Salget av sportsutstyr er doblet på ti år

Helene Marzano Frey (24) driver med noe av det som øker mest.

De største sportskjedene omsatte for over 14 milliarder i fjor. Salget av toppturutstyr er noe av det som øker mest. Helene Marzano Frey er en av de som har hevet seg på toppturbølgen. Her er hun på tur i Lofoten med blant annet Ida Gunleiksrud i fjor.   Foto: Herman Hansen

Saken oppdateres.

I 2014 ble det solgt mer sportsutstyr enn noen gang tidligere i Norge. 2015 ble nok et rekordår, med 7,2 prosent økning fra året før.

— Det har vært en voldsom vekst de siste årene. Nordmenn kjøper desidert mest sportsutstyr i verden, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

De representerer omtrent 90 prosent av den norske sportsbransjen.

Sportsutstyr selger godt, viser tall fra Sportsbransjen AS. Dette bildet er tatt på en sportsmesse i Lillestrøm for noen år siden.  Foto: Sean Meling Murray

14 milliarderI 2005 omsatte de største sportskjedene for 7,3 milliarder kroner. I fjor var omsetningen passert 14 milliarder. Nesten en dobling, med andre ord. Prisveksten har i denne perioden vært 4,7 prosent, viser Statistisk Sentralbyrås prisindeks for utstyr til sport, camping og friluftsliv.

— Det er trendy å være friluftsmenneske, og det er trendy å være sporty, sier Kristiansen, som også påpeker at den lave kronekursen trolig medvirket til at flere ferierte i Norge i fjor.

Pressekontakt i XXL, Tolle Grøterud, tror veksten i bransjen skyldes flere ting:

— Sportsbransjen har beveget seg inn i stadig nye segmenter - som klær, sko og helse. Mens markedet tidligere var preget av små nisjesportsbutikker, er det nå langt flere store sportsvarehus. Samtidig er det en trendy å holde seg sunn, frisk og i form, og å gå sporty kledd, sier Grøterud.

Gresvik-konsernet størst

XXL åpnet sitt første varehus i 2001. Siden den gang har de plukket markedsandeler år etter år. Nå er de den største kjeden, med en markedsandel på 25,7 prosent.

— I starten var veksten drevet av at vi åpnet nye varehus. De siste årene har vi ikke åpnet så mange varehus. Da har veksten vært drevet av at vi har utvidet med stadig nye konsepter og kategorier, sier Grøterud.

Gresvig-konsernet med kjedene G-Sport, G-Max og Intersport, er fortsatt største aktør med 30,1 prosent markedsandel.

Helene Marzano Frey har stått mye på ski i sitt liv. Nå har hun fått øynene opp for toppturer.  Foto: Privat

ToppturentusiastSalget av turbekledning, turutstyr og teknisk/ull-undertøy øker mest, viser tall fra Sportsbransjen. Det gjør også salget av elsykler, ski og toppturutstyr.

En av dem som har fått øynene opp for toppturer, er Helene Marzano Frey (24). For henne har det vært viktig å holde kostnadene lave.

— Jeg er veldig glad i å stå på ski, men fant ut at det er ble veldig dyrt å ta seg en tur i alpinbakken hver gang jeg skulle på ski. Jeg tenkte det var en god investering, økonomisk og for helsen, å kjøpe seg utstyr og heller starte å gå toppturer, sier 24-åringen fra Nærsnes i Buskerud.

Hun betalte i underkant av 10.000 kr for nytt toppturutstyr for fire år siden. Da var det 40 prosent avslag på skiene og støvlene. Siden har sykepleierstudenten brukt lite penger på sportsutstyr.

— For å slippe ekstra utgifter, har jeg prøvd så godt jeg kan å ta vare på utstyret mitt. Det har gått veldig fint, sier hun.

24-åringen kjenner til mange som kjøper mye og dyrt sportsutstyr.

— I verste fall blir utstyret bare liggende ubrukt. Det synes jeg er synd. Men hvis man vet man vil bruke utstyret ofte, så kan det være lurt å betale litt ekstra for bra utstyr med god kvalitet. Men det er lurt å teste om man liker å for eksempel gå toppturer før man kjøper alt utstyret som trengs, sier Frey.

- Vurder om du trenger det

Den Norske Turistforening(DNT) merker også den økte interessen for friluftsliv. Nesten 100.000 flere deltok på organiserte tilbud i regi av DNT i fjor, og de rundet 270.000 medlemmer i 2015. — I fjor hadde vi et rekordår i forhold til medlemsmasse, og vi hadde en kjempestor oppgang på antall overnattinger på hyttene våre, sier fagsjef for friluftsliv i DNT, Anne-MariPlanke.

- Er det problematisk at nordmenn bruker så mye penger på sportsutstyr?

— Det er bare flott at folk vil være aktiv, være på tur, og være ute i naturen. Da holder man seg i form psykisk og fysisk. Men det er klart at mange kanskje kan vurdere i større grad om de kan bruke utstyret de allerede har. Man trenger ikke ha det siste nye hele tiden. Det finnes også mye pent brukt utstyr å få tak i, sier Planke.

På forsiden nå