Merkevaren Johaug snart verdt 100 millioner

Nå gjør skistjernen som Bjørn Dæhlie, Kari Traa og Aksel Lund Svindal.

MYE VERDT: Therese Johaug går enda hardere inn i klesbransjen enn hun tidligere har gjort. Her er 26-åringen avbildet etter Skarverennet, hvor hun knuste konkurrentene over fjellet.  Foto: Odd Inge Aas

Saken oppdateres.

Sportsutstyrselskapet Active Brands, som er klessponsoren til Norges Skiforbund, eier blant annet merkevarene Bjørn Dæhlie, Kari Traa, Sweet Protection og Åsnes. Nå har selskapet sikret seg klesrettighetene til nok en ettertraktet profil, nemlig Therese Johaug. Det skriver Dagens Næringsliv.

Langrennsstjernen fra Dalsbygda har de siste årene omsatt hansker og votter for et tosifret millionbeløp gjennom selskapet Small Nordic. Fra høsten av kommer en Johaug-kolleksjon hos Active Brands, og ved årsskiftet 2015/16 overtar Active Brands også rettighetene til å selge hanskene og vottene, skriver avisen.

— Therese Johaug er det siste tilskuddet vårt, og vi kommer med en større og bredere kleskolleksjon enn bare hansker til høsten. Vi tror Johaug kan bli et av våre tre-fire største merker ganske raskt, sier administrerende direktør i Active Brands, Espen Krogstad.

— Hun omsetter for vel 20 millioner årlig i skihansker nå, og med flere kategorier vil merkevaren kunne selge for opp mot 100 millioner per år innen tre til fire år, sier han.

Krogstad vil ikke si hva avtalen med Johaug koster, men sier at det er kombinasjonen sport og fashion som gjør at 26-åringen har bred appell. Johaug skal også være svært populær i Sverige, som er et av Active Brands største vekstmarkeder.

— Hanskene og vottene har vært en formidabel suksess. Det er solgt flere hundre tusen par siden oppstarten, noe som er mye mer enn vi hadde drømt om. Nå ser vi frem til å utvikle merkevaren videre, sier Johaugs manager Jørn Ernst.

Dagens Næringsliv skriver at Johaug med dette blir medeier i Active Brands, og dermed gjør som Bjørn Dæhlie, Kari Traa og Aksel Lund Svindal. Det er milliardær Kjetil Holta som kontrollerer vel 65 prosent av aksjene, resten eies av selskapets ledelse og utøverne som er knyttet til merkevaren.

— Når vi satser på personifiserte merkevarer, er det viktig å ha med opphavspersonen som eier for å bidra i produktutviklingen, sier Espen Krogstad.

På forsiden nå