ANNONSØRINNHOLD

Nå har de åpnet i Stjørdal:

– Vi har klokketro på konseptet vårt

I februar åpnet Gullhøna sin første avdeling utenfor Trondheim. – Vi er sjokkerte over den gode mottakelsen vi har fått her i Stjørdal, sier de glade eierne noen dager etter åpningen.

Gullhøna kjøper og selger gull, sølv, mynter og små antikviteter. Mange intetanende kunder i Trondheim har fått erfare at det de trodde var verdiløst rot og «juggel», faktisk var verdt store summer – summer de får utbetalt samme dag de leverer det inn.

Nå er det stjørdalingenes tur.

Gullhøna kan nå besøkes i Kjøpmannsgata 19, og de holder åpent tirsdag, onsdag og torsdag klokken 10-17.

– Vi har allerede hatt én kunde her i Stjørdal som fant ut at arvesmykkene var nok til å betale for sydenferien i år, sier eierne Torbjørn og Alina Aune lattermilde.

Ekteparet har drevet Gullhøna siden 2020, og omsetningen har økt hvert eneste år.

De gleder seg til å se hva 2024 bringer.

– Vi har mye spennende på gang!

Etterspørsel utenfor Trondheim

Alina inspiserer smilende det nye butikklokalet i Stjørdal. Hun har ikke vært her siden åpningsdagen 13. februar, og virker fornøyd med hvordan det ser ut.

– Vi har stor tro på Stjørdals-avdelingen, og håper at de som kvier seg for å ta turen inn til Trondheim sentrum, nå ser en enklere mulighet til å få vurdert og solgt unna sine verdier, sier hun.

Enkelte dager har de kjøpt mer verdier og hatt flere besøkende her i Stjørdal, enn i Trondheims-butikken.

Terrestrial plant, Smile, Flowerpot, Houseplant

– Det viser jo at det er etterspørsel i Stjørdal og omegn. Det er morsomt når besøkende kommer tilbake med flere ting de har funnet hjemme, eller tar med seg andre familiemedlemmer.

– Man vil få samme service her som i Trondheim. Vi har bestilt røntgenmaskin for å kunne være like nøyaktige i metallanalysene, og vi kommer til å dele tiden vår mellom de to avdelingene – slik at kundene får tilgang på samme gode kunnskap begge steder, understreker Torbjørn.

I motsetning til butikken i Trondheim, skal ikke denne avdelingen være en utsalgsbutikk i like stor grad. Dette er ment å være en plass for de som ønsker å få verdivurderinger og å selge sine ting.

Har du noe du vil selge?

De har allerede utvidet teamet sitt med en ansettelse som bringer med seg en hel del kunnskap om myntsamlinger og antikke mynter. Flere ansettelser vil det nok også bli fremover.

Torbjørn går inn på bakrommet og henter en kasse fylt med smykker, for å vise Alina noe av det som har kommet inn etter åpningen.

– Det meste blir nok smeltet om, men jeg gleder meg til å gå gjennom dette for å se om det er noe vi kan selge i butikken i Trondheim, sier Alina mens hun tar en rask titt på innholdet i kassen.

Kunsten å finne verdiene

Alina og Torbjørn har en klar oppfordring til de som er nysgjerrige på hva smykkene etter bestemor eller sølvtøyet som samler støv i en skuff, er verdt.

– Mange har ganske store mengder liggende, og vil gjøre det enklere ved å grovsortere før de kommer til oss. Det fraråder vi sterkt, sier Torbjørn, og tilføyer:

– Vi er raske på sortering, så det tar ikke mange minutter å gå gjennom et smykkeskrin eller å vurdere en myntsamling.

De gangene kunden tar med både det de tror er verdt noe, og det de selv har sortert ut som verdiløst – finner Alina og Torbjørn nesten alltid gull i begge haugene.

– Uten fagkunnskap er det også veldig vanskelig å se om en brosje er verdt mye eller lite, eller vite hva de forskjellige stemplene som brukes i ulike land betyr, forklarer Alina videre.

I tillegg til fagkunnskapen og blikket de to har utviklet etter mange års erfaring, har de også investert i toppmoderne hjelpemidler. Blant annet den tidligere nevnte røntgenmaskinen som analyserer metall.

– Analysemaskinen vår kan for eksempel finne ut om det er høyere karat enn hva som er normalt. Den gjør at vi kjøper mye vi ellers ikke hadde turt å ta sjansen på – og det betyr selvfølgelig at kundene får mer penger utbetalt, sier Torbjørn.

Satser på smykkesalg

Det er ikke bare i Stjørdal det skjer spennende ting.

Også i Trondheim skal de videreutvikle konseptet sitt. Etter å ha skapt seg et solid navn i mynt- og samleverdenen, vil de nå satse enda mer på smykker. I tråd med samfunnets fokus på gjenbruk, spør stadig flere kunder etter brukte smykker.

Dette vil Gullhøna ta på alvor.

Alt de får inn blir gått nøye gjennom, slik at gjenbrukbare skatter kan bli lagt ut for salg.

– Hos oss vil folk finne litt spesielle ting, smykker som ikke selges i vanlige gullsmedbutikker – også er det jo rimeligere. Alt er selvfølgelig renset, pusset og så godt som nytt, forteller Alina ivrig.

For å la smykkene komme til sin rett, har de jobbet med å utbedre utstillingen av gjenstandene de selger i Trondheim. Mye er gjort, og noe gjenstår.

– Nå som vi har flere ansatte, har vi endelig kapasitet til å prise alle smykkene, ta bilder og lage beskrivelser. Da får vi et enda bedre tilbud på nettbutikken også, fastslår Alina.

– Klokketro på konseptet vårt

Det at de har lyktes med Gullhøna på den måten de har gjort siden 2020, har ført til at det uredde ekteparet kan fortsette med å utvikle Gullhøna i tiden fremover.

– Det er stadig flere kunder som vil kjøpe, selge eller bare prate. Omsetningsmessig hadde vi et kjempeår i 2023, og vi vet at denne omsetningsveksten vil fortsette i år også. Folk ser dessuten at gull- og sølvprisene er skyhøye, så de ønsker å selge til oss, forteller de.

Torbjørn påpeker at dette ikke bare er fysiske henvendelser i butikk, men fra kunder i hele landet. Gullhøna får tilsendt store innkjøp fra alle landsdeler, og fikk nylig solgt den dyreste mynten deres hittil – på hele 460 000 kroner.

– Alt dette er en indikasjon på at det vi gjør funker, at vi får tilgang på markedet og at vi faktisk klarer å selge såpass kostbare objekter.

– Vi har klokketro på konseptet vårt!

Interior design, Shoe, Dog, Furniture, Leg, Fashion, Comfort, Mammal, Yellow, Fun

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media