øke salget opp mot 80 prosent co-brander med et kjent merkenavn som for eksempel Freia Melkesjokolade, Firkløver og Solo, sier Hansen.

- Føler dere ansvar for at nordmenn blir stadig tjukkere?

- Nordmenn kjøper hvert år mat for 110 milliarder kroner, bensinstasjonskjedenes andel av dette er 3 milliarder. Av dette utgjør boller en svært liten andel, så vi tror ikke det er bollene alene som er årsaken til at nordmenn legger på seg. Nordmenn vet hva som er sunt og usunt, derfor kjøper de det aller meste av maten sin i dagligvarehandelen mens de koser seg når de er på biltur, sier Hansen.

- Det store volumet av boller går via bensinstasjonene, det er helt tydelig, sier Kine Søyland.

Bolleslaget går jevnt oppover.

- Det har stadig nye sorter boller. Vi ser at salget øker uavhengig av alle helsetrender. Og det ser ut som om aller flest unner seg boller på en bensinstasjon, på vei til og fra hytten, ferien og andre steder, sier Søyland.

Når bollekampanjene herjer stiger bollesalget enormt. Foto: Ørjan Deisz