Byttet bank – tar med barna jorda rundt

Ekteparet Siv Johanne Grønmo (46) og Ole Martin Winnem (48) byttet til BN Bank. Nå brukes deler av det de sparte på bankbyttet til å reise jorda rundt med barna.

Denne familien ser virkelig effekten av å flytte banklånet: Ekteparet Siv Johanne Grønmo (46) og Ole Martin Winnem (48) bruker deler av det de sparte på å reise jorda rundt med sine tre barn. Foto: BN Bank
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

- Nå er det på tide å reise igjen, sa Siv Johanne en dag hun kom hjem. Hun og man­nen Ole Martin er med jevne mellomrom rammet av «reisefe­ber». Denne gangen var det ikke nok med et par uker i Syden, eller langhelg i Praha. Et stort verdenskart ble hengt på kjøk­kenveggen, og knappenåler satt på alle stedene de ville oppleve.

- Først flyr vi til Oslo hvor vi har avskjedsmiddag med familien. Herfra blir det fly til Tanzania og tog videre til Sør-Afrika, fortel­ler Ole Martin. Sønnene Emeric (18), Ib (26) og datteren Luna (8) skal være med. Sammen har de lagt en god plan. Det neste året skal det reises!

Full kontroll

Familien har alltid vært glad i å reise, og har bodd og jobbet flere steder i verden. Hjemme i Dalkantveien i Trondheim er det ikke mye som minner om stress før turen. De virker å ha tenkt på alt, ikke minst økonomien. Selv om hun skal ha permisjon fra jobben, og han ikke skal jobbe mer enn noen få timer i uka, er de ikke bekymret for pengene. Mens de er på reise skal huset leies ut til studenter. Ferieleiligheten i Spania leies også ut.

- Inntektene herfra, sammen med et fleksibelt boliglån i BN Bank, gjør at det går greit å få endene til å møtes, forteller Siv Johanne.

De har kombinert vanlig boliglån med

boligkreditt

. Det betyr at de kan ta ut penger ved behov og betale inn på lånet igjen når det kommer penger inn.

Familien har alltid vært glad i å reise. Her er mor Siv Johanne, Ib, Emeric og Luna i ferd med å utforske Tokyos gater Foto: Privat

Angrer ikke

Ole Martin jobber til daglig som informatiker i sitt eget IT-firma Enableit AS, og har vært innleid blant annet av Helsedirektoratet til utviklingen av E-resept. Kona underviser i økonomiske fag på videregående skole. Begge byttet til BN Bank etter dårlige erfaringer med sin forrige bank.

- Selv om vi var totalkunder fikk vi dårligere vilkår enn andre, og fryktelig dårlig kundeservice, sukker Siv Johanne.

- Det var viktig å få oss som kunde, men da vi var blitt det virket det ikke som vi var så viktige lenger. Vi opplevde ingen troverdighet. Selv om vi hadde vært gode kunder i mange år, var det lite oppfølging og informasjon om fordelene vi kunne få. Da vi i tillegg fant ut at vi hadde mye høyere renter enn andre i samme situasjon, fikk vi nok, fortsetter hun. Etter å ha orientert seg i markedet, valgte familien Grønmo/Winnem BN Bank. Og de har ikke angret.

Denne familien ser virkelig effekten av å flytte banklånet: Ekteparet Siv Johanne Grønmo (46) og Ole Martin Winnem (48) bruker deler av det de sparte på å reise jorda rundt med sine tre barn. Her sammen med datteren. Foto: BN Bank

Sparte titusener

- Å bytte bank føles som stor ting, selv om det i bunn og grunn er enkelt. Du skal flytte lån, innskuddskonto, lønnskonto og skaffe deg nye bankkort. Egentlig er det bare å gjøre det, men du må være motivert, sier Ole Martin. Noe Siv Johanne kan bekrefte.

- Vi tenker ikke med hjertet, men med hjernen.

De har regnet ut at de på et halvannet år som kunder i BN Bank har spart minst 50 000 kroner totalt.

Pålitelig

I sin tidligere bank var familien totalkunde. Da de valgte å flytte til BN Bank og holde forsikringene separat, ble regnestykket et helt annet.

- Alle ønsker å ha det bra som kunde, men vi vil også ha det bil­ligst mulig, ler Ole Martin.

- Og behandles vi godt som kunder, er vi lojale, skyter Siv Johanne inn.

Asia er blant verdensdelene den reisevante Ole Martin Winnem og hans familie har besøkt. Her besøker han den Gylne Paviljong i Koyoto, Japan. Foto: Privat

I BN Bank har de nå innskudd og boliglån. Ole Martin har også valgt å ha bedriftens

skattetrekkskonto

her. Å være kunde i BN Bank opplever de som enkelt.

- Det er veldig greit å ha alt på ett sted. Samtidig styrer kunde­forholdet seg stort sett selv og det er enkelt å få gjort det vi trenger. Nettbanken er grei og oversiktlig. Vi fikk også god hjelp da vi skulle bytte bank. Alt som er enkelt er bra, og ikke minst er det viktig at det er et pålitelig og bra produkt uten at det er for dyrt, sier Ole Martin.

Trygt på tur

Trygghet og tilliten til banken blir ekstra viktig i året som kommer. Det meste av betalinger kommer til å skje med kort, da er det vesentlig at bankkortet er gebyrfritt i bruk, regionsperren fungerer som den skal, og at det meste kan fikses på farten.

- Vi har så langt ikke hatt behov for å være i kontakt med banken, fordi vi kan gjøre det meste selv. Men det betyr mye å vite at vi kan ringe for å få hjelp, avslutter Siv Johanne.

Luna og Emeric nyter utsikten i Zanzibar. Foto: Privat

Følg «BN Bank-familien» og reisen deres jorda rundt på deres egen blogg wordlwidefamilytour.com!

Om BN Bank:

• Svært konkurransedyktige på innskudd og utlån

• Målsetting om alltid å ha de beste rentene

• Fikk i 2015 rose fra Forbrukerrådet for å ha satt fart på boliglånskonkurransen

• Gjør ikke forskjell på kunder – lik behandling uansett alder, yrke eller fagforeningsmedlemskap

• Prutefri bank - når renten settes ned får alle kunder glede av kuttet

• Opplever stor kundetilstrømming i personmarked. En av vekstvinnerne i bankmarkedet.

• Hovedkontor i Trondheim - eid av SpareBank 1-banker.

Nysgjerrig på BN Bank? Se her hvor mye du kan spare på å bytte bank!