NTNU vil fra 2. september denne høsten tilby MOOC-kurs (Massive Online Open Courses).

Amerikanske eliteuniversiteter som Harvard, UC Berkeley, Stanford, Massachusetts Institute of Technology (MIT) og Princeton leder an i utviklingen av slike nettbasserte kurs, skriver NTNU i en pressemelding.

Kan sitte i Sør-Afrika

Professor Arne Krokan ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap står bak MOOC-kurset «Teknologiendring og samfunnsutvikling».

- Dette innebærer en voldsom demokratisering av kunnskap. Man kan sitte i Sør-Afrika og få tilgang til en Harvard-professor. Den samfunnsmessige effekten er større hvis 10 000 får mulighet til å ta høyere utdanning enn hvis 100 får muligheten. Det koster det samme å lage et opplegg for én person som for én million studenter, sier Krokan.

Han mener det er et paradoks at kommunikasjonsteknologien ikke har kommet lenger i undervisningssammenheng. Skoleutviklingen har ikke klart å ta i bruk de nye digitale mulighetene mener professoren.

- Det handler ikke bare om teknologien i seg selv, det handler om hvordan vi kan benytte nye pedagogiske grep, sier Krokan.

Studentene hjelper hverandre

Det finnes flere ulike måter å ta kurset:

  1. Som en gratis, åpen MOOC (Får ikke vitnemål fra NTNU, men et kursbevis.)

  2. Som nettbasert kurs med eksamen. (må betale kursavgift)

  3. Kurs basert på én dags fysisk samling. (må betale kursavgift)

  4. Kurs med firedagers samling. (må betale kursavgift)

  5. Kurs med seks sanntidsforelesninger på nett, i samarbeid med Studiesenteret.no (må betale kursavgift)

I alle kursalternativene er studentene aktivt involvert i å lese hverandres besvarelser og gi tilbakemeldinger til hverandre.

- Blant dem som vil følge kursene finnes det mange kloke hoder som kan gi hverandre gode tilbakemeldinger, sier Krokan.

- Innovativ undervisning

Prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjelstad, synes det er spennende å ta i bruk nye læringsmetoder.

- Et satsingsområde for NTNU er å gi undervisning på innovative måter og skape gode læringsprosesser, sier Kjelstad.

Studentene må selv ta ansvar for å ha riktig bakgrunn for å kunne følge undervisningen. Kjelstad tror nettbasert undervisning gir større variasjonsmuligheter i læringsprosessen.

- Undervisningsformen kan ikke direkte overføres til utdanninger og fag som krever spesiell bakgrunn, men måtene man tenker læring og aktivering av studentene på, kan helt sikkert benyttes innenfor ordinær undervisning også, sier Kjelstad i pressemeldingen.