forsiden

NTNU-studenter vil erobre verden med markedsplass-app

Fire studenter ved NTNU har lagt ned omtrent 4000 arbeidstimer for å lage en mobilapp. Fra venstre: Ole-Magnus Røysted Aker, Axel Franck Næss, Odd Fredrik Mørch Rogstad og Eirik Frøyland Rime.

NTNU-studenter vil erobre verden med markedsplass-app

4000 arbeidstimer har gått med på å lage en mobilapp som er en slags Instagram for kjøp og salg.
Her sitter studentene og klekker ut det de håper skal bli en app som tar verden med storm. (Foto: privat)

Her sitter studentene og klekker ut det de håper skal bli en app som tar verden med storm. Foto: privat

«Tise» skal ta opp kampen med Finn.no og bli en markedsplass-app som folk bruker for å legge ut gjenstander de vil selge. (Foto: eksempel fra tise-appen)

«Tise» skal ta opp kampen med Finn.no og bli en markedsplass-app som folk bruker for å legge ut gjenstander de vil selge. Foto: eksempel fra tise-appen

Ifølge siving.-studentene kan appen dele annonsen du har laget med alle slags kjøp- og salg-grupper på Facebook. Det gjør at du slipper å legge ut den samme annonsen flere steder. (Foto: skjermdump)

Ifølge siving.-studentene kan appen dele annonsen du har laget med alle slags kjøp- og salg-grupper på Facebook. Det gjør at du slipper å legge ut den samme annonsen flere steder. Foto: skjermdump

student
onsdag 15.02 2017
15:37
torsdag 02.02 2017
21:03
Leses nå
 

Saken oppdateres.

Sivilingeniørstudentene Ole-Magnus Røysted Aker (25), Axel Franck Næss (25), Odd Fredrik Mørch Rogstad (25) og Eirik Frøyland Rime (26) ved NTNU har det siste halvannet året jobbet med å utvikle mobilapplikasjonen «Tise».

- Målet vårt er at mobilappen skal slå gjennom internasjonalt og at flere millioner skal bruke den, sier Axel ambisiøst til adressa.no.

LES MER: - Dette er det nye «wordfeud»

Kan deles på Facebook-grupper

«Tise» er en forkortelse av ordet det engelske ordet «advertise» (annonsering).

Det var Eirik som fikk ideen sommeren 2013. Da begynte kjøp/salg/bytte-grupper å dukke opp på Facebook. Det har etter hvert blitt svært populært.

- Vi ønsket å lage annonser som så fine ut, og samtidig gjorde det lettere for folk å legge ut en annonse på flere Facebook-grupper samtidig, forklarer Axel.

Med «Tise» kan du ta opptil fire bilder med mobilkameraet av gjenstanden man skal selge. På det første av disse bildene kan brukeren velge sitt unike «Tise-design» der den viktigste informasjonen presenteres direkte oppå bildet. Annonsen kan dermed legges ut på alle slags Facebook-grupper som du velger. Bildet vil inneholde en link til en nettsider der det står mer informasjon om gjenstanden du har ute for salg.

- Prosessen med å legge ut en annonse blir både enklere og morsommere enn den var tidligere. Før måtte man ofte ta bilder med kamera, overføre disse til datamaskinen og lage én annonse for hver enkelt Facebook-gruppe. Med alle fordelene fra kjøp- og salg grupper på Facebook intakt, er «Tise» en vinn-vinn situasjon, mener Axel.

Følg adressa.no på Facebook

Følg Adresseavisen på Instagram

Satser på internasjonalt gjennombrudd

Markedsplass-appen ble lansert for Iphone-brukere i desember, mens Android-versjonen er rett rundt hjørnet. De har allerede et par hundre brukere.

- Vår første milepæl er 10 000 brukere, men vi håper å «tise noe» skal bli et uttrykk som folk bruker om å annonsere. Vi er klar over at rubrikkannonsemarkedet er hardt, men vi tror verden har behov for enklere tjenester enn det som finnes i dag, sier han.

De fire NTNU-studentene som står bak appen har lagt inn rundt 1000 arbeidstimer hver det siste året. Noe av årsaken er at hele løsningen er bygget opp fra grunnen.

- Det har tatt mye tid, men ved å ha vår egen serverløsning har vi både bedre kontroll over innholdet og løsningen blir mange ganger billigere. I tillegg har mye tid gått med til prøving og feiling, ettersom ingen av de fire hadde gjort noe lignende tidligere, sier Axel.

LES MER: Inviterer app-gründere på «speed date» med næringslivet

Fått inspirasjon fra app-suksesser

Studentene har gjort mobilappen ved siden av studier. Det er det ingen som angrer på i dag.

- Vi har etter hvert blitt et veldig godt og sammensveiset team, og jeg føler det har gitt meg svært mye utover det faglige fra NTNU, sier Ole-Magnus.

Tidligere NTNU-studenter har stått bak suksesser som «Wordfeud» og «FunRun», og det har væt til stor inspirasjon.

- Det er veldig motiverende å se andre lykkes, og vi håper jo selvfølgelig på å treffe på samme måte, sier Odd Fredrik.

Fikk du med deg disse?