Frp vil ikke ha flere universiteter

Tips en venn
NTNU er ett av bare tre universiteter i Norge som er relevante internasjonalt, mener Frps Tord Lien. Foto: VEGARD EGGEN

Har du grønne fingre?

Hjem-redaksjonens ekspert på blomster og hage ga grønne råd i nettmøte på adressa.no. Les mer

Magisk møte i Vietnam

Storesøster rekker modig tunge, mens lillesøster titter fram bak henne. Jentene er sprudlende, skeptiske og nysgjerrige på en gang. De gir oss den absolutt sterkeste opplevelsen på vår tre uker lange reise i Vietnam. Les mer

Tuter med ulver

Langtrukne ulvehyl i nattemørket. Inne i bjørnehiet reiser en søvndrukken kjempebjørn seg bak stålgitteret. Går det an å sove i et slikt nabolag? Les mer

 
Tirsdag - Koteletter med oliven- og kaperspasta

Vanskelighetsgrad: Lett

Tidsforbruk: Inntil 20 min

Vinn billetter og festivalpass til Kosmorama

Er du glad i film, har du nå alle tiders sjanse til å vinne kinobilletter, festivalpass eller t-skjorte til filmfestivalen Kosmorama i Trondheim 11-16. mars. Ta vår daglige filmquiz

 

Magnhild moteblogger fra Miami

Trondheimsjenta Magnhild Lauvsnes Sundland (21) har virkeliggjort drømmen om å studere mote i USA. Les mer

 

Bor i berlinerbarokk

Inne i det praktfulle bygget i Bispegaten bor spreke seniorer. Bli med inn og hils på tre av dem. Les mer

Har du grønne fingre?

Hjem-redaksjonens ekspert på blomster og hage ga grønne råd i nettmøte på adressa.no. Les mer

 

Kos deg med sjokomelk

- Perfekt etter trening. Les mer

80 millioner i bot for mobilbruk

Norske sjåfører har i løpet av ti år betalt 80 millioner kroner i bøter for å snakke i mobiltelefon. Har vært forbudt i bil i ti år

 

Urtemedisin

Grønn var kanskje ikke vår barndoms curry. Fra nå av, derimot¿ Les mer

 

Bli med på en snurr!

Bli med opp i Tyholttårnet og se hele Trondheim på ett minutt. Timelapse-video

 

BYGLIMT

IVAR MØLSKNES presenterer Byglimt fra 2007, 2008, 2009 og 2010 Oppdateres kontinuerlig. BILDEGALLERI: Les mer

 

Er Lerkendal klar?

Snøvær og vinter preget helgens serieåpning, og på Lerkendal snør det tjukt. Hvordan er egentlig gresset?

Les mer

Møter Atalanta og Bayer Leverkusen

RBK-juniorene møter noen av Europas beste juniorlag i prestisjetunge Sardinia Trophy i påsken.

Les mer

Les mer på RBK.no

Se - en ekte Sandeman

Vasco Magalhaes kunne vært modell da Sandeman-logoen ble laget og firmahistorien kan mannen med den flotte profilen til fingerspissene. Les mer

 

JanOs tegninger

«På spissen» BILDEGALLERI: På spissen

 

Fremskrittspartiet (Frp) mener Norge har nok universiteter som det er.

NTB
Publisert: 30.01.2010 kl. 05:13
Endret: 30.01.2010 kl. 09:05

Selv dagens sju universiteter er i overkant råflott for en befolkning på 4,8 millioner, mener stortingsrepresentant Tord Lien.

– De universitetene vi har, må styrkes for å nå opp i internasjonal konkurranse. Dagens høyskoler må fokusere på den viktige profesjonsutdanningen. De bør ikke strebe etter å bli universiteter, sier Lien til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han mener det bare er universitetene i Oslo, Bergen og Trondheim som holder et nivå og har en bredde som gjør dem til interessante aktører og spydspisser internasjonalt.

– De fire andre universitetene kunne strengt tatt vært uten universitetsstatus, for fagmiljøene der gjør dem bare nasjonalt og regionalt relevante, sier Lien.

Han håper debatten om flere universiteter snart kan legges død.

– Det pågår prosesser der høyskoler i Nordland, Møre og Romsdal, Telemark, Hedmark/Oppland, Vestfold/Buskerud pluss Akershus har som mål å oppnå universitetsstatus. Så vidt jeg skjønner er det bare Høyskolen i Østfold som ikke har hevet seg på denne bølgen.

Tips en venn

Diskuter denne saken

Innsendt av ex yrkesskolelærer, 08.02.2010 15:41:07

Norge er et lite land og antall personer som skal gjennom et universitetsstudium er begrenset. De universitetene vi har må få styrket sin kompetase og anseelse. De som er høyt utdannet må også tilbyes meningsfylte stillinger i arbeidslivet. Proffesjonsutdanningen ved høyskolene er også viktig. Høyskolene har et langt større studentgrunnlag, og ut dannlingen kan tilpasses næringslivet og offentlige virksomheter på en enkleremåte. Spesielt motiverte elever fra høyskolesystemet , kan fortsatt gå over til universitetsnivået. Den yrkesfaglige delen av den videregående opplæringen er i dag den svakeste delen i vårt utdanningssystem. Her må det rekruteres flere fagfolk fra yrkeslivet, som kan gi en god og praktisk utdenning til de som ønsker dette.

Innsendt av Ben Dik, 30.01.2010 18:19:03

enig jeg også. Fagmiljøene i Norge er ikke store. Brilijant forskning kan ikke forventes å komme bare fordi man klarer å kalle arbeidsplassen for et universitet. Og noen ganger så kan det virke som det er status og titler som er viktigst.

Innsendt av Bjørn Erik Dypdahl, 30.01.2010 18:13:14

Som gammelsosialist er jeg faktisk enig med Tord Lien angående dette temaet. Har ei befolkning på knapt 5 millioner behov for mer enn 3 universiteter? Å drive grunnforskning er kostbart. Dessverre sitter det 1 eller 2 professorer på enkelte høgskoler, som vil sole seg i en høgakademisk status. Har skattebetalerne råd til det? Miljøene blir for små! Den faglige bredden blir for snever.

Kårkailln

Innsendt av MV, 30.01.2010 22:54:00

Som vanlig er kårkailln rett på sak. Nå får vi slå oss til ro med at vi har 6 universiteter, og at det er politisk umulig å redusere dette tallet. Men det er vanskelig å forsvare at vi skulle ha behov for flere, blant annet ut fra det kårkailln peker på. Fagmiljøene blir for små, og forskningsmidlene smøres for tynt utover. Bedre å konsentrere pengene om noen få og sterke miljøer.

Innsendt av Bjørn Erik Dypdahl, 31.01.2010 17:20:40

er det umulig å redusere fra 6 til 3? Før var det nødvendig med kun 2. Befolkningstilveksten har da ikke økt så voldsomt mye. Høgskolene sliter med å få fyllt opp studieplassene. Finansminister Sigbjørn og skolestatsråd Kristin kan skjære ned på budsjettene hvis de våger å plukke fjæra av engelte påfugler. Dessverre har "Norges akademiske parti" (SV), blitt pekuniære samfunnssløsere i så måte. Er det nødvendig å forske på bagateller som folk flest har fasitten på fra før? Hvorfor svi av gammelt krutt med referanser. Kanskje begynner vi å få inflasjon i antall dr.grader?

Kårkailln

Innsendt av "Frepper", 09.02.2010 00:53:05

til "Kårkailln" er jeg ikke sosialist. Dog er jeg stort sett enig i alt han skriver. Mannen er fordomsfri og uten hat. Har jeg blitt hjenevasket "Velger"?

"Frepper"

Innsendt av Velger, 09.02.2010 12:41:15

Jeg er enig i mye av det "sosialisten" sier/skriver jeg også. Det er bare det at SOSIALISTENE på Stortinget gjør ikke det som han sier. Det er hva vi på godt Norsk kaller LØGN.

Husk. Selv Djevelen kler seg i lysets drakt for å bedra og forføre de minste små.

Keep the faith!

Innsendt av Atina (hjelpepleier), 08.02.2010 18:57:10

(kan føles som et studie på høyeste universitetsnivå..til tider) enn i vanlig papirgodkjent skole, kan nok av og til stusse litt på hva forskningsmiljøene driver med og den enorme pengestrømmen som renner inn i dette miljøet. Har hørt rykter om forskning på navlelo og hvorfor den oppstår. Også om kuas fising påvirker osonlaget. m.m Beveger meg vel ut på tynn is nå, men sett fra grasrota ser ser det ut til at 3 universitet holder i massevis her på berget ;) All respekt til Kårkaillen som synes å være en jordnær, reflektert, intelligent kar som her (slik jeg oppfatter det) på en sindig måte advarer mot "åndssnobberi" og sløseri..

Innsendt av Atina, 09.02.2010 09:12:07

at jeg skjønner viktigheten av forskning. Jeg skjønner også at Kårkaillens utalelser,rommer mer enn det jeg valgte å poengtere..

Innsendt av Gårdkjærring, 08.02.2010 22:24:24

og kårkailln, Atina! Enkelte "skoleflinke" har blitt mer opptatt av "grader" enn samfunnsnyttig arbeid.

Gårdkjærring

Innsendt av Bjørn Erik Dypdahl, 08.02.2010 22:07:01

Gamle folk må også få lov til å delta i samfunnsdebatten. Ikke bare broilere på Tinget. Realkompetanse betyr mest i lengden!

Kårkailln

Innsendt av MV, 31.01.2010 18:50:35

Når det er umulig å redusere fra 6 til 3, har det med distriktspolitikk å gjøre. Jeg gadd se den senterpartipolitiker, sv-politiker eller arbeiderpartipolitiker som turde se sine velgere fra Stavanger, Kristiansand eller Tromsø inn i øynene og si "Vi legger ned universitetet i din by fra neste årsskifte!" En annen side av saken er at det ved disse tre nyeste universitetene er etablert gode forskningsmiljøer som det ville være et tap å miste.

Innsendt av Siv.ing, 01.02.2010 15:36:10

"kårkailln" fullt. Etter 21 år på SINTEF/NTH har gubben realkompetanse.

Siv.ing

Innsendt av masterstudent, 30.01.2010 17:58:44

FrP er ikke det parti som ligger mitt hjerte nærmest, men i denne saken er jeg helt enig med Lien.

En høyskole blir ikke et universitet bare fordi det blir kalt det. Den senere tids inflasjon i antall "universiteter" medfører ikke annet enn at begrepet mister sin betydning - et universitet er ikke lenger nødvendigvis et universitet.

Det er mao. som inflasjonen i antall norske byer: Det er en håndfull egentlige byer i Norge, men pga. liberal lovgivning har ulike obskure tettsteder fått lov til å kalle seg med betegnelsen by.

F.eks. har Kolvereid og Otta bystatus. Men de blir jo ikke byer av den grunn. Det eneste som har skjedd, er at begrepet "by" er blitt rimelig intetsigende. Ikke la universitetsbegrepet utvannes tilsvarende.

Innsendt av ce, 30.01.2010 23:45:04

Men: ser vi på bybegrepet i det engelske språk, var forskjellen at for å hete city skulle byen ha en domkirke. Resten var town. Og det som ikke var town var village (landsby). Kanskje burde Otta og Kolvereid ha status som landsbyer? For Otta ville det vært en statushevning fra veikryss. I USA skiller en mellom universities, state universities og colleges. Kanskje burde en i Norge hatt fylkesuniversiteter? Studenttilstrømningen og søkningen til stillinger fra toppkvalifiserte fagfolk ville etter hvert avgjøre statusen. Med en del av finansieringen bestemt av antall uteksaminerte kandidater, ville de som var liv laga bestå. De andre ville måtte stenge.

Innsendt av kli, 31.01.2010 15:42:07

Synes ikke vi burde ha fylkesuniversitet på grunnlag av at USA har "state universities" - det er tross alt stor forskjell i størrelse på en amerikansk stat og et norsk fylke...

Innsendt av ce, 30.01.2010 15:19:54

Tord Liens forslag her er det eneste fornuftige. Alle høyskolene i Norge har vært utslag av distriktspolitikk, ikke kunnskapspolitikk. Flere av høyskolene har sviktende rekruttering og svake resultater. I Tromsø har de tatt konsekvensen, og slått sammen universitetet og høyskolen. Det blir en slagkraftig enhet! Tord Lien har også kommet med et annet klokt innspill i universitetsdebatten, menlig å unngå innføring av tidsregistrering for forskerne ved universitet og høyskoler. Det ville føre til et byråkrati og behov for administrative kontrollsystemer, samtidig som fleksibiliteten ville forsvinne. Nå kan du gjerne be en professor om å stå på ekstra med kveldsarbeid, komitearbeid og helgeforelesning som en del av jobben. Han kan kompensere med å ta fri tidligere en dag, eller jobbe hjemmefra for å få konsentrasjon og ro. Tord Lien har innsett at et stemplingsur eller timelister ville sette en stopper for dette. Bra, Lien!

Innsendt av student, 30.01.2010 13:37:01

Selv er jeg for å gjenopprette NTH på bekostning av NTNU.

Innsendt av MV, 30.01.2010 15:11:29

Siv Ing-utdanningen på Gløshaugen fortsetter da såvidt jeg vet som før. Universitetet i Trondheim ble i sin tid konfrontert med følgende valg: enten å slå sammen NTH og Norges lærerhøyskole AVH og lage et universitet, eller å videreføre NTH som en vitenskapelig høyskole. NTH valgte da å bidra til etableringen av et universitet.

Innsendt av Velger, 30.01.2010 13:47:52

Få NTH tilbake?

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Vil ha fri fart på norske motorveier

Fartsgrensene på flere store veier rundt Oslo og i Nord-Norge bør oppheves, mener Fremskrittspartiets Ungdom (FpU). Les mer

 

Kerry til kamp mot hvalfangst

Den amerikanske senatoren John Kerry vil opprettholde forbudet mot hvalfangst. Les mer

Én familie evakuert

Evakueres fra Sunndalsøra på grunn av rasfaren. Bilister bryter sperringene. Les mer

Årets filmkanoner

Se hvem som vant priser under Kosmorama. Les mer

- Er bare utrivelig

Familien Rotmo på Verdal opplevde marerittet da bolighuset ble totalskadet i brann søndag. Les mer

Tord Lien (Frp) mener at dagens høyskoler ikke bør strebe etter å bli universiteter. Foto: VEGARD EGGEN

Emneord

Magnhild moteblogger fra Miami

Trondheimsjenta Magnhild Lauvsnes Sundland (21) har virkeliggjort drømmen om å studere mote i USA. Les mer

 

Eva tar en Erasmus i Amsterdam

– Folk lever liksom mer livet her, og stemningen er avslappet, sier arkitektstudenten Eva Danielsen. Les mer

PUB1503Dette er erasmusutveksling

Samtlige EU-27 land er med på Erasmus-ordningen. Et utvekslingsopphold kan vare fra tre til 12 måneder. Les mer

 

Bli med på ostejakt med Sniff

Etter at kong Harald åpnet Kunnskapsalarm i Trondheim fredag, ble rotta Sniff sluppet løs. Les mer

Kortere vei fra klasserom til karriere

Papir og blyant er uunnværlig for illustratørstudentene, men også en ku i plast kan sette fart på karrieren. Les mer