Trodde du sparkesykkelen bare egnet seg som leketøy for barn, eller som transportmiddel for ansatte på sykehus og flyplasser? Da tar du feil. I alle fall om du spør Tristan Hauff og Rainer Livet (22). 30. mai drar de av gårde på en ekspedisjon utenom det vanlige: De skal komme seg fra Ottawa til St. John's i Canada på sparkesykkel - totalt 2000 km.

- Når vi forteller det til folk, ser de på oss som om vi er romvesen. De skjønner ikke hvorfor vi gidder, ler Hauff.

Miljøbevisste

Den bergensbosatte franskmannen og bestekompisen Livet vil få plass i Guiness rekordbok om de gjennomfører den 39 dager lange turen. Det har de alle forutsetninger for å klare. For fire år siden syklet de nemlig fra Nord-Skottland til Sør-England på de spesielle doningene - totalt 1700 km.

- Vi syklet i 25 dager, og det regnet i 17 av dem. Det gjorde det tøft å stå opp, spesielt siden vi visste vi skulle sparkesykle 60 km hver dag. Vi holdt på fra ca. 08.30-19 hver dag, med totalt én til to timer pause. Men vi hadde det fantastisk. Vi møtte så utrolig mange hyggelige folk og opplevde så mye. Turen gjorde oss tøffere, lærte oss til å sette pris på de små tingene i livet, og til å stresse mindre, sier Hauff.

- Hvorfor begynte dere med akkurat sparkesykling?

- Vi er veldig opptatt av miljøet og ønsker å oppfordre folk til å droppe bilen og heller satse på andre miljøvennlige fremkomstmidler. Vi tenkte at sparkesykkelen var en god måte å få oppmerksomhet om dette på, sier Hauff.

Ved juletider 2008 googlet de "sparkesykkel", og kort tid senere var de drøye 3000 kroner fattigere, men stolte innehavere av såkalte "kickbikes". Noen måneder senere gjennomførte de altså Storbritannia på langs.

Lite brukt i Norge

I Norge er sparkesykkelen et populært leketøy for barn, og et mye brukt transportmiddel for ansatte på f.eks. sykehus og flyplasser. Men kickbikes skiller seg ut fra den tradisjonelle sparkesykkelen og er langt mer ukjent for folk flest. Disse har mye større hjul enn tradisjonelle sparkesykler, og kan minne om vanlige sykler - bortsett fra at bakhjulet er mindre og at de mangler pedaler og gir. En stor brukergruppe i Norge er folk med hunder, spesielt trekkhunder. Det er også flere og flere som bruker det som fremkomstmiddel, men da helst på kortere strekninger.

- Salget og bruken av kickbike i Norge øker for hver dag, men sparkesykling er foreløpig mye mer utbredt i en del andre land, særlig nedover i Europa. Det er synd, for med kickbikes får man brukt hele kroppen uten å belaste f.eks. knær like mye som ved jogging, og uten at det blir så statisk for rygg, nakke og skuldrer som ved sykling. Man kan få både sprettrumpe, kondisjon og godt humør av å bruke kickbike, og det er en ypperlig mulighet for alle som vil ut og bevege seg i frisk luft, sier Aina Hansen, daglig leder i kickbike.no.

Trener uten sparkesykkelen

I tillegg til treningseffekten sparkesykling gir, mener Hauff det gir deg tid til å nyte naturen på en annen måte enn ved f.eks. sykling.

- Siden vi bare sykler i 13 km i timen i snitt, får vi tid til å se på alt rundt oss og snakke med hverandre og andre, sier Hauff.

Han bor i Bergen og studerer fransk på Universitetet i Bergen. Men i øyeblikket står sparkesykkelen hjemme i Frankrike, der også turkompisen Livet bor.

- Hvordan klarer du å forberede deg til turen i Canada, da?

- Du må være sterk i ryggen og leggene, så jeg trener styrke, spiller fotball og løper. Nå skal jeg hjem en uke. Da kommer jeg til å sparkesykle hele tiden, sier Hauff.

Må dokumentere turen

- De håper å få sponsorhjelp, slik de lykkes godt med til turen i Storbritannia. Målet er å samle inn penger til andre som ønsker å feriere miljøvennlig med kickbike, men først og fremst å få råd til alt det kostbare utstyret de trenger for å få verdensrekordforsøket godkjent.

- Vi må kjøpe en del kostbart utstyr, som GPS og kamera, for å kunne bekrefte verdensrekordforsøket, sier Hauff.

- Om dere ikke får penger til dette, da?

- Da må vi prøve å få lånt det eller brukt et dårligere kamera. Vi reiser uansett, sier franskmannen.

Det regnet 17 av de 25 dagene det tok å dra fra Nord-Skottland til Sør-England med sparkesykkel. - Da var det vanskelig å stå opp i teltet og vite at vi skulle sparkesykle 60 km, sier Tristan Hauff. Foto: PRIVAT
For Rainer Livet (t.h.) og Tristan Hauff er det en drøm som går i oppfyllelse om de klarer å sette verdensrekord. Foto: PRIVAT