De snakker om bedre form og om muligheten til å vinne en storbyferie i år også.

Ifølge Nasjonal transportplan er målet at sykkeltrafikk skal utgjøre minst åtte prosent av alle reiser.

Ansatte ved Multiconsult i Trondheim gjør det de kan for at målet skal nås. Utenfor kontorbygget på Sluppen pleier det nemlig å være trangt om plassen i sykkelstativene. Stadig flere er blitt helårssyklister, noen av dem inspirert av Sykle til jobben-aksjonen.

Jublet for vinnerlaget

– Vi er 140 personer på kontoret, og 40 prosent av dem deltok i Sykle til jobben-aksjonen i fjor, sier Lisa Hoven, leder av Bedriftsidrettslaget.

Og gleden var stor da Hoven fikk beskjed om et av deres lag hadde vunnet hovedpremien i fjorårets aksjon i konkurranse med 21000 deltakere nasjonalt.

– Det ble tur til Roma på oss, gitt, fastslår Sigbjørn Rønning, Audun Egeland Sanda og Signe Gurid Hovem. Sammen med Martin Holst og Anders Ulvestad syklet de hele 6461 kilometer i aksjonsperioden. Det tilsvarer cirka 13 ganger distansen mellom Trondheim og Oslo og mye mer enn de åtte daglige kilometerne som var kravet til hver enkelt på laget.

– De to siste gutta på laget trente for å sykle Styrkeprøven, så de bidro med mange kilometer. Selv satte jeg meg som delmål at jeg skulle sykle en tredjedel av distansen de syklet, sier Sigbjørn Rønning.

Underveis i konkurransen opplevde kollegene at det ble intern rivalisering.

– Vi kunne følge med på hvordan vi lå an i forhold til de andre lagene. Sånt er motiverende, flirer vinnerne av Roma-turen.

Viljen er avgjørende

De peker på fire faktorer som er avgjørende for om du lykkes som jobbsyklist.

– Alt handler om viljen. Du må bestemme deg for at du skal sykle. Så er det fint å ha muligheten til å dusje på jobb. Det bør også gå an å sette fra seg sykkelen tørt og trygt. Det er ikke noe særlig å måtte børste av den snø når du skal hjem, sier Signe Gurid Hovem.

– Det bør også være en trygg sykkelvei til jobb. Selv passer jeg på å være godt synlig i trafikken med klær og lys, sier Rønning.

I år er gulrota en tur til Barcelona. Rundt om i gangene på arbeidsplassen blir jobbsyklingen ofte et tema. Men utenlandsturen er ikke den viktigste motivasjonen for å la bilen stå på vei til jobb.

Ble trigget til aktivitet

– Mer enn sju av ti opplevde aksjonen som motiverende for å komme i fysisk aktivitet, sier Lars Anders Helgemo, daglig leder i Bedriftsidretten.

Undersøkelsen blant tidligere deltakere viser også at aksjonen har størst betydning for aktivitetsnivået til de som var i lite fysisk aktivitet før aksjonen.

Sigbjørn Rønning bekrefter tilbakemeldingene Helgemo har fått fra andre deltakere.

– Å delta trigget noe. Jeg fikk prøve å sykle og opplevde at det var ok. Det satte i gang en endring i livsstil. Denne vinteren har jeg syklet til jobb. Jeg har nok blitt sprekere, fastslår han.

Fasiliteter: Gode garderobefasiliteter gjør det lettere å bli jobbsyklist. Hos Muliticonsult er det trangt i herregarderoben, men det vil det bli slutt på når de flytter inn i nye lokaler om ikke lenge. Foto: Morten Antonsen