Hittil har utbruddet ikke ført til noen askesky.

Det islandske meteorologiske instituttet melder at utbruddet begynte like etter midnatt natt til fredag. Utbruddet startet i et område som heter Holutraun, like nord for isbreen Dynjujökull.

Det er snakk om et såkalt strømmende utbrudd og ikke et eksplosivt utbrudd, og området der det nå strømmer ut lava, er ikke dekket av isbre. Dermed er det mindre fare for at det skal dannes en askesky. Islandske myndigheter omtaler også utbruddet som lite. Utbruddet er på rundt én kilometer.

Klokken 02.40 så utbruddet ut til å ha roet seg. Situasjonen var uendret i morgentimene, opplyser Islands meteorologiske institutt til nyhetsbyrået Reuters.

Bedre forberedt

Avinor avventer situasjonen.

– Foreløpig må vi vente og se an om det kommer en askesky, og hvordan den eventuelt oppfører seg, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef for flysikring i Avinor.

Men norske og europeiske myndigheter er mye bedre forberedt på dette nå enn i 2010, forsikrer han. En askesky fra et vulkanutbrudd under isbreen Eyjafjallajökull førte den gang til store deler av flytrafikken i Europa ble stanset i seks dager.

– Hvis det blir samme nivå som den gang, vil konsekvensene bli mye mindre for de flygende, sier Løksa.

Grunnen er at de europeiske landene nå har samordnet seg bedre, forteller han. Hvis det oppstår en askesky, vil flyselskapene bli orientert om hvor det til en hver tid er aske, slik at de kan unngå farlige områder. Samtidig er det mange flere fly i dag som tåler middels høye askekonsentrasjoner.

To nye radarer

Kommunikasjonsdirektør ved Luftfartstilsynet, Tor Iversen, opplyser til adressa.no at noe av grunnen til de store konsekvensene i 2010 var vanskeligheter med å få nøyaktige analyser av utbruddet den gangen.

- Vi fikk ingen målinger av hva som faktisk kom med utbruddet - hvor store partiklene var, hvilken tetthet asken hadde eller hvor høyt den gikk. Dermed måtte vi beregne ut fra ganske grove analyser.

I ettertid er det plassert ut to nye radarer på Island, som kan gi denne typen informasjon med langt større nøyaktighet, ifølge Iversen.

Kode rød

Det islandske meteorologiske institutt har hevet risikonivået for flytrafikk til kode rød, og den islandske flytrafikkontrollen har stengt luftrommet fra bakken og opp til 18.000 fot (6.000 meter), opplyser landets nasjonale sikkerhetssenter fredag morgen.

«Radarsystemet har foreløpig ikke registrert noen askesky. Seismiske utbruddsskjelv er lave, noe som indikerer et strømmende utbrudd uten eksplosiv aktivitet», står det videre i kunngjøringen.

Det har vært stor seismisk aktivitet i området den siste tiden, noe som gjør at eksperter tror at et stort utbrudd kan komme snart.

Områdene nær Bardarbunga-vulkanen, som ligger under den enorme isbreen Vatnajökull, ble i forrige uke evakuert etter at det ble registrert om lag 300 jordskjelv på et døgn.

– Alt avhenger selvfølgelig av hvor stort et eventuelt utbrudd blir. Større askekonsentrasjoner vil få større konsekvenser, sier Løkse til NTB.

Det islandske meteorologiske institutt har hevet risikonivået for flytrafikk til kode rød Foto: University of Iceland