80 til 90 prosent av mastergradsoppgavene ved universitet og høgskoler i Norge har tidligere fått karakterene A eller B. Fra 31. mars ble det innført et nytt karaktersystem, skriver Teknisk Ukeblad.

- Misvisende bilde

Det er utviklet nye og mer tydelige karakterbeskrivelser til hver karakter. I tillegg er karakterskalaen endret med tanke på fordeling på prosentpoeng. Det betyr at en C kan være en D etter det nye systemet, uten at prestasjonen er svakere.

Ifølge Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning ved NTNU, er de to toppkarakterenes betydning blitt utvannet.

– Praksis har gitt et misvisende bilde, blant annet for arbeidsgivere som skal ansette kandidatene etterpå. Dette har også vært urettferdig overfor de dyktigste, sier Kjeldstad til Teknisk Ukeblad.

Les også: Dømt for forsøk på eksamensjuks

Sendte ut brev

Det nye karaktersystemet vil gjelde alle masteroppgaver i fagene innen matematikk, natur- og teknologi (MNT), for lektorutdanning i realfag og toårige masterprogram ved Det medisinske fakultet.

NTNU informerte om endringen i et brev som ble sendt til studentene. Beskrivelsen av karaktergivingen i vitnemål vil bli revidert slik at det kommer klar frem hva denne endringen innebærer. Tilsvarende informasjon vil bli gitt til potensielle arbeidsgivere.

– Det skal gi et riktigere bilde av prestasjonene, slik at karakterer mellom ulike institusjoner kan sammenlignes, sier Kjeldstad.

NTNU er strengest

I brevet står det at nasjonale statistikker viser at det hovedsakelig er karakterene A og B som blir gitt på masteroppgaver. Hensikten med de reviderte karakterbeskrivelsene er å oppnå bedre bruk av hele karakterskalaen også ved sensurering av masteroppgaven.

Endringen vil gjelde for masteroppgaver levert etter 31. mars 2014. For andre fag har justeringen vært gjeldende siden 2013.

NTNU er strengest på karakterer viser en rapport fra Senter for økonomisk forskning for 2013. Resultatene i rapporten tyder på at det er en relativ karaktersetting i norske utdanningsinstitusjoner. En students prestasjon måles og karakterfestes i forhold til de andre studentenes ferdighetsnivå, og ikke i forhold til absolutte læringsmål ved studiet.