ANNONSØRINNHOLD

Grey
Grey

Slik har du aldri opplevd La bohème før

Når en av verdens mest folkekjære operaforestillinger settes opp i Olavshallen i mars, blir det med en skandinavisk vri som allerede har hatt stor suksess i Stockholm.

Nå er det ikke lenge til du kan oppleve den berømte operaen La bohème her i Trondheim. Gjennom fire kvelder i mars vil orkester, dirigent og solister i verdensklasse by på musikkopplevelser helt utenom det vanlige.

– Orkesteret vårt holder et høyt internasjonalt nivå, og på scenen vil du få se solister fra både inn- og utland som er ettertraktet over hele verden, forteller produsent Frank Runar Gansmo ivrig.

– Hvis opera er ukjent for deg, er dette en perfekt oppsetning å starte med. Det er en av de mest spilte operaene i verden, mye takket være den fantastiske musikken og den lett tilgjengelige historien.

Når verdenskjente La bohème har premiere i Olavshallen, skal Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO) endelig høste den applausen de har jobbet for helt siden 2022.

Det var nemlig på høstparten det året, at Frank Runar satte i gang med arbeidet som nå nærmer seg slutten. Med over 180 mennesker i sving – både på scenen og bak kulissene – håper han at denne skandinaviske tilpasningen av La bohème vil bli en publikumssuksess.

– Den er lett å like, og ikke så lang heller!

Human, Lighting, Art, Sky

La bohème – kjærlighetsdrama i nordisk lys

En ung kvinne banker på døren til en loftsleilighet i Stockholms gamleby. En ung forfatter åpner, og en av musikkhistoriens største kjærlighetshistorier begynner.

I denne operaen av Giacomo Puccini er handlingen fra Latinerkvarteret i Paris, flyttet til Gamla Stan i Stockholm. Dermed er det også naturlig at karakterene skifter gestalt og navn; forfatteren Rudolfo er her nettopp August Strindberg (eller «Augusto»), maleren Marcello er «Eduardo» Munch, filosofen Colline er Søren Kierkegaard, komponisten Schaunard er Edvard Grieg og kabaretsangeren Musetta er Tulla Larsen («Tulletta»), kvinnen Munch hadde et stormfullt forhold til.

Med lokale krefter

Det er under én måned til første konsert, og i Lille Sal i Olavshallen har de akkurat startet sceneprøvene. Det myldrer av folk i rommet, og det hele ser nokså kaotisk ut for et utrent øye.

Men, det er et organisert kaos og akkurat slik det skal være, forsikrer kormester Urša Lah i et ledig øyeblikk.

Hun haster hit og dit i salen, peker, gir lavmælte beskjeder og snakker ofte med den italienske og svært engasjerte dirigenten Massimo Zanetti, som også er her i dag.

– Det er hardt arbeid med et stramt tidskjema – men vi har det gøy, forklarer hun, og legger til at koret består av dedikerte, lokale amatører som gjør dette i tillegg til sine vanlige jobber.

– Det nivået koret leverer på, står ikke tilbake for profesjonelle når det gjelder presisjon og volum, det tar bare litt lenger tid å komme dit, skyter Frank Runar inn og tilføyer:

– Det vi får til her i Trondheim er helt unikt, mye takket være Urša.

Trondheim Symfoniske Operakor består av 32 voksne amatører. Det er 22 barn i TSOs barnekor. I tillegg er også ti profesjonelle sangere (Trondheim Vokalensemble og to ekstra i forsterkning) involvert, så koreografien for koret er omfattende.

– I kveld er verken barnekoret eller solistene med, så du kan jo forestille deg hvordan det er her når alle er på øving samtidig, smiler Urša.

Fremover gjelder det å lære seg musikken og sceneregien, med én pianist som tonesetter det hele. Orkesteret kommer inn senere, når de starter med prøvene på scenen i Store Sal.

Både Urša og Frank Runar er enige om at det store antallet personer som er en del av produksjonen, betyr mye for publikumsopplevelsen: De er med på å skape mye liv og bevegelse på scenen, naturtro kulisser og nydelig musikk – i det hele tatt veldig god underholdning.

Samme historie, skandinavisk vri

Den tragiske kjærlighetshistorien som i den opprinnelige operaen utspiller seg i Paris, er i denne versjonen av La Bohème flyttet til Stockholm – med et persongalleri bestående av en bukett nordiske «bohemer» som vi alle kjenner svært godt til: Munch, Grieg, Strindberg og Kierkegaard.

Denne skandinaviske versjonen av La bohème ble først satt opp i Stockholm i 2015 av tenoren, regissøren og dirigenten José Cura. Frank Runar håper trønderne syns dette grepet er like spennende som svenskene gjorde.

– Den skandinaviske vrien bringer historien nærmere oss i nord, og har definitivt truffet publikum i Stockholm tidligere, oppsummerer han. Han forsikrer også om at verken Puccinis vakre musikk eller stykkets handling er endret – bortsett fra navn og stedsnavn.

Nylig mottok de kostymene fra Sverige, og Frank Runar viser begeistret vei inn til lageret.

– Denne tilhører sikkert Munch, smiler han. Både scenografien og kostymene er inspirert av Munchs malerier som projiseres på sceneveggen under La bohème.

Puccinis magi

La bohème vises kun fire ganger i mars, og Frank Runar og Urša håper at både erfarne operakjennere og uerfarne nysgjerrige, velger å ta turen til Olavshallen.

– Med god hjelp fra dirigent Massimo har vi fått med oss store norske og internasjonale solister som kommer til å skape fantastiske opplevelser for publikum her i Olavshallen, sier Frank Runar.

Han forteller engasjert at man her får en historie om kjærlighet og død, et innblikk i kunstnerliv som formidles gjennom musikk og tekst.

– Komponistens jobb er å bringe alt som ikke blir sagt, ut til publikum. Det syns jeg kanskje Puccini gjør best i hele operahistorien – og det er nok derfor La bohème settes opp igjen og igjen, sier Frank Runar og legger til:

– Det er veldig rart om du ikke liker opera etter å ha sett dette!

Urša nikker, og sier at det er herlig hvordan Puccini maler historien, forskjellige stemninger, følelser og samtaler med musikken sin.

– Det som skjer på scenen er veldig interessant, det er virkelig en vakker produksjon. Energien som kommer fra scenen, vil inspirere publikummet i Olavshallen, mener hun.

– Denne operaen er som en lang dessert. Du vil ikke gå glipp av dette, avslutter Frank Runar blidt.

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media