Unngå treningsskader? Dette er rådene fra en av Norges fremste eksperter

Har du en belastningsskade du vil bli kvitt? Eller vil du unngå å få slike skader?

I dagens utgave av Sprekpodden har vi besøk av idrettslege Lars Engebretsen (t.v.). Her sitter han sammen med programlederne Halvor Ekeland og Silje Dyregrov.  Foto: Rolf Ohman

Saken oppdateres.

De fleste har hatt en eller annen belastningsskade i løpet av livet. Kanskje i et kne, i en ankel eller i skuldre. Vondter som kommer snikende etter en periode der du eksempelvis har økt treningsmengden for raskt eller har belastet muskler for hardt.

I dagens episode av Sprekpodden har vi besøk av Lars Engebretsen. Han er gruppeleder ved Senter for idrettsskadeforskning, overlege ved Olympiatoppen og professor ved Universitetet i Oslo.

Han gir en rekke råd til dem som har en belastningsskade, eller vil unngå å få en skade. Her er noen av de tingene vi snakker om:

  • Dette er de vanligste treningsskadene og slik blir du kvitt dem.
  • Hvor fort kan man øke treningsmengden uten å få belastningsskader?
  • Hvis man har vondt, hvordan kan man vite når man er klar til å trene igjen?
  • Dette er den beste og verste treningen om man vil unngå belastningsskader.
  • Hva gjør man for å bli kvitt belastningsskader?

Sprekpodden kommer ut hver tirsdag og har som mål å inspirere og hjelpe til en sunn livsstil.

Her kan du høre oss/laste oss ned i iTunes.

Her kan du høre oss i Spotify.

Eller du kan høre oss i Acast:

§
Vis debatt
Utforsk tema:
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå