Midtnorske buetak-bilder

Byggene med bølger eller buer på taket, såkalte skalltak, er tidstypiske for årene rundt 1960.

På Pir 2 på Trondheim havn ligger tre bygg med skalltak. To av dem brukes av J.P. Strøm.

Johan Peder Strøm er engasjert på vegne av maritim virksomhet på havna.

Litt lenger inn på Pir 2 ligger bygget som Nordenfjeldske opprinnelig hadde. Nå er det Nor-Cargo som bruker det. Her legger Hurtigruta til og dette bygget er der første som møter turistene i Trondheim.

Dette var opprinnelig anlegget til Bjarne Wist, Volvo-forhandleren (se neste bilde). Nå er det Statoil-stasjon her.

Bjarne Wist og BP i 1972. Fine skalltak og en Volvo lik den Ville veier har, kjører ut av bildet. Bygget er tegnet av arkitekt Herman Krag i 1959. Foto: Klaus Forbregd.

Arkitekt (1920-1982) tegnet både Bjarne Wist-anlegget og Bilskolen på Lade. Men han stod også bak mange av Trondheims kjente bygg som Politihuset i Kongens gate, Siemens-anlegget og Kunstindustrimuseet.

Grendahl Auto, nå Okkenhaug Bil på Tyholt har ikke mange buer på tvers, men en stor på langs. Byggeår 1957.

Bilskolen på Lade er stort sett overtatt av Lundamo Auto som selger båter og motorsykler. Tegnet av arkitek Krag i 1959.

Gaula fabrikker holdt til på Sorgenfri. Nå er det ikke lenger klesprosuksjon men utleiebygg. Fabrikken ble drevet av O.M. Løfsnæs fra 1945 til 1977. Dette bygget ble tatt i bruk i 1961 og arkitekten var Ingemund Dahle, samme mann som tegnet Figro-bygget.

Asymetriske bølger på det tidligere engros-lageret til Asko. Nå holder bl.a. Tess og Trondheim kommune til her.

Figro-bygget på Leangen er blant de aller største skalltak-husene. Satt opp i 1960 og tegnet av arkitekt Ingemund Dahle. Tatt i bruk i 1960. Nå holder ICA Meny til her.

Sivilforsvarets beredskapslager på Tempe. Tegnet av Arnstad og Heggenhouen i 1959.

Nå følger noen bilder utenfor Trondheim. Bussgarasjen i Kristiansund er umiskjennelig et buetakbygg.

Den såkalte Bilgården i Kristiansund.

Gummifabrikken i Namsos med samme takkonstruksjon.

Samme bygning fra baksiden.

Noen bygg med en langsgående bue i stedet for flere på tvers. Her er vi på havna i Trondheim, like ved Dora. Lade Dekkservice.

Vis-a-vis Bilskolen ligger dette bygget med en bue.

På Sorgenfri er det godt buetak-miljø og karosseriverkstedet til Team Trafikk tar seg bra ut.

På Sunndalsøra er det stil over taket til Domus.

Kanskje ikke et ekte funksjonalistisk buetak, men denne brygga på Hongsand i Roan er nok likevel inspirert av stilen.

Kraftstasjonen i Tunnsjødal i Namdalen er også inspirert av byggestilen fra overgangen mellom 50- og 60-tallet.

På Pir 2 på Trondheim havn ligger tre bygg med skalltak. To av dem brukes av J.P. Strøm.

På Pir 2 på Trondheim havn ligger tre bygg med skalltak. To av dem brukes av J.P. Strøm.

Johan Peder Strøm er engasjert på vegne av maritim virksomhet på havna.

Johan Peder Strøm er engasjert på vegne av maritim virksomhet på havna.

Litt lenger inn på Pir 2 ligger bygget som Nordenfjeldske opprinnelig hadde. Nå er det Nor-Cargo som bruker det. Her legger Hurtigruta til og dette bygget er der første som møter turistene i Trondheim.

Litt lenger inn på Pir 2 ligger bygget som Nordenfjeldske opprinnelig hadde. Nå er det Nor-Cargo som bruker det. Her legger Hurtigruta til og dette bygget er der første som møter turistene i Trondheim.

Dette var opprinnelig anlegget til Bjarne Wist, Volvo-forhandleren (se neste bilde). Nå er det Statoil-stasjon her.

Dette var opprinnelig anlegget til Bjarne Wist, Volvo-forhandleren (se neste bilde). Nå er det Statoil-stasjon her.

Bjarne Wist og BP i 1972. Fine skalltak og en Volvo lik den Ville veier har, kjører ut av bildet. Bygget er tegnet av arkitekt Herman Krag i 1959. Foto: Klaus Forbregd.

Bjarne Wist og BP i 1972. Fine skalltak og en Volvo lik den Ville veier har, kjører ut av bildet. Bygget er tegnet av arkitekt Herman Krag i 1959. Foto: Klaus Forbregd.

Arkitekt (1920-1982) tegnet både Bjarne Wist-anlegget og Bilskolen på Lade. Men han stod også bak mange av Trondheims kjente bygg som Politihuset i Kongens gate, Siemens-anlegget og Kunstindustrimuseet.

Arkitekt (1920-1982) tegnet både Bjarne Wist-anlegget og Bilskolen på Lade. Men han stod også bak mange av Trondheims kjente bygg som Politihuset i Kongens gate, Siemens-anlegget og Kunstindustrimuseet.

Grendahl Auto, nå Okkenhaug Bil på Tyholt har ikke mange buer på tvers, men en stor på langs. Byggeår 1957.

Grendahl Auto, nå Okkenhaug Bil på Tyholt har ikke mange buer på tvers, men en stor på langs. Byggeår 1957.

Bilskolen på Lade er stort sett overtatt av Lundamo Auto som selger båter og motorsykler. Tegnet av arkitek Krag i 1959.

Bilskolen på Lade er stort sett overtatt av Lundamo Auto som selger båter og motorsykler. Tegnet av arkitek Krag i 1959.

Gaula fabrikker holdt til på Sorgenfri. Nå er det ikke lenger klesprosuksjon men utleiebygg. Fabrikken ble drevet av O.M. Løfsnæs fra 1945 til 1977. Dette bygget ble tatt i bruk i 1961 og arkitekten var Ingemund Dahle, samme mann som tegnet Figro-bygget.

Gaula fabrikker holdt til på Sorgenfri. Nå er det ikke lenger klesprosuksjon men utleiebygg. Fabrikken ble drevet av O.M. Løfsnæs fra 1945 til 1977. Dette bygget ble tatt i bruk i 1961 og arkitekten var Ingemund Dahle, samme mann som tegnet Figro-bygget.

Asymetriske bølger på det tidligere engros-lageret til Asko. Nå holder bl.a. Tess og Trondheim kommune til her.

Asymetriske bølger på det tidligere engros-lageret til Asko. Nå holder bl.a. Tess og Trondheim kommune til her.

Figro-bygget på Leangen er blant de aller største skalltak-husene. Satt opp i 1960 og tegnet av arkitekt Ingemund Dahle. Tatt i bruk i 1960. Nå holder ICA Meny til her.

Figro-bygget på Leangen er blant de aller største skalltak-husene. Satt opp i 1960 og tegnet av arkitekt Ingemund Dahle. Tatt i bruk i 1960. Nå holder ICA Meny til her.

Sivilforsvarets beredskapslager på Tempe. Tegnet av Arnstad og Heggenhouen i 1959.

Sivilforsvarets beredskapslager på Tempe. Tegnet av Arnstad og Heggenhouen i 1959.

Nå følger noen bilder utenfor Trondheim. Bussgarasjen i Kristiansund er umiskjennelig et buetakbygg.

Nå følger noen bilder utenfor Trondheim. Bussgarasjen i Kristiansund er umiskjennelig et buetakbygg.

Den såkalte Bilgården i Kristiansund.

Den såkalte Bilgården i Kristiansund.

Gummifabrikken i Namsos med samme takkonstruksjon.

Gummifabrikken i Namsos med samme takkonstruksjon.

Samme bygning fra baksiden.

Samme bygning fra baksiden.

Noen bygg med en langsgående bue i stedet for flere på tvers. Her er vi på havna i Trondheim, like ved Dora. Lade Dekkservice.

Noen bygg med en langsgående bue i stedet for flere på tvers. Her er vi på havna i Trondheim, like ved Dora. Lade Dekkservice.

Vis-a-vis Bilskolen ligger dette bygget med en bue.

Vis-a-vis Bilskolen ligger dette bygget med en bue.

På Sorgenfri er det godt buetak-miljø og karosseriverkstedet til Team Trafikk tar seg bra ut.

På Sorgenfri er det godt buetak-miljø og karosseriverkstedet til Team Trafikk tar seg bra ut.

På Sunndalsøra er det stil over taket til Domus.

På Sunndalsøra er det stil over taket til Domus.

Kanskje ikke et ekte funksjonalistisk buetak, men denne brygga på Hongsand i Roan er nok likevel inspirert av stilen.

Kanskje ikke et ekte funksjonalistisk buetak, men denne brygga på Hongsand i Roan er nok likevel inspirert av stilen.

Kraftstasjonen i Tunnsjødal i Namdalen er også inspirert av byggestilen fra overgangen mellom 50- og 60-tallet.

Kraftstasjonen i Tunnsjødal i Namdalen er også inspirert av byggestilen fra overgangen mellom 50- og 60-tallet.

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?