Ti matvarer du bør holde deg unna om du vil ned i vekt: - Mange har misforstått

Du vet at sjokolade er usunt. Men her er listen over ting du kanskje ikke visste at du bør være forsiktig med.

Mange ting kan bli misforstått som sunne matvaner, her er listen over ting du kanskje ikke visste at var usunne i for store mengder.  Foto: Shutterstock

Saken oppdateres.

Vi er omgitt av fristelser. Godteriet er veldig ofte plassert i nærheten av kassen i butikken. Mange steder ligger det hurtigmatkjeder på omtrent hvert eneste gatehjørne.

Om du vil ned i vekt handler alt om å få i seg mindre enn man forbrenner. Det i seg selv kan være utfordrende, spesielt dersom du ikke vet om de tingene som faktisk inneholder en del kalorier.

– Handler om bevissthet

Helsedirektoratet regner at en inaktiv kvinne har et daglig energiforbruk på rundt 2150 kalorier. For en inaktiv mann er det antatte daglige forbruket på 2600 kalorier.

Dette vil naturligvis variere fra person til person. Er du aktiv vil du naturlig forbrenne en del flere kalorier. Veier du mer vil også forbruket ditt gå noe opp.

2500 kalorier er ikke spesielt mye. Dette er altså det kroppen forbruker på de naturlige prosessen i kroppen i løpet av dagen.

Spiser du for eksempel 100 g sjokolade daglig vil du få i deg 468 ekstrakalorier. Gjentar du kosen daglig vil du i løpet av en måned du legge på deg ca. 0.5 kilo. Og etter et år vil ca. 7 ekstrakilo ha lagt seg på kroppen. Mange opplever at det er lett å gå opp i vekt, mens det er vanskeligere å gå ned i vekt.

– Man kan spise litt av alt, men ikke for mye av det meste. Det handler om bevissthet og å finne den rette balansen mellom inn og ut, forklarer fagansvarlig for kosthold i Grete Roede AS, Karoline Steenbuch Lied.

Mat inneholder både karbohydrater, fett og proteiner. Noen varer inneholder viktige næringsstoffer, men samtidig inneholder de en del usunne stoffer. For store doser kalorier vil gjøre at du går opp i vekt. Det meste er greit å spise litt av, det er når dosene blir for store at det ikke er bra for kroppen.

1. Kjeks

Først ut er en frokostbord-favoritt som kanskje ikke burde være en frokostbord-favoritt. Mange er kanskje klar over at kjeks inneholder en del kalorier, men den bør allikevel være med på denne listen.

– Noen kjeks fremstår litt sunnere som andre, som for eksempel Kornmo og Bixit fullkornsbarer. Disse inneholder mindre sukker og mindre fett og mer fiber enn mange andre kjekstyper, men det betyr ikke at det er greit å spise disse hver dag, sier Lied.

- For å gå ned i vekt må du innta mindre energi enn du forbruker, og da ikke bare i en uke eller to, men over lengre tid. Dette kan være krevende nettopp fordi det er så mange fristelser og mat er så lett tilgjengelig, sier Karoline Steenbuch Lied i Grete Roede.  Foto: Grete Roede AS

Hun legger til at disse «sunnere» kjeksene kan være gode å innta dersom man er ute på langtur og trenger rask energi. Har du lavt blodsukker eller er midt i en treningsøkt kan slik kjeks være greit, men hun anbefaler å ikke la kjeksen stå på frokostbordet.

– For er man opptatt av vekt og helse er det viktig å huske at slike kjeks ofte kommer i tillegg til alt annet man spiser i løpet av en dag, og da kan det lett ende med et overskudd av kalorier, forklarer hun.

2. Pesto

Det er mange sunne ingredienser i pesto. Det er en god ingrediens å bruke i matlaging, men sausen inneholder mye umettet fett fra planteoljer, noe som gjør at det også er mange kalorier i pesto.

Hvor mye varierer imidlertid fra produkt til produkt.

– I pesto vi kjøper i butikken kan næringsinnholdet variere nokså mye. Jo mer olje, desto mer fett inneholder den – og desto fler kalorier, sier Lied.

I tillegg vil innhold av ost, pinjekjerner og nøtter øke fettinnholdet og dermed også kaloriinnholdet. Dessuten inneholder pesto en del salt, som i for store mengder ikke er bra for kroppen.

Men hva om du er fryktelig glad i pesto?

– Lager man pestoen selv kan man justere alt innholdet. Det viktigste rådet er nok å begrense mengden man inntar, svarer Lied.

3. Sushi

Men sushi inneholder jo fisk og grønnsaker, tenker du kanskje.

Ja, sushi inneholder flere stoffer som vi blir anbefalt å spise mer av. Det er grønnsaker i sushi, men mengden er begrenset. Hovedproblemet er at noen typer sushi også inneholder ting vi bør spise mindre av.

Det gjelder å være bevisst på valg av sushi, mener eksperten.  Foto: Shutterstock

– Velger man rene fiskebiter – som er rå eller dampet – og uten ris, gjør man et magert og sunt valg. Velger man imidlertid ukritisk kan måltidet bli en real kaloribombe, forklarer Lied.

Blant annet inneholder soyasaus mye salt. Risen inneholder mange raske karbohydrater og er i tillegg tilsatt både sukker og eddik. I tillegg er noen sushibiter fritert, noe vi vet at ikke er spesielt magert.

Laks er fet fisk, men vi blir anbefalt å spise mer slik fisk fordi det er en kilde til sunt fett.

4. Grønnsakspasta

Ja, vi har et punkt om grønnsaker i denne listen, nettopp fordi dette fort kan være et produkt som blir antatt å være sunt.

Toro kom nylig med en ny serie fersk pasta som inneholder 40 prosent grønnsaker. Det må vel være bra, tenker du?

– Dette er ikke akkurat «slankepasta», om noen skulle tro det. Kaloriinnholdet er omtrent det samme som vanlig fersk pasta og fersk fullkornspasta. Videre er næringsinnholdet nokså likt, forklarer Lied.

Pastaen er med andre ord ganske lik som vanlig pasta, hva gjelder næringsinnhold. Grønnsaksvarianten har litt mer proteiner og kostfiber enn vanlig pasta, innholdet av fett og karbohydrater er ganske likt. Poenget med en slik type pasta må derfor være:

– At pastaen inneholder mer grønnsaker er selvsagt positivt, men bare så lenge pastaen kommer i tillegg til andre grønnsaker, og ikke som en erstatning, sier Lied.

5. Glutenfrie produkter

– På kort tid har det vært en 22–26 prosent økning i omsetning av glutenfrie varer, og antall produkter har gått fra rundt 60 til over 300. Dette til tross for at bare 1–3% av befolkningen har cøliaki, men mange har nok dessverre misforstått og tror dette er en sunn greie, sier Lied i Grete Roede.

I glutenfrie varer er proteinet gluten tatt bort. Personer med cøliaki reagerer på dette proteinet og får betennelse i tynntarmen, noe som igjen gjør at næringsstoffene i maten ikke blir tatt opp skikkelig.

Glutenfritt brød er ikke nødvendigvis sunnere enn vanlig brød.  Foto: Shutterstock

Glutenfri mat inneholder mindre næringsrike stoffer enn tilsvarende produkter med gluten. Blant annet er det mindre kostfiber og mineraler i glutenfri mat. For folk som ikke har cøliaki vil ikke glutenfri mat være sunnere, heller tvert imot, mener eksperten.

– Gluten er tatt bort, mens stivelsen blir igjen. Og det er nettopp stivelse man bør kutte ned på om man for eksempel vil ned i vekt. Så lenge man tåler gluten, er det absolutt ingen grunn til å kutte ut matvarer som inneholder gluten, slår hun fast.

6. Chips med mindre fett

Mindre fett er utvilsomt bra, men denne typen potetgull er bare mindre usunn. Den inneholder mindre fett, men det er ikke snakk om lite fett for det.

– Fett er en smaksforsterker. Når fettet fjernes må man erstatte med noe annet så det smaker godt – som salt, forklarer Lied.

Og nettopp det er en stor ulempe med denne typen potetgull: Den inneholder vesentlig mye mer salt.

7. Yoghurtis

Kanskje forbinder du «yoghurt» med et sunnere alternativ når det gjelder is, men det er det ikke nødvendigvis.

Det er bare å gå og sammenligne selv. Vanlig jordbær kuleis inneholder både færre kalorier og mindre fett, sammenlignet med yoghurtisen Dream Greek Style.

Nå finnes det egne butikker som selger yoghurtis, men denne isen er ikke nødvendigvis et sunnere alternativ.  Foto: Shutterstock

I tillegg kan det fort tenkes at det man spiser mer av isen man tror er et sunnere alternativ. Kombinert blir dette riv, ruskende galt. Det finnes mindre usunne is-alternativer, det er bare å sjekke varedeklarasjonen.

8. Tørket frukt

Hæ? Frukt? Usunt?

Frukt er i utgangspunktet sunt. Det inneholder mange viktige næringsstoffer, men nok en gang handler det om måtehold.

Tørket frukt kan være vesentlig mindre sunt enn hva fersk frukt er, dersom du spiser litt vel mye. Både fersk og tørket frukt inneholder mye naturlig sukker.

I den tørkede frukten er det meste av vannet fordampet. Da blir konsentrasjon av sukker høyere, noe som igjen gjør kaloriinnholdet høyere pr. 100 gram.

– Tørket aprikos inneholder nesten fem ganger så mange kalorier som fersk aprikos. I tillegg er mye av den tørkede frukten man får kjøpt tilsatt ekstra sukker, sier Lied.

9. Energibarer

Energibarene kan absolutt være nyttig, men de inneholder mange kalorier. Noen energibarer skal gi deg energi til trening, andre energibarer skal hjelpe deg med restitusjonen.

Felles for energibarene er at de inneholder en del kalorier. De kan gi deg energi til trening, men energi er jo kalorier. Samtidig kan de hjelpe deg med restitusjon, men kun dersom du trener hyppig.

– En mosjonist som trener forbrenner kanskje 400 kcal på en halvtime. Du kan jo bare ta en tur på butikken og se hvor mange kalorier det er i slike energibarer En banan er mer enn nok for vanlige mennesker. Om du ikke spiser noe etter trening, om du venter til du kommer hjem, så tror jeg ikke du dør av det heller, har professor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne på Norges idrettshøgskole, Jørgen Jensen, tidligere sagt.

Her kan du lese at eksperten mener dette er det første du bør unngå dersom du vil ned i vekt.

10. Hjemmelaget knekkebrød

– Mange forbinder «hjemmelaget» med ekstra sunt, men det er viktig å huske at disse er likt industrielt fremstilt som «vanlige» knekkebrød, sier Lied.

Hun peker på at flere av disse knekkebrødene inneholder mer fiber. Det er bra, men de inneholder kanskje også mer nøtter og frø enn vanlige knekkebrød. Nok en gang anbefaler hun at man er bevisste.

Knekkebrød kan være sunt, men også usunt. Noen inneholder mye salt, du bør sjekke innholdsfortegnelsen.  Foto: Shutterstock

Generelt er mange knekkebrød et sunt alternativ, men også her er det lett å gå i fellen. Noen inneholder mye salt, andre inneholder mange kalorier.

Men nok en gang er det viktig å være bevisst på innholdet. Knekkebrød inneholder naturlig mange kalorier, men noen er altså vesentlig verre enn andre.

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå