FIFA sliter med sponsortørke: – Det er et «giftig» varemerke for tiden

Det internasjonale fotballforbundet sliter med korrupsjonsstempel foran neste års VM.

Gianni Infantino med VM-trofeet det skal kjempes om i Russland-VM neste år. Bildet er tatt i Moskva da trofeet startet på sin rundtur i Russland i forkant av VM. Men VM kan bli en økonomisk nedtur for FIFA som er vant med å håve inn milliarder på mesterskapet.   Foto: Ivan Sekretarev, AP/NTB scanpix

Saken oppdateres.

Fredag er det trekning av gruppene til neste års fotball-VM i Russland. VM har vært Det internasjonale fotballforbundets (FIFA) økonomiske melkeku.

Det er gjennom salg av TV-rettigheter og sponsorinntekter til dette som blir kalt verdens største idrettsarrangement at de finansierer sin drift. Det er mesterskapene som gjør FIFA til en rik og mektig organisasjon.

Skremt bort sponsorer

Men de siste års kaotiske tilstander i organisasjonen har skremt mange store sponsorer. Det handler om påstander om korrupsjon, en avsatt og utestengt president, påstand om uregelmessigheter rundt tildelingen av to fotball-VM (Russland og Qatar), påstander om umenneskelige arbeidsforhold til de som bygger VM-arenaer i Qatar og arrestasjon av en rekke medlemmer av de styrende organer av organisasjonen.

Det er mange store internasjonale virksomheter som ikke vil la seg assosiere med FIFA. Et synlig bevis på at FIFA har sponsortrøbbel fremkommer i deres egen presentasjon av hvilke sponsorer som er med når det skal spilles fotball i Russland neste sommer.

Bare en vil være med

FIFA har inndelt sine viktigste sponsorsamarbeidspartnere i tre typer.

  • Øverst kommer det som kalles «FIFA partners». FIFA har en regel om at de kan ha åtte slike. Akkurat nå har de syv. Blant de nye er russiske Gazprom, Qatar Airways fra VM-arrangør Qatar og Wanda fra Kina, en nasjon som ønsker å arrangere VM. Blant dem som fortsatt er med fra tidligere finnes Adidas, Visa og Coca-Cola. Alle selskaper som ba FIFA rydde opp da korrupsjonsbråket var på sitt verste.
  • På neste nivå handler det om det som kalles «FIFA World Cup sponsors». Her heter det at det kan være åtte sponsorpartnere. Akkurat nå har FIFA bare seks slike partnere.
  • På det laveste sponsornivået kommer de som kalles «Regional Supporters». Her kan det være fire fra hver av de fem FIFA-regionene. Totalt er det plass til 20 såkalte regionale partnere. I august hadde FIFA bare en slik partner. Det var den russiske finansinstitusjonen Alfa Bank. Banken er fortsatt under kontroll av den russiske milliardæren Mikhail Fridman.

Moskva er allerede i ferd med å preges av det kommende VM. Her er det maskoten Zabivaka som går på et VM-pyntet undergrunnstog i Moskva.   Foto: MAXIM SHEMETOV, Reuters/NTB scanpix

Vesteuropeiske og amerikanske sponsorer ser ut til å sky FIFA og deres viktigste turnering. Ifølge New York Times har de siden 2011 bare fått en sponsor fra denne delen av verden. Det var Johnson & Johnson som tegnet en avtale gjeldende for ett VM.

– «Giftig» varemerke

– Det er ikke overraskende. FIFA har vært og er fortsatt et «giftig» varemerke, sier Patrick Nally til New York Times.

Nally var en av dem som utviklet sponsorers forhold til idrett på 70-tallet, og han jobbet tett med FIFA da de utviklet sine sponsorprogram på 70- og 80-tallet. Han mener det er gode grunner til bekymring i FIFA.

– FIFA har det dårligste imaget i verden. Hvis du prøver å selge varemerket FIFA, står de fire bokstavene, dersom de står for noe i det hele tatt, for total korrupsjon. Det er overhodet ikke attraktivt, sier Nally til New York Times. Han foreslår at organisasjonen rett og slett skifter navn for å kvitte seg med alle assosiasjoner til korrupsjon og økonomisk juks.

Forrige fotball-VM ble arrangert i Brasil for fire år siden. Da annonserte FIFA seks måneder før turneringen begynte at alle sponsorater var utsolgt.

Russlands president Vladimir Putin og FIFA-president Gianni Infantino på et arrangement i Moskva i september.   Foto: MAXIM SHEMETOV, Reuters/NTB scanpix

På forsiden nå