Sprekpodden live: Hvordan lykkes du med å løpe halvmaraton på under to timer?

Hør bonusepisoden av Sprekpodden om halv- og helmaraton.

VERDENSMESTER: Kristian Blummenfelt (25) har verdensrekord på halv ironman og er et av Norges fremste triatlontalent. Han gjestet Sprekpodden live sammen med Olympiatoppentrener Roger Gjelsvik og langdistanseløper Kirsten «Marathon» Melkevik.  Foto: Jannica Luoto

Saken oppdateres.

Det er snart duket for maratonsesongen, og enten du er topptrent eller mosjonist har du garantert spørsmål.

I denne bonusepisoden av Sprekpodden – spilt inn live med publikum i Vikinghallen i Bergen – intervjuer vi ekspertpanelet om hvordan man best mulig gjør seg klart til et hel- eller halvmaraton.

I ekspertpanelet satt:

  • Kristian Blummenfelt, et av verdens største triatlonutøvere på olympisk distanse og verdensmester i halv ironman.
  • Roger Gjelsvik, tidligere kappgjenger og landslagstrener, og i dag hovedtrener for utholdenhetsidrett ved Olympiatoppen.
  • Kirsten «Marathon» Melkevik, har den 4. beste maratontiden for kvinner i Norge og kåret til Norges beste langdistanseløper to år på rad. Hun har blant annet 31 individuelle NM-medaljer, bronse i EM og 4. en plass i VM.

TRENE: – Skal man gjøre et godt løp, er det helt avgjørende at man trener på den distansen man skal løpe, sier Roger Gjelsvik.  Foto: Jannica Luoto

PUBLIKUM: Nærmere 200 mennesker møtte opp for å høre på Sprekpodden live tirsdag 12. mars.  Foto: Jannica Luoto

I form på seks uker?

– Det store spørsmålet er: Er det mulig å komme i form på seks uker?

– Absolutt. På seks uker har du 42 dager og du kan gjøre ufattelig mye på 42 dager, så det er ingen grunn å frykte et halvmaraton dersom du ikke har trent seks uker før, sier Olympiatoppentrener Roger Gjelsvik.

Men han understreker at man har en jobb å gjøre før et slikt løp.

– Du må løpe ganske mange turer. Å trene to ganger i uken er for lite. Ta heller flere korte økter, sier han.

Hvordan klarer man det?

At det er vondt å gjennomføre et slik løp var alle – verdensmestere og norgesmestere – helt enige om. Men det skal også være gøy.

MAT OG DRIKKE: – Man bør ikke spise de siste to timene før et løp, sier Kirsten Melkevik.   Foto: Jannica Luoto

– Det er viktig å sette seg delmål gjennom hele løpet, sier triatlontalentet Kristian Blummenfelt.

– Det kan være lurt å ha vært igjennom løypen, slik at du vet hvor det skal begynne å gjøre vondt, når den bratte bakken kommer og hvor mye det er igjen til enhver tid, sier 25-åringen fra Bergen.

Hør alle råd og tips på Sprekpodden!

På forsiden nå