Norsk VM-vinner fant denne capsen på gaten. Nå har den skapt hysteri.

Etter at Gustav Iden (23) løp inn til VM-tittelen i Ironman, har han fått nesten 20.000 nye følgere på Instagram.

Gustav Iden og Kristian Blummenfelt under Triatlonstevnet i Lausanne i slutten av august.  Foto: Ben Lumley/ITU Media

Saken oppdateres.

Søndag ettermiddag løp bergenseren inn til gullmedalje i Nice. Som de fleste som tar en gullmedalje, fikk han mange gratulasjoner fra både kjente og ukjente.

Men så plutselig oppdaget han at antall følgere på Instagram gjorde et dramatisk byks. Meldingene på bildedelingstjenesten strømmet inn, det samme gjorde det på Facebook.

Den voldsomme pågangen kom fra Taiwan. Øya, som ligger øst for Kina i Stillehavet og har over 23 millioner innbyggere, hadde eksplodert i Iden-eufori.

– Det har vært helt ekstremt. Jeg har slått av varsler på mobilen og fått 15.000 nye følgere på Instagram, fortalte Iden mandag kveld. Tirsdag formiddag hadde tallet økt med over to tusen.

Gustav Iden

Født: 1. mai 1996 (23 år)

Fra: Bergen

Idrett: Triatlon

Klubb: Åsane CK

Aktuell: Ble historisk verdensmester på Ironman 70.3. Ingen fra Skandinavia hadde tidligere vunnet VM i Ironman 70.3.

Bar logoen til et hellig tempel

Grunnen?

Den blå capsen med de gule kinesiske tegnene Iden hadde på seg da han løp i mål i Nice. Capsen hadde Iden funnet på bakken under en treningsleir i Japan en måned tidligere. Etter å ha svømt i et vann ved foten av Mount Fiji, stekte solen. På bakken foran ham lå capsen, han tok den på seg og løp.

I Japan var det derimot ingen som klarte å tyde skriften for ham.

I en melding forklarte en reporter fra Fox Sports Taiwan Iden at skriften tydet «Puyan Shunze Temple». Det hellige tempelet er 300 år gammelt og ligger i Puyan midt i staten Taiwan.

– Jeg har fått mange invitasjoner til å reise dit og besøke tempelet. Jeg har også blitt invitert til byen av ordføreren. Jeg har foreløpig ikke svart, for det har vært så vanvittig mye. Men det må vel bli et nei, forteller han.

Siden Iden fant capsen i Japan har han brukt den mye.  Foto: Mikal Iden/Norges Triatlonforbund

Laget halvtimes nyhetssending om Iden

Idens popularitet i Taiwan stopper derimot ikke der. Mandag publiserte Youtube-kanalen EBC-news et halvtimes program som kun handlet om Iden.

Kanalen har 1,7 millioner følgere, og programmet om Iden er i skrivende stund sett av 50.000.

– Å kunne fylle en halvtimes sendetid med det, det skjønner jeg ikke, sier Iden og ler nok en gang.

Også flere andre stasjoner har laget innslag om Iden og capsen.

Se nyhetssendingen om Iden og capsen her.

I Taiwan er capsen revet bort fra markedet. Mandag fikk Iden melding om at tempelet hadde bestilt inn tusen nye, og at også Iden skulle få tilsendt noen han kunne dele ut.

– Det er ganske kult. Sykkelsponsor har jeg ikke, men tempelsponsor, det har jeg, sier Iden og ler godt.

Da Iden entret pallen i Nice måtte han ta av seg capsen. Siden har den vært sporløst forsvunnet.  Foto: Arild Tveiten / Norges Triatlonforbund

Capsen har forsvunnet

Det kan også komme godt med, for capsen som har skapt hysteriet er nå borte.

– Akkurat nå har jeg ikke helt kontroll på hvor den er. Jeg vet faktisk ikke hvor den er, forteller han.

Da Iden skulle opp på pallen i Nice for å motta gullmedaljen, fikk han beskjed om at han ikke kunne ha på seg hodeplagg.

– Da var det noen som tok den, så fikk jeg den aldri tilbake. Nå har jeg sendt en mail til arrangøren for å høre om de vet hvor den er.

23-åringen har enda god tid til å spore frem vinnercapsen, eller få seg en ny en.

Neste konkurranse er ikke før 29. september. Da er det klart for Super League i den engelske kanal.

På forsiden nå