46 studenter har deltatt på prosjektet. Foto: REVOLVE NTNU

I dag ble fartsmonsteret til de 46 NTNU-studentene avduket. De har designet og bygget Norges første elektriske racerbil ifølge en pressemelding fra Revolve NTNU. Kjøretøyet har fått navnet KOG Arctos R, og til sommeren skal den konkurrere på legendariske Silverstone og Hockenheimring.

- 0-100 km/t går unna på under tre sekunder. Det er raskere enn en splitter ny Ferrari, forteller kommunikasjonsansvarlig Magnus Buseth i pressemeldingen.

Veier kun 174 kg

En elmotor med 115 hestekrefter og en superlett konstruksjon i karbonfiber gjør at den veier kun 174 kg og har en akselerasjon som matcher sportsbiler i millionklassen.

- Prosjektet tar i bruk fagkompetansen fra mange ulike områder på NTNU og bruker kunnskapen på nye måter for å skape et fantastisk produkt. Jeg er stolt av at NTNU har studenter som viser et så stort engasjement for faget sitt at de er villige til å bruke nær all sin tid på å få jobbe med avanserte og relevante utfordringer, sier rektor ved NTNU, Gunnar Bovim, i en kommentar.

Legendariske baner

Til sommeren skal studentene konkurrere mot 114 andre lag fra 38 forskjellige land i Formula Student. Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og konkurrere i sin egenbygde racerbil. Konkurransene arrangeres i Silverstone i England 9. juli og Hockenheimring i Tyskland 29. juli.

– Ved å gå fra null til ferdig bil på åtte måneder lærer vi å omsette teori til praksis, prosjektplanlegging, tverrfaglig teamarbeid og ellers alt som kreves for å være i stand til å løse utfordringer vi vil møte når vi skal ut i jobb, sier prosjektleder Carl Axel Folkestad i Revolve NTNU, i presseeldingen.

Håper på pallen

Fjorårets bil, KA Aquilo R, endte på 16. plass i konkurransen på Silverstone i sommer. NTNU ble beste nordiske lag, og stakk av med prisen «National Instruments Measurement & Control Award» for det adaptive hjulopphenget og den avanserte elektronikken på bilen.

- Med en mye lettere og kraftigere bil mener vi pallen er innen rekkevidde, og vi har en målsetting om topp tre-plassering i Formula Student, har kommunikasjonsansvarlig Buseth uttalt tidligere.

Bilen er smekkfull av avansert utstyr og elektronikk. Foto: revolve ntnu