Det har vært et tøft år for trener Geir Oustorp, styreleder Geir Sivertsen og daglig leder Torbjørn Balstad i Byåsen. Foto: SCANPIX

For etter at styreleder Geir Sivertsen på en pressekonferanse i november fortalte om en klubb i dyp økonomisk krise, har klubben forsøkt flere ting for å få orden på pengesekken.

Først fikk de inn rundt 200 000 kroner i forbindelse med redningskampen mot Levanger, der 5355 tilskuere var på plass. Deretter 500 000 kroner gjennom et salg av Marit Malm Frafjord til investorgruppen Softball Trondheim AS, i tillegg til andre ekstraordinære inntektskilder. Det har reddet klubben.

- Vi leverer et resultat på 33 000 kroner i pluss, sier daglig leder i Byåsen, Torbjørn Balstad, til Adresseavisen.

Budsjetterte med mesterliga

Det er et langt svakere resultat enn det budsjetterte overskuddet på én million kroner, og det er på sponsorsiden inntektene har sviktet kapitalt for Byåsen. For driftsinntektene til klubben har vært vesentlig lavere enn de 10,1 millioner kronene det var budsjettert med - hele 1,2 millioner svakere.

- Det har en sammenheng blant annet med at vi ikke klarte å kvalifisere oss for Mesterligaen. Vi hadde mer eller mindre solgt en egen mesterligadrakt, men den falt jo bort. Samtidig må vi erkjenne at vi ikke har vært dyktige nok på salgssiden. Vi ansatte også en markedssjef som ble langtidssykmeldt, og da var vi tilbake til start når det gjaldt ressurser, sier Balstad.

Budsjettsprekken på sponsor og salg endte til slutt på hele 1,9 millioner kroner minus.

- Dere hadde budsjettert med mesterligaspill?

- Vi hadde faktisk det, ja. Vi var ett mål unna, og jeg tror med hånden på hjertet at vi hadde vært minst én million nærmere budsjett om vi hadde tatt oss til Mesterligaen.

- Litt skummelt å budsjettere med sportslig suksess?

- Ja, det er det, og det er klart vi prøver å ta det litt ned i 2009.

Akkord gir handlingsrom

Til tross for det beskjedne resultatet har imidlertid Byåsen fått kuttet bort store deler av den negative egenkapitalen, ettersom kreditorene like før nyttår gikk med på en frivillig akkord.

- Da fikk vi bedret den negative egenkapitalen fra 925 000 til 242 000 kroner. Sånn sett ser det bra ut i forhold til tidligere, sier Balstad.

Den negative egenkapitalen ønsker klubben å bli kvitt i sin helhet i løpet av 2009, for på et møte i går vedtok Byåsen-styret et budsjett som legger opp til et overskudd på hele 300 000 kroner.

- Hvordan skal dere klare det?

- En del går selvsagt på salg. I år skal vi greie å selge all reklameplassen på drakten. I tillegg har vi arenareklame, programinntekter og håndballskole som vi har tenkt å ha to ganger i året. Der ligger det en stor mulighet, sier Balstad.

- Budsjetterer dere med mesterligaspill også i 2009?

- Ikke Mesterligaen spesifikt, men det ligger e-cup i budsjettet.

Foto: GLEN MUSK