Tur 28: Rundtur Fjordtjønnane –Vesterhus – Skibberåsen

Denne turen starter fra Bronseplassen i Høvåg.

Saken oppdateres.

Turkart: Randesund (1:20 000)

Lengde: 8,0 km

Ta E 18 til Rona og følg deretter vei 401 til du kommer til skilt til Bronseplassen. Ved tjønnene er det gode parkeringsmuligheter.

Gå inn stien nordover mellom Fjordtjønnane. Stien svinger østover og går langs Skrømtebakkane. Du kommer ut på veien ved museet. Følg riksveien sørover ca. 200 m og ta inn vei til venstre ved garasje. Gå til skarp sving og følg kjerrevei sørøstover. Gå rundt gammelt hvitt hus. Stien svinger etter hvert mot venstre. Ved stikryss ta til høyre. Etter ca. 60 m tar du igjen til høyre, følger jordkanten til ruin, som du runder. Følg kjerrevei langs jordkanten ut til veien ved Vedderstø. Herfra bilveien ut til krysset og videre mot Randvik. Før Randvik tar du til høyre og treffer stien til Skibberåsen. Fra toppen går sti videre mot Randvikheia. Ved første stikryss har du to alternativer (se kartet). Ved Daletjønn tar du stien mot Tangeråsen. Før Sandvann ta til høyre mot Sandvannsdalen (SBK). Herfra tilbake som kartet viser.

Turen er hentet fra boka ”Utenfor allfarvei” utgitt av Midt-Agder Friluftsråd og Oddersjaa. Red.: Kai B. Flå, Arne H. Holte, Ole Dag Myhrstad og Kjell Asdal.