Gå ned i vekt, eller tap pengene dine

Nå kan du satse penger på nyttårsforsettet ditt.

Nå kan du satse penger på nyttårsforsettet ditt (illustrasjonsfoto).  Foto: NTB scanpix

Saken oppdateres.

Har du planer om å spise sunnere, trene mer eller gå ned i vekt i 2016? Det høres så enkelt ut. Men bare åtte prosent klarer å gjennomføre nyttårsforsettene sine, viser forskning publisert i Journal of Clinical Psychology og StatisticBrain.

Men skal man tro denne og dennestudien av overvektige som vil ned i vekt, vil man lettere nå sitt mål om penger står på spill. I studiene fikk deltakerne penger om de klarte å gå ned i vekt i perioden studien varte (fire og seks måneder). Den ene studien viste også at jo mer penger man ble tilbudt, desto mer gikk man ned i vekt.

Oppnevner «dommer»

De siste årene har det dukket opp flere konsepter som spiller på dette. Et av dem er Stickk.com, som Yale-professorene Ian Ayres og Dean Karlan står bak.

Her kan du gå inn, registrere ditt mål, og satse en sum penger. Så må du velge en person, som Stickk kaller dommer, som skal passe på at du er ærlig. Denne dommeren må så melde tilbake at du har gjort det du lovet, ellers mister du pengene dine.

— Det vi gjør er bokstavelig talt å høyne prisen av dårlige avgjørelser, sier Jordan Goldberg, den tredje grunnleggeren av Stickk, til Washington Post.

Tap pengene til «anti-veldedighet»

Mislykkes du, går pengene til en venn, fiende, veldedighet eller det Goldberg kaller «anti-veldedighet».

— Hvis du er for våpenkontroll, kan vi sende pengene til NRA (National Rifle Association, en amerikansk organisasjon for våpeneieres rettigheter, red.anm.). Vi har høyest suksessrater blant brukerne som velger dette, sier Goldberg.

Ifølge Forbes viser Stickks internanalyse av 125.000 kontrakter, at metoden deres virker. Når brukere signerer kontrakter uten å oppnevne en dommer eller risikere penger, er suksessraten 29 prosent. Når de bruker dommer og setter penger på spill, øker dette til 80 prosent.

Stickk er ikke alene om å bruke penger til å motivere folk til å nå sine mål. Også Beeminder er tuftet på de samme prinsippene. Men de baserer seg på selvrapportering og datasporing.

- Virker ikke på lang sikt

Men ikke alle er positive til å bruke penger som belønning eller straff for å gå ned i vekt. Lisa Vivoll Straume mener dette bare vil virke på kort sikt. Hun er faglig leder i Mind, og har doktorgrad i positiv psykologi fra NTNU.

— Dette er en nyttig og effektiv kortidsløsning, men det er ikke spesielt bærekraftig på lang sikt. Som også denne studien viser, er ytre motivasjon (altså penger) noe som ofte virker sterkest i det korte løpet. Deltakerne gikk opp i vekt igjen etter at den ytre motivasjonen var borte. Når du lager deg mål som skaper sterke følelser og som er godt ankret i egne verdier, har du større sjanse for å holde ut når du møter motgang og skape varig endring, sier Straume.

Hun støttes av professor Erik Finkelstein. Han har selv forsket en del på fenomenet.

— Vi vet ikke om det virker, fordi vi har veldig lite data. Vi har gjort forskning som viser at folk går ned i vekt, om de blir betalt. Men det er kortvarig. Som de fleste andre behandlingene av fedme, så virker det på kort sikt, ikke på lang sikt. Vi har fortsatt ikke funnet ut hva som virker på lang sikt, sier Finkelstein til The Telegraph.

Erik Arnesen.  Foto: Anders Bergersen/LHL

— Kontrakter hjelperErik Arnesen har master i samfunnsernæring og er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL). Han sier dette om konsepter som Stickks og Beeminder.

— Forskning har vist at forpliktende kontrakter hjelper til med å for eksempel nå et vektmål. Men effekten varer som regel bare så lenge kontrakten varer, sier han, og viser til studien publisert i The Journal of the American Medical Association.

Han mener det viktigste for å klare å holde nyttårsforsettene, er å ha realistiske mål og en god plan.

— Det kan være lurt å skrive ned nyttårsfortsettet. Da føles det mer forpliktende. Du kan også skrive en kontrakt med deg selv eller andre. Da blir det litt vanskeligere å bryte målet, sier Arnesen, som nylig skrev en blogg om temaet på LHLs sider.

At en god plan fungerer, viste også forskning fra Wake Forest University. Ikke bare øker planen sjansene for å lykkes med forsettene. Det gjør også at tankene frigjøres, slik at man kan fokusere på andre oppgaver eller simpelthen nyte øyeblikket. Men da må planen være helt spesifikk på når, hvor og hvordan målene skal oppnås.

Facebook-grupper

- Det finnes flere Facebook-grupper for de som ønsker å komme i form eller spise sunnere. Som «100dagerutenunødvendigsukker». Har du tro på at det hjelper å bli med i en sånn?

— Det kan gi hyppig feedback og påminnelser, og dermed øke oppmerksomheten på sunne vaner. Men det er ikke sikkert det føles så forpliktende dersom risikoen er lav, sier Arnesen.

Arnesen mener det er smart å kartlegge vanene sine, og deretter finne ut hvilke små endringer som er praktiske.

— Det er vanskelig å endre noe når du ikke vet hva som må endres, sier Arnesen.

Klare, tydelige mål

Lisa Vivoll Straume i Mind mener klare, tydelige mål er viktig om du skal lykkes med å holde et nyttårsforsett.

— Konkrete mål gir retning, skaper mentale bilder på hvor du vil og gjør det lettere å holde fokus på det som bringer deg nærmere endringen du ønsker. Men det viktigste er at målene er ankret i en indre motivasjon, sier den faglige lederen.

Hun mener det er følelser som til syvende og sist kommer til å styre valgene dine. Da holder det ikke med en logisk forklaring på at målene du har satt deg er nyttige. Du må ha lyst, i hjertet og magen, mener hun.

— Et godt tips er å tenke nøye gjennom hvorfor du har satt deg nyttårsforsett, og ikke bare hva du har lyst å endre. I hvorfor-svaret ligger gjerne en tydeligere bilde på drømmen om hvordan verden ser ut når endringen er gjennomført. Det er den drømmen som blir ledestjernen når du våkner en dag i februar og ikke lenger har lyst, sier Straume.

Slik lykkes du med nyttårsforsettene

Ha bare ett forsett. Sjansen for å lykkes er større når du bruker energien din på å bare endre én vane. Ikke vent til nyttårsaften med å bestemme deg for nyttårsforsettet. Bruk tid på å finne ut hva du vil.Unngå nyttårsforsett du har prøvd på før. Det kan lett føre til frustrasjon og skuffelse.Ikke sett deg de mest typiske målene. Tenk ut hva duvirkeligønsker å få ut av livet.Bryt målet opp i flere spesifikke delmål. Disse må være konkrete, målbare og har en tidsfrist.Fortell venner og familie om målene dine. Det gjør det mer forpliktendeMinn deg selv stadig på fordelen ved å oppnå målene dine. Lag en sjekkliste for hvordan livet vil bli når du har oppnådd målet.Belønn deg selv hver gang du når et delmål. Det motiverer og gir deg en følelse av fremgang.Gjør planene og fremgangen konkret, ved å føre notater. Heng gjerne opp huskelapper på kjøleskap eller tavler.Forvent å falle tilbake til gamle uvaner av og til. Tenk på det som et midlertidig tilbakeskritt, ikke som en grunn til å gi opp alt.Kilde: Psykolog Richard Wiseman, https://richardwiseman.wordpress.com/2013/01/01/how-to-keep-your-new-years-resolution-2/

På forsiden nå