Slik ble Anne (44) Norseman-dronning på første forsøk

Her er tobarnsmorens fem beste tips til hvordan du når treningsmålene dine.

NORSEMAN-DRONNING: Anne Nevin behersker sykling og løping godt. Svømmingen til Norseman terpet hun på i Theisendammen som ligger i nabolaget hennes på Byåsen i Trondheim. Datteren Selma er også en ivrig svømmer og glad i utholdenhetsidrett. Foto: Anne-Marit Dahl

Saken oppdateres.

Tullinger. Slik tenkte Anne Nevin før om de som holdt på med triatlon.

Etter å ha knust løyperekorden i Norseman-debuten er hun blitt en «tulling» selv. To uker etter bragden i det som regnes som verdens hardeste triatlon, løp hun motbakkeløpet Skåla opp. I helgen har hun planlagt å sykle Birken.

Man kan lurer på hvordan det er mulig, men datteren Selma (12) har svaret:

– Det går bra. Det er null stress for mamma.

SUVEREN: Anne Nevin (44) vant Norseman i debuten. Med tiden 12 timer og 4 minutter satte hun løyperekord i det som beskrives som verdens tøffeste triatlon.Foto: Kyle Meyr/nxtri.com

Kun slått av 13 menn

Anne Nevin smiler. Hun har gått igjennom rekordløpet som startet i Hardangerfjorden flere ganger. Kjent på den enorme følelsen av glede ved å komme i mål som første kvinne. Kun 13 menn kom foran henne på resultatlisten, og flere profesjonelle utøvere kom inn etter henne.

– Underveis tenkte jeg: «Aldri mer, aldri mer». Men nå jeg ser hvor jeg kunne gjort ting bedre, sier hun.

For hun kan bli en bedre svømmer – og ikke minst kan hun bli raskere i skiftesonene.

– Da jeg skulle begynne å sykle, stresset jeg med å finne på-knappen på de nye lyktene. Og da jeg la i vei, oppdaget jeg at jeg ikke hadde på meg startnummeret. Så jeg måtte løpe tilbake og hente nummeret som lå i esken med utstyr som mannen min var i ferd med å legge i bilen. Jeg tapte nok fort to-tre minutter bare der, sier hun.

Norseman

Regnes som verdens tøffeste triatlon.

3100 utøvere fra 63 land søkte om å få delta i årets konkurranse.

250 utøvere får delta. De 150 raskeste får løpe i mål på Gaustatoppen, de 100 neste løper i mål på et platå under.

Den totale distansen som gjennomføres er 226 km.

Løpet starter med 3,8 km svømming i Hardangerfjorden, deretter venter 180 km på sykkel over Hardangervidda før det hele avsluttes med maraton med målgang på Gaustatoppen 1883 moh.

Norseman ble arrangert for første gang i 2003.

AKTIV: Selv om hun vant Norseman, har Anne Nevin planer om å konkurrere mer utover høsten. Det eneste som kan stoppe henne er en vond akilles, men datteren Selma er overbevist om at mamma blir å se på startstreken. Foto: Anne-Marit Dahl

12 timer og 4 minutter

Vi møter henne fire dager etter at hun ble raskeste kvinne opp Gaustatoppen, etter først å ha svømt 3,8 kilometer i Hardangerfjorden og syklet 18 mil over Hardangervidda. 12 timer og 4 minutter brukte hun. Hun innrømmer at kroppen har fått juling, men ser uforskammet pigg ut der hun sitter ved Theisendammen i Trondheim.

– Det er jo gøy å kunne lære noe nytt i voksen alder. Til de som sier at det ikke er noe gøy å jogge, så svarer jeg at de ikke har gjort det nok. Det handler om mestring. Jo flinkere du blir, desto gøyere er det, mener Anne Nevin.

Hun fikk plass i Norseman fire måneder før startskuddet smalt.

– Jeg tenkte fra dag én at jeg skulle bli topp tre. Men jeg trente for seier, sier hun.

HARDT: Utøverne svømmer 3,8 km, sykler 18 mil og løper 42 kilometer. Starten går i Hardangerfjorden og målgang er på Gaustatoppen. Foto: Kyle Meyr/nxtri.com

Fem treningstips

– Du har full jobb som ingeniør, er doktor i telematikk, har to aktive barn, to hunder og en treningsglad ektemann. Hvordan går hverdagen rundt?

– Vi får en matkasse på døren, og det er mat som alle i familien kan lage. Jeg kan ha den første økten før jobb, og nå som ungene er så store, kan jeg og mannen min dra på treningstur alene. Jeg har vært gjennom alle fasene der jeg har løpt med barnevogn eller der barna har syklet ved siden av meg på løpetur, smiler hun.

Hun har fem tips til den som vil lykkes med treningen:

1. Treningen er mer motiverende når du har et mål. Så meld deg på! Det fins så mange ulike arrangement.

2. Finn motivasjon i at store anstrengelser vil føles lett hvis du er i god form.

3. Ikke legg listen for høyt. Vit at 20 minutter med trening er bedre enn ingenting.

4. Får du vondt, så ta to dager med pause fra akkurat den aktiviteten. Tren variert.

5. Ikke gjør trening så komplisert. Alt må ikke måles.

TURGLADE: Familieferiene til familien Nevin er av det aktive slaget. Her er Anne og Eric på topptur til Mt Elbert sammen med barna Selma (12) og Sven (10).Foto: Privat

Anlegg for treningsnarkomani

En vond akilles kunne ødelagt for henne under Norseman, men 44-åringen er ikke den som gir seg så lett. Litt vondt må man bare regne med når man trener så mye og har en garderobe som nesten utelukkende består av treningstøy. Ifølge datteren er skoskapet fullt av løpesko som Anne har vunnet i ulike mosjonsløp.

– Jeg har nok anlegg for alvorlig treningsnarkomani, sier Anne Nevin.

Men hun er bevisst på det og understreker at det er gleden ved å være i aktivitet som driver henne.

GLAD I Å SYKLE: Som student fikk Anne Nevin langrennsstipend ved universitetet i Colorado. Der fikk hun også sansen for sykling. I løpet av en uke trener hun fra syv til 20 timer. Hun loggfører ikke treningen, bruker ikke pulsklokke, men lytter til kroppen. Foto: Anne-Marit Dahl

Må ikke vinne

Hun trener fra syv til 20 timer i uken. I snitt cirka ti timer. Hun løper rolig med radioen på øret til og fra jobb. Det blir til sammen syv kilometer. Før løpeturen har hun luftet familiens to hunder. Men de 50 minuttene med de firbeinte kan knappest kalles for trening, mener hun.

– Jeg fører ikke noe system over treningen min, men trener to hardøkter i uken og mye rolig. Pulsklokke bruker jeg ikke. Det går mye på følelse. Men jeg er veldig glad i å streve, og det har vært økter før Norseman som har vært skikkelig tøffe. Da har jeg tenkt at dette gjør jeg ikke igjen, erkjenner hun.

– Men stiller du opp igjen neste år?

– Jeg har ikke bestemt meg ennå. Du får ikke et rikere liv av å vinne Norseman, men det hadde vært artig å delta igjen. Og da bør det være mulig for meg å klare distansen en halvtime raskere.

§
Vis debatt
Utforsk tema:
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå