Bilen til Linn bruker én liter drivstoff i sekundet. I helgen håper hun å komme opp i 400 km/t

Sterke krefter er i sving når dragraceren setter seg bak rattet.

26 år gamle Linn Engan Karlsen fra Ålgård er dragrace-kjører.   Foto: Privat

Saken oppdateres.

26 år gamle Linn Engan Karlsen fra Ålgård er dragrace-kjører.

Motorsporten går ut på å kjøre en distanse på én kvart engelsk mil (402,33 meter) på kortest mulig tid.

Til helgen starter sesongen på Gardermoen Raceway.

I verdens raskeste idrett skal det gå fort. Virkelig fort.

– Jeg håper å komme opp mot 400 kilometer i timen, sier hun bestemt til Aftenposten.

Den høyeste godkjente målte farten nådd av en Formel 1-bil er til sammenligning 397, 3 km/t på en rett linje.

Moro som koster

Bilen Engan Karlsen kjører er en spesiallaget Ford Mustang og går på ren metanol. På det meste kan den sluke én liter drivstoff i sekundet.

Det er ikke billig.

– Jeg synes det er verdt det. Om man deltar på EM-stevner er det premiepenger å hente, men det er ikke nok til å kompensere for utgiftene, medgir hun.

  Foto: Paal Rune Lien

Oppvokst på racerbanen

Hvordan kommer man på at man skal starte med dragracing? For Engan Karlsen ligger det i blodet.

– Mamma og pappa drev med dragracing, så jeg reiste rundt med dem på stevner, sier hun og fortsetter:

– Jeg er praktisk talt oppvokst på racerbanen, og begynte selv med det da jeg var ni år gammel.

– Helt ubeskrivelig

Når 26-åringen blir spurt om hvordan det er å sitte bak rattet i den enorme hastigheten, må hun tenke seg om.

– Det er rett og slett helt ubeskrivelig, sier hun først.

Så prøver hun likevel.

– G-kreftene trykker deg bakover i stolen. Det er bare kjempegøy. Jeg er alltid spent og nervøs før et løp, men aldri redd.

Se dragracer Linn Engan Karlsen i aksjon her:

Til tross for den skyhøye hastigheten har hun ikke opplevd noen ulykker på nært hold.

– Det er veldig sjelden at noen blir skadet. Det har selvfølgelig skjedd med noen, men jeg har aldri vært i en ulykke, sier hun.

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå