Slik ser den nye prototype-bilen til NTNU ut. Størrelse Foto: norske shell

- Stemningen var helt i hundre på stadion under åpningsseremonien, og plutselig måtte vi trekke bilen vår vekk fra banen, forteller Isak Nordal i NTNU-teamet som deltar i den internasjonale studentkonkurransen Shell Eco-marathon i Nederland.

- Veldig kjedelig

For sjuende gang deltar de i den prestisjetunge konkurransen i Rotterdam. Teamet fra NTNU stiller i år til start med to biler, fjorårsbilen i klassen UrbanConcept og en helt ny og spesialbygget bil i prototype-klassen.

- I går besto vi teknisk inspeksjon av begge bilene våre, og vi ble invitert som ett av ti lag til å delta under åpningsseremonien. Vi hadde ordnet med flaggbærere som gikk foran bilen vår, og det var meningen at vi skulle åpne konkurransen og kjøre først. Så oppdaget vi et teknisk problem. Det var veldig kjedelig, sier Nordal til adressa.no.

- Ikke fatal feil

Det norske laget fra NTNU fikk en dramatisk start da Shell Eco-marathon startet fredag ettermiddag. Det ble luftbobler i hydraulikken, og det norske laget måtte utsette sin start til lørdag.

- Dette er en feil vi får rettet opp i, og det er ikke noe fatalt med tanke på resten av konkurransen. Vi har fått mye positiv respons på bilen. På åpningen var det kun show og vi skulle bare vise oss frem for alle de andre. Det klarte vi ikke i dag, sier Nordal.

Laget fra NTNU jobber i kveld på spreng for å løse de tekniske problemene, og regner med å stille til start i morgen.

- Dette er ikke utypisk i Shell Eco-marathon. Lagene må ofte løse uforutsette utfordringer med bilene underveis. Problemløsing og samarbeid er en viktig del av konkurransen. Det norske laget er meget profesjonelle og jeg regner med at de vil stå på startstreken med begge biler og nytt mot i morgen på nasjonaldagen, sier Alice Bergfall fra A/S Norske Shell i en pressemelding.

3000 studenter i sving

Over 200 lag fra 27 land er til stede på Shell Eco-marathon. Det betyr at det er over 3000 studenter med i konkurransen. I morgen vil de andre deltakerne få et lite glimt av 17. mai.

- Da skal vi kle oss i bunad og dress, og steke vafler inne på konkurranseområdet. Vi skal veive med norske flagg. Det blir litt 17. mai-følelse på oss, sier Nordal.

En som også er på plass er Knut Aasland, professor og veileder ved NTNU. Han har vært på Shell Eco-marathon i alle de sju årene NTNU har stilt lag.

- Jeg vil si at det norske laget har enn bedre sjanse i år enn noensinne og det er den nye bilen jeg virkelig er forhåpningsfull til. I år har laget fra NTNU vært veldig tidlig ute med å få ting på plass og både den tekniske inspeksjonen samt prøvekjøringen har gått smertefritt. I dag fikk vi en liten utfordring på startstreken, men dette problemet bør være fiksbart og jeg tror fortsatt vi har en god sjanse til å hevde oss med begge bilene i konkurransen, sier Aasland i pressemeldingen.

Skal kjøre lengst på én liter bensin

Shell Eco-marathon er en global konkurranse som utfordrer studenter til å presse grensene når det gjelder energieffektivitet på veiene. Prinsippet i Shell Eco-marathon er å kjøre lengst mulig på energi tilsvarende én liter bensin.

Den 30. utgaven av Shell Eco-marathon Europe arranges i Rotterdam fra 15. til 18. mai.

Årets NTNU-team i Shell Eco-marathon består av Isak Nordal fra Flisa, Johannes Aalberg fra Oppdal, Lierni Imaz fra Spania, Marius Kyllo fra Malvik, Mats Bøvre fra Sandefjord, Håkon Trømborg fra Tranby, Eirik Mo fra Seljord, Birgitte Litsheim Refsland fra Egersund, Espen Undheim fra Bryne, Vebjørn Røed Myklebust fra Volda, Kyle Lapointe fra Canada, Myselie Nguyen fra Trondheim, Polina Dobrovolskaia, Nasim Ghanizadeh fra Iran, Ola Bauck fra Oslo, Ørjan Brenne fra Skogn, Nikita Sinansky fra Russland og Katya Zhitkova fra Russland.

Det norske laget fikk være med på åpningsseremoni i årets Shell Eco-marathon. Men like etterpå sviktet teknikken. Foto: norske shell
Her er noen av studentene som deltar i konkurrransen. Foto: ntnu fuel fighter