Millioner bruker denne treningsappen: – Det er dette som er motivasjon

Mange leter etter motivasjon til å trene. Noen finner motivasjonen i apper og duppedingser.

– Jeg syns det viktigste er å konkurrere med meg selv. Du får opp hvor mange ganger du har syklet det segmentet og kan se alle forsøkene dine fremstilt i en graf, sier Jeanette Persson.Foto: Halvor Ekeland

Saken oppdateres.

Jeanette Persson (36) tar på seg hjelmen og sykkelhanskene. Hun setter seg på sykkelen og tråkker ut mot skogen.

Dette er hennes 250. sykkeltur i år. Hver eneste kilometer, hvert eneste tråkk er lagret i en treningsapp. Hvert eneste pulsslag kunne også vært lagret, men det ønsker hun ikke. Det viktigste er at dette er motivasjon til å komme seg ut, og appen byr på utrolige trenings- og konkurransemuligheter.

– Det er uendelig med historikk. Den historikken er et viktig treningsverktøy. Det er et bra analyseverktøy til å se på treningshverdagen sin, forklarer Persson entusiastisk.

– Gjør noe med motivasjonen

Det finnes et hav av treningsapper, pulsklokker og andre duppedingser som har som mål å hjelpe folk i treningshverdagen. En av de mest populære appene i Norge er nettopp appen Strava.

Den fungerer slik at du starter den når du begynner løpetreningen, sykkeltreningen eller skituren. Deretter kan den måle kilometer, høydemeter, hastighet, puls, watt og det du måtte lure på. Appen kan kobles til en pulsklokke eller lignende, slik at mest mulig informasjon blir lagret om hver enkelt tur.

Jeanette Persson har totalt logget rundt 1150 sykkel- og løpeturer i treningsappen Strava. Foto: Halvor Ekeland

Akkurat det er det også mange andre apper som kan. Det spesielle med Strava er at du kan konkurrere mot andre brukere av appen. Du kan nemlig løpe eller sykle såkalte segmenter. GPS-en oppfatter når du starter på et segment, og tar tiden på den gitte distansen. På den måten kan du se hvordan du gjør det mot andre, men også sammenligne deg med deg selv.

– Hvis du har syklet en strekning mange hundre ganger, og du plutselig får din beste tid, det gjør noe med motivasjonen, forteller Persson.

Strava har ikke svart på hvor mange som bruker appen, men ifølge Dagens Næringsliv har de flere titalls millioner medlemmer og at de for øyeblikket har seks millioner aktiviteter som blir lastet opp til appen hver uke.

Selv har Persson vært best på flere segmenter i- og rundt Oslo i år. Hun er norgesmester på maratondistansen i terrengsykling de siste to årene, og trener derfor aktivt for å gjøre det best mulig i terrengsykling.

På turen med Aftenposten sykler vi opp en av bakkene i Nordmarka. Persson har bestetiden av damene på akkurat dette segmentet. Den vil hun for enhver pris holde på.

Vil ikke løpe på snø

Strava-appen er blitt meget populær i noen miljøer. På noen segmenter er det knallhard konkurranse om topplasseringene.

Elias Johnsson har rekorden opp til Grefsenkollen.Foto: Espedal, Jan Tomas

En av de mest prestisjefylte løpssegmentene er opp til Grefsenkollen. Der er det 18 år gamle Elias Johnsson som har den beste tiden.

– Det er kult å toppe de listene. Jeg topper ikke i Holmenkollen. Jeg har lyst til å prøve meg på den rekorden. Det er prestisje å ha de rekordene, smiler han.

18-åringen satser på orientering og driver med langrenn. Han har junior VM-gull fra stafett i orientering. Rekorden opp til Grefsenkollen ble satt i en løpskonkurranse. Johnsson ble nummer fire i løpet, men var best av dem som hadde på Strava-appen.

– O-gruppen har det også som testløp om vinteren. Men da får jeg jo ikke satt de gode tidene, så jeg har ikke vært med på de løpene. På snø og is, da er det ikke noe vits i å prøve. Man får en dårlig tid, jeg vil jo ha en god tid, ler han.

– Jeg får en slags kurve på hver lignende økt, på om det blir dårligere eller bedre. Jeg vil jo gjerne ha mest mulig positiv utvikling, sier Elias Johnsson.Foto: Espedal, Jan Tomas

Både positive og negative virkninger

Fysisk aktivitet- og helserådsgiver og forfatter av boken «Tren ute», Kristin Granum Rosebø, mener veldig mange er fornøyde med appen, men at det også er noen negative sider med slike apper og treningsdingser. Appen kan kobles til sosiale medier, og for noen kan kravet om at all trening skal «loggføres» virke avskrekkende.

– Det at man skal loggføre all trening kan virke fjernt for dem som sliter med å komme i gang. De som trener blir en slags enda fjernere verden for dem som ikke er vant til det. Det er en tendens i samfunnet. Du kan omtrent ikke gå inn på et treningssenter uten å poste det i sosiale medier, mener hun.

Samtidig bruker flere av hennes kunder denne appen. For mange fungerer det som en veldig bra motivasjon.

– Jeg forstår at det er god motivasjon. Vi passer på hverandre i sosiale medier, det blir jo på en måte et sosialt medium. Det er den appen jeg bruker mest med mine kunder, forteller hun.

Hun understreker at dette kan virke både positivt og negativt, blant annet fordi det er et konkurranseelement i appen. Du kan konkurrere mot andre personer i appen, for noen går det utover treningen.

– Det er ingenting som er for alle. Sånn er det med trening generelt. Det er noen som unngår det på grunn av konkurranseelementet. Kanskje vil folk bli fristet til å kjøre segmenter når det ikke egentlig er planlagt i treningen, sier Granum Rosebø.

Kan konkurrere med naboen

På sykkelturen med Persson viser appen at vi syklet 19,6 kilometer. Den viser høydemeter, kalorier, tid på segmentene, totaltid og du kan legge inn både watt og puls underveis i treningen. Med andre ord kan du bruke det som en treningsdagbok og gå tilbake å se på detaljer i treningen.

Persson forteller om en kveld hvor samboeren, Tommy André Sande, fikk en melding på telefonen sin. Noen hadde slått hans rekord på et segment i nærområdet. Sande satte seg umiddelbart på sykkelen og skulle slå rekorden. Det klarte han også.

– Det er dette som er motivasjon, sier Sande og ler av historien.

Av hensyn til journalisten var akkurat denne treningen relativt rolig, men i appen har Persson logget 924 sykkelturer de siste årene. Totalt har hun syklet 32.280 kilometer. Hun har med andre ord snart syklet en gang rundt jorden.

– Jeg bruker det som en kombinasjon av treningsdagbok og motivasjon Det er kanskje dette som gjør at jeg kommer meg ut på trening. Folk trenger ikke stille opp på sykkelritt for å se hvordan de ligger an eller for å konkurrere mot naboen eller en kollega, sier Persson.

Hør siste episode av Sprekpodden, en podkast om trening, kosthold og helse:

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå