Sprekpodden: Slik kan du bli flinkere å håndtere stress

Dette er rådene.

MER BEVISST: – Mindfulness skal gjøre deg mer bevisst over egne tanker og følelser, og slik kan du selv bestemme om du ønsker å agere på dem, sier lege og skribent, Andreas Wahl Blomkvist (30), som denne uken blir intervjuet av Malene Indrebø-Langlo og Daniel Røed-Johansen.  Foto: Dan P. Neegaard

Saken oppdateres.

Det snakkes stadig oftere om psykisk lidelser og mental helse, og undersøkelser viser at rundt 20 prosent av alle nordmenn rammes av en eller annen form for psykisk lidelse i løpet av livet.

– Dette er stort sett depresjon eller angst, og det er selvsagt ulike alvorlighetsgrader av lidelsen. Samtidig opplever 75 prosent av dem som har hatt depresjon, å få det igjen i løpet av livet.

Det sier ukens gjest i Sprekpodden, lege, skribent og medlem i Rådgivende fagkomité i forening for tryggere ruspolitikk, Andreas Wahl Blomkvist.

Ukens episode handler om hvordan vi alle kan få et mer bevisst forhold til egen psykisk helse og hvordan vi kan trene opp denne.

Identifisere tankene

– Er den psykiske helsen vår viktigere enn den fysiske?

– Den mentale helsen vår bestemmer hvordan vi har det. Den kan selvsagt ha fysiske årsaker, men det meste koker ned til vår psykiske helse, sier Blomkvist.

I 2015 viste Ung i Oslo-undersøkelsen en økning av psykiske plager hos jenter, og i 2018 så man den samme økningen blant unge gutter.

MINDFULNESS
  • Mindfulness handler om å være bevisst til stede og oppmerksom på det som erfares i øyeblikket.
  • Det forstås som en egenskap alle har, som kan styrkes ved øvelse.
  • På norsk kalles mindfulness ofte oppmerksomt nærvær og oppmerksomhetstrening, men ingen direkte oversettelse regnes som spesielt god.
  • Mindfulness kommer fra buddhisme.
  • I dag finnes det støtte i forskningen for bruk av mindfulness i behandling – særlig ved depresjon, stress og angst.

– Samfunnet har gjort oss «avhengige» av det hele tiden skjer noe – vi er på internett, hører på musikk, snakker i telefonen og hører på podcast. Vi er rett og slett distrahert fra å være mer bevisste på våre egne tanker, sier Blomkvist.

Blomkvist mener at mange kunne hatt mye å vinne på å lære seg å være mer alene med egne tanker.

Stress og frustrasjon

I podkasten kommer Blomkvist med en rekke konkrete tips til hvordan man kan øve på å være mer oppmerksom på egne følelser.

– Mental trening, eller mindfulness, er en teknikk eller øvelse i å identifisere tankene sine, sier legen.

– Blir man flinkere å kjenne igjen en følelse – som stress eller frustrasjon – kan man selv bestemme om man har lyst å handle på denne følelsen, eller man velger å gå ut av denne, sier han.

På forsiden nå