Isfrie og seilbare passasjer i vest og øst

Både Nordvestpassasjen og Nordøstpassasjen er seilbar for fjerde sommer på rad.

Foto: . Iskart: NASA Marshall Space Flight Center

Saken oppdateres.

Mens Nordøstpassasjen var isfri allerede for flere uker siden, var det først sist helg at den siste isen smeltet i Nordvestpassasjen, viser satellittfotografier.

LES OGSÅ: Steinkjer varmest i landet i ettermiddag

LES MER: Historisk varm augustnatt i Nord-Trøndelag

Gjør som 2624 andre - følg VærAdressa på Facebook - landets best oppdaterte værside!

Følg VærTorsten på Twitter





Isfri snarveg til Asia

Det betyr at man nok en gang kan seile en isfri snarveg til Asia nord for Nord-Amerika og nord for Sibir.

Da de to passasjene rundt Nordpolen var åpne samtidig i 2008, var det første gang siden man begynte å registrere isdata på begynnelsen av 1900-tallet.

Allerede sommeren 2007, med ny minimum isrekord, var Nordvestpassasjen åpen for første gang.

For aller første gang – kunne man seile snarvegen fra Europa til Asia, Nordvestpassasjen.

LES MER: Varmeste sensommerdag i Meråker på 20 år

Amundsen brukte tre år

Roald Amundsen var den første som seilte Nordvestpassasjen i sin helhet, men han brukte tre år, fra 1903 til 1906.

Varmere klima har ført til at ismengden i Arktis om sommeren de siste tiårene har minsket betydelig.

I år vil begge passasjene trolig være åpen for ferdsel om lag en måned, fra slutten av august til slutten av september.

Begge passasjer vil redusere seilingstiden mellom Atlanteren og Stillehavet vesentlig.

Nordøstpassasjen vil korte ned avstanden mellom Rotterdam og Yokohama fra 11 200 nautiske mil – til 6500 nautiske mil. Og Nordvestpassasjen er 2000 nautiske mil kortere enn dagens rute via Panamakanalen.

(Foto: . Iskart: NASA Marshall Space Flight Center)

Foto: . Iskart: NASA Marshall Space Flight Center

Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?