ASO forlenger trolig avtalen med Arctic Race: – Tromsø får en nøkkelrolle

ASO-sjefen bekrefter allerede nå at alt tyder på at Arctic Race får et lengre liv, men skrinlegger drømmen om Tour de France-etappe til nord.

Diskuterer ny avtale: ASO-sjef Claude Rasch (til venstre) og Arctic Race-direktør Knut-Eirik Dybdal virker allerede nå å være enige om tre nye år for Arctic Race of Norway-sirkuset.   Foto: Magnus Joki Arild

Saken oppdateres.

I dag går starten på den 5. utgaven av Arctic Race of Norway. Rittet starter i Engenes (Andørja) og avsluttes i Tromsø på søndag.

Avtalen mellom Arctic Race og ASO (som står bak gjennomføringen og produksjonen av rittet) går ut etter neste års utgave. Den avtalen blir etter alle solemerker forlenget.

– Basert på den sterke plattformen som nå er forankret, er utgangspunktet før vi skal forhandle ny avtale enda sterkere. Jeg ser ingen grunn for at vi ikke skal fortsette med Arctic Race. Plattformen er sterkere, partnerne er fornøyde og sponsorene det samme. Vi har samtidig tatt noen steg i riktig retning framover når det gjelder turisme og hvordan man kan utnytte de massive TV-bildene i et kommersielt perspektiv for hele året, sier sjef for forretningsutvikling i ASO – Claude Rasch.

– Tallene for turisme har økt

Sammen med Arctic Race-direktør Knut-Eirik Dybdal leder Rasch årets ritt. Franskmannen trekker paralleller mellom Arctic Race og økt turisme i landsdelen.

– Tallene for turisme i Nord-Norge har økt ganske kraftig de siste årene, og jeg sier ikke at det er utelukkende på grunn av Arctic Race – men jeg tror det har spilt en viktig rolle, sier Rasch.

TV-bildene fra Nord-Norge kringkastes ut til 190 land – enten direktesendt eller oppsummert i sammendrag.

– Vi jobber stadig med å utvikle produktene våre, og TV-bildene vi får se i år kommer til å ha en ny dimensjon enn hva vi har sett tidligere, forteller ASO-sjefen.

– Tromsø får nøkkelrolle

I 2014 sørget titusenvis av tromsøværinger for en magisk avslutning av rittet. I år får Tromsø besøk av Arctic Race-sirkuset både på den 3. og 4. og avsluttende etappen.

– For meg bringer Tromsø veldig gode minner fra når vi kom dit for første gang. Det var en spesiell atmosfære, og åpenbart en av etappene jeg husker best. Tromsø er hovedstaden i nord, og byen vil alltid spille en viktig rolle for Arctic Race of Norway. Det er viktig at det ikke blir hvert eneste år, ettersom det er vår ambisjon å besøke mindre regioner også. Men Tromsø vil med sin kapasitet spille nøkkelrolle hvert 2. og 3. år, sier Rasch.

– Det blir litt rart å være tilbake. Jeg hadde ekstremt lyst til å vinne den etappen i 2014. Men idretten er ikke sånn at man bare kan bestemme seg for å vinne. Tromsø leverte varene til de grader, med god stemning og mye folk. Jeg håper det gjentar seg. Det vil være en stor opplevelse for rytterne som kommer dit, sier Arctic Race-ambassadør Thor Hushovd.

Skrinlegger Tour de France-drømmen

Tidligere har flere ledere, politikere og folk i ASO-organisasjonen flørtet med tanken om en Tour de France-etappe til Nord-Norge – midt oppe i den villeste «Arctic Race-rusen».

ASO-sjefen skrinlegger den drømmen.

– Det er ikke det vi planlegger for Nord-Norge nå. Vårt hovedfokus er Arctic Race og sånn vil det forbli. Når det gjelder Tour de France – er det med tanke på logistikk veldig utfordrende å få det til i nord.

Procycling.no avslørte i slutten av juli et samarbeidsprosjekt mellom Stavanger kommune og Oslo kommune – hvor tanken av olje- og energiselskapet Statoil vil finansiere deler av «Le Grand Départ» (Tour de France-åpningen) i 2022 – i forbindelse med selskapets 50-årsjubileum.

– For Norge på generelt grunnlag, med det økende engasjementet, og talentene som kommer opp – er det en god idé på et punkt og begynne å se på Tour de France. Men man må komme over mange hinder før den tid, og til slutt er det Tour de France-teamet som tar den avgjørelsen. Men foreløpig har vi ikke mottatt noen Tour de France-prosjekter fra Norge, utdyper Rasch.

Starten av årets Arctic Race of Norway gikk klokka 14.00 i dag.

På forsiden nå