Tirsdag la 11 personer fra Snåsa-firmaet Norsk Navigasjon ut på turen opp til Kilimanjaro. Seks av 14 ansatte er med på turen som er resultat av teknologifirmaets satsing på trening, trivsel og samhold. Turen dokumenterer daglig leder Jan Ivar Sandnes daglig på firmaets blogg ved hjelp av bærbart satellittutstyr.

Krevende marsj

-  Først og fremst blogger vi siden det sitter mange hjemme og følger med. Da vi var på Sydpolen i 2011, gjorde vi det samme, forteller Sandnes.

Wifi-tilgang tok reisefølget farvel med da de sjekket ut av hotellet en halvtime fra gaten til Machame. Men med satellittutstyret på 3,2 kilo og en Iphone tilgjengelig, har han det som trengs for å blogge. Teknikken er langt fra det mest krevende med bloggingen.

-          Det mest krevende med å oppdatere bloggen er å få tid til å skrive. Det er helt fantastisk hvor enkelt det er å sende video, tekst og bilder fra hvor som helst. Vi har sendt hjem bilder fra hver camp så langt, sier han.

For den sju dager lange marsjen til toppen er krevende. Tempoet holdes rolig, og guidene passer på at alle drikker nok for å forebygge høydesyke.

- Jeg tok en liten avstikker fra stien for å få bedre overblikk, men det bør man ikke gjøre, sier Sandnes.

- Nesten for godt til å være sant

Han har følgende tips til den som har lyst til å lage en blogg fra ferien. Satellittutstyr er absolutt ikke nødvendig.

- Før vi dro, lastet jeg ned en You Tube-app for å bruke til redigering og opplasting av video. Det er Iphonen jeg har brukt mest til både videoopptak, redigering og sending ut via satellitt. Det er nesten for godt til å være sant.

-  Hva tror du om sjansen til å sende video fra  5895 meter?

- Hvis vi ikke blir høydesyke, så skal vi utvilsomt få til det, smiler Jan Ivar Sandnes i Shira camp.

Pål Gravbrøt forserer stien på vei fra Machame camp til Shira camp. Foto: ANNE-MARIT DAHL
Ansatte fra Norsk Navigasjon holder fin fart opp mot Kilimanjaro som troner i bakgrunnen. Foto: ANNE-MARIT DAHL