- Vi gjorde den jobben vi er satt til å gjøre. Det viktigste er at ingen ble skadet, sier kaptein Ramberg. Han høres sliten ut når Adresseavisen når ham på telefon i Litauen onsdag ettermiddag, 14 timer etter at han gjennomførte en kontrollert nødlanding av SAS’ Dash 8, Q400-maskin.

48 passasjerer, to besetningsmedlemmer om bord flyet i hendene på kaptein Arild Ramberg og hans styrmann.

Får ros

Tre dager etter at et likedan SAS-fly nødlandet og deretter tok fyr i Ålborg, skulle Ramberg oppleve sin mest dramatiske flytur i sin karriere. Som i en reprise av ulykken i Ålborg, sviktet det ene landingshjulet like før landing i kystbyen Palanga. Piloten bestemte seg for å sette kursen innover i landet til hovedstadsflyplassen i Vilnius hvor redningsberedskapen er større.

Etter å ha endt flyturen på et kollapset landingshjul utpå et jorde, kunne samtlige om bord ta seg uskadd ut. Brann ble det ikke denne gang, trolig fordi piloten slo av høyre motor like før landing.

- Noe så alvorlig har jeg aldri vært med på tidligere, medgir kaptein Ramberg som ellers har begrenset mulighet til å kommentere hendelsen som danske og litauiske havarimyndigheter etterforsker. Ifølge den danske avisen Politiken, lovpriser lederen for den litauiske havarikommisjonen, Povilonis Kestusis, kapteinens innsats.

- Det var en suksess. De reagerte veldig godt, sier han til avisen.

Passasjer fra Levanger

I alt skal det ha vært seks nordmenn om bord flyet som tok av fra København tirsdag kveld. Blant dem var passasjer Agnar Kjeøy (63) fra Levanger. Han roser besetningen etter nattens nødlanding.

- Vi ble nøkternt informert om det som skjedde. Det tror jeg var lurt for at folk skulle beholde roen, sier Kjeøy til Adresseavisen.

Levangsbyggen flyr normalt hver fjortende dag SAS ruten mellom København og Palanga. Flyturen onsdag kveld ble den mest dramatiske han har opplevd.

- Vi var på tur ned mot flyplassen i Palanga. Setebelteskiltet var tent og jeg satt og døste litt. Så ble det en kraftig rystelse i flyet og et høyt smell. Jeg trodde først vi hadde landet, men da jeg så ut av vinduet så jeg at vi fortsatt var i luften, sier Kjeøy.

Beholdt roen

At det var en svikt i det ene landingshjulet fikk ikke passasjerene vite.

- Da vi gikk opp igjen fikk vi beskjed fra cockpit om at det var en feilindikasjon. Så ble det sagt at det skulle gjøres en kontrollert nødlanding i Vilnius. Det virket som om alle beholdt roen hele veien, forteller den sindige 63-åringen.

På vei til Vilninius Airport trente besetningen passasjerene i hvordan de skulle sitte under den kommende nødlandingen.

- Landingen var for så vidt normal helt til flyet kom et stykke inn på rullebanen. Da kollapset det ene hjulet sakte, men sikkert og flyet skar ut til høyre inn på et jorde. Da det stoppet, gikk vi ut av flyet og rett ned på plenen og sprang så fra flyet, som vi fikk beskjed om, i tilfelle brann, sier Kjeøy.

- Hvordan opplevde du dette?

- Det føltes for så vidt greit. Det var ikke antydning til panikk. Noe jeg tror kan forklares med at besetningen oppførte seg så proffe og rolige og fortalte oss hva vi skulle gjøre, sier Kjeøy.

Kollapset:Landingshjulene på SAS flight SK2748 kollapset ved landing i Vilnius natt til onsdag. Kaptein Arild Ramberg (51) fra Stjørdal kan ha reddet livet til de 52 om bord. Foto: SCANPIX