Slik starter du egen nettbutikk

Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

Hvert år handles det for svimlende summer på nettet. Denne trenden er selvsagt stigende, så mer penger vil være i omløp hvert eneste år fremover. Derfor er det kanskje ikke så rart at mange går rundt med en drøm om å starte sin egen egen nettbutikk. Man får jo lyst til å sikre seg en liten del av kaka! Hvis du overveier å åpne nettbutikk, så avhenger suksessen din i vesentlig grad av forarbeidet ditt. Det kan være gode penger i nettsalg, men det er ikke sagt at det er penger som kommer lett.

Undersøk markedet grundig

Med en nettbutikk kan du selge varer 24 timer i døgnet, i hvert fall hvis du klarer å utnytte de fantastiske markedsføringsmulighetene som følger med netthandel. Her er nemlig veien fra reklame til handel veldig kort.

I prinsippet er det veldig enkelt å åpne en nettbutikk i dag, i hvert fall rent teknisk. Heldigvis er det mange som kan hjelpe deg med å holde styr på alt fra elektronisk faktura, til selve nettsidens plattform og betalingsløsninger. Som oftest er det her mange virksomheter starter, nemlig med å finne gode og billige løsninger med de funksjonene de gjerne mener de har behov for. Dog burde man kanskje egentlig starte et annet sted, nemlig med å undersøke det markedet man vil inn på. Noen av de tingene du skal sjekke, er om det overhodet er marked for det du vil selge. I tillegg skal du finne ut av om det overhodet er plass og bruk for det, og hvem ens konkurrenter er. Sist, men ikke minst, så er det viktig å få avklart hvem det er som er målgruppen din.

Sett av nok ressurser

Det er viktig å prioritere ressursene. Ofte glemmer man å budsjettere med ressurser til bedriften, og fokuserer heller på utgiftene til de tekniske foranstaltningene. Det blir nesten alltid satt av penger til selve plattformen, integrasjon til varelager og økonomisystemene, mens en så viktig post på budsjettet som markedsføring blir ofte neglisjert. I dag er det nemlig dyrt å markedsføre en nettbutikk, fordi det simpelthen er så høy konkurranse om de gode plasseringene på Google, Facebook og populære prissammenligningssider som for eksempel PriceRunner. De store butikkene har råd til å kjøpe seg til gode plasseringer og eksponeringer. Du skal derfor sørge for å sette av penger til markedsføring av nettbutikken din. Mange penger, faktisk.

Effektivitet i høysetet

Ut over de finansielle ressursene, så bør du allerede fra start ha fokus på de menneskelige ressursene.  Ved å ha de riktige ressursene i huset fra starten av, så er utgangspunktet ditt langt bedre. Å drive en nettbutikk er nemlig noe helt annet enn å drive en tradisjonell butikk. En nettbutikk skal drives hver eneste dag, og den blir aldri ferdig.

Dette er nok den aller største fallgruven du som iverksetter kan falle i ved etableringen av nettbutikken din. Å lene seg tilbake når plattformen og det flotte designet er på plass, for så å la butikken passe seg selv er simpelthen det dummeste du kan gjøre. Butikken passer nemlig ikke seg selv. Med en nyoppstartet nettbutikk, er du nødt til å være effektiv og hele tiden måle på resultatene, slik at du kjapt kan reagere på det du ser. Folk handler på nettet fordi det er effektivt, og kundene forventer effektivitet fra deg og din nettbutikk – hvis ikke, finner de bare en annen.