Sportsløft for 500.000 tv-kunder, men utelukker ikke prisøkning

– Jeg ønsker ikke å forskuttere noe på pris, sier informasjonssjef.

Champions League blir en viktig del av grunnpakken til Viasat når flere premium-kanaler blir tilgjengelig for alle kundene til Canal Digital kabel fra og med 1. april.  Foto: Benoit Tessier

Saken oppdateres.

Tirsdag kommer Canal Digital med en gladnyhet for sportsinterreserte nordmenn. De har nå bestemt seg for å inkludere Viasats premium-kanaler i grunnpakken til kabelkundene.

– Dette er først og fremst en offensiv satsing på internasjonal fotball og sport, sier informasjonsjef i Telenor Norge, Tormod Sandstø.

Det er de som eier Canal Digital. TV-distributøren har rundt 500.000 norske kunder.

De nye kanalene som nå inkluderes i grunnpakken vil være Viasat Sport, Viasat Fotball, Viasat Hockey og Viasat Motor. Disse kanalene vil nå bli tilgjengelige fra og med 1. april.

– Champions League er spydspissen i dette. Det er også en økende interesse for spansk fotball. Internasjonal fotball er mye mer enn Premier League. Vi synes dette er spennende, sier Sandstø.

Mye tv-fotball

Tv-fotballen blir nå mer tilgjengelig, og den nye trenden er å bake den inn i grunnpakkene hos de ulike kabelselskapene.

  • Discovery overtar den norske fotballen fra årets sesong. De har lovet «mer fotball til folket», og hver eliteserierunde sendes minst halvparten av kampene på åpne kanaler som de fleste har tilgang til (Eurosport Norge, Max og TVNorge). Målsettingen er høyere seertall og bedre inntjening.
  • I TV 2s nye distribusjonsavtale med Get ble Tippekampen relansert. Det vil si at alle Gets kunder fra februar fikk tilgang til 16-kampen lørdag fra Premier League, uten å ha noe ekstra abonnement.
  • Nå har også Canal Digital Kabel presentert sin nye avtale med Viasat, en avtale som innebærer at en halv million Canal Digital-kunder får Viasats sportskanaler i grunnpakken sin (minus Viasat Golf). Det vil si at de får tilgang til blant annet Champions League og spansk fotball uten å måtte abonnere på tilleggspakke.

– Endrer ikke prisen nå

– Hva kan du si om prisen?

– Vi endrer ikke prisen på vårt innhold nå. Dette var planlagt allerede i fjor. Når vi skal planlegge for neste år, tror jeg rent generelt at man ikke skal avskrive mulige, framtidige prisendringer, sier Sandstø, og fortsetter.

– Dette er en investering og satsing vi gjør. Det handler hele tiden om å styrke det tilbudet vi har.

– Blir det en prisøkning neste år?

– Jeg ønsker ikke å forskuttere noe på pris, og hva som skjer i høst eller neste år. Man alltid være litt forsiktig med å spå for framtiden og si at det skjer, eller ikke skjer, sier Sandstø.

Når eller om det kommer en prisøkning, vil det i hvert fall gå ut over alle - sportsinteressert eller ikke - trolig med en høyere grunnpakkepris.

På forsiden nå