Dette «hemmelige» direktoratet i Trondheim håndterer 550 milliarder kroner i året

Hvem sa at det går tregt i staten? Bare i 2018 har Direktoratet for økonomistyring (DFØ) i Trondheim utviklet syv roboter, som hjelper med å føre regnskap for 143 statlige kunder fra hele Norge.

I Trondheim jobber regnskapsenheten i Direktoratet for økonomistyring. Knapt noen i Trondheim kjenner til det som er en stor organisasjon, både i form av antall ansatte og innovasjonen som skjer der. Her er prosjektleder Gørild Berg-Johansen i dyp konsentrasjon.
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

Bak ei anonym dør i Reinertsen-bygget i Erling Skakkes gate 25, skjuler det seg en aldri så liten statshemmelighet: I fire etasjer på innsiden sitter 115 medarbeidere i regnskapstjenesten i DFØ. Verdien av pengene de håndterer regnskapsmessig, tilsvarer svimlende 550 milliarder kroner.

- Ja, det er store summer, og mange vet nok ikke engang at vi fins her i Trondheim. Men vi vokser fortsatt, med stadig nye kunder og oppgaver på vei inn, forteller avdelingsdirektør Gøril Aune.

Vi er med henne rundt i de beskjedne, men lyse og trivelige lokalene DFØ i Trondheim holder til i. Men her blir de ikke lenge. Høsten 2018 skal alle flytte til nye lokaler på Brattøra. Med vekst i antall kunder kommer også behovet for flere ansatte, og dermed mer plass.

Avdelingsdirektør Gøril Aune leder regnskapstjenesten for Direktoratet for økonomistyring, en enhet som har vært lokalisert i Trondheim siden oppstarten i 2004.

- Vi håndterer regnskap for 74 prosent av alle statlig virksomheter i Norge, og får ti nye kunder bare i år. De største  universitetene, deriblant NTNU, skal denne sommeren ta en avgjørelse om de skal kjøpe regnskapstjenester fra oss, fortsetter Aune.

I front på fag og teknologi

For å være i front av regnskapsfaget, for å utvikle medarbeidere, og for å drive så effektivt som mulig, har DFØ utviklet  syv ulike roboter, som alle brukes i det daglige.

- Vi var tidlig ute på dette området, og er nok blant de som ligger i front. Robotene tar seg av rutinemessige oppgaver, som gjør at  medarbeiderne kan bruker mer tid på innovasjon, prosjektledelse, rådgivning og faglig utvikling, forklarer Aune. Hun forteller også at flere medarbeidere har fått mulighet til å lære seg å programmere roboter, en kompetanse som er veldig ettertraktet.

Høres det spennende ut å jobbe for DFØ? Nå skal de rekruttere rundt 15 nye medarbeidere, både innen økonomi, regnskap, rådgivning, juridisk og dataanalyse, for å nevne noe.Sjekk ut alle stillingene her!

Du kan også ta kontakt med Anne Dordi Alseth hos Experis, på epost: anne.dordi.alseh@no.experis.com, eller mobil: 924 48 268.

Det å rydde tid og skape rom for utvikling av medarbeidere, er noe av det viktigste for DFØ, ifølge Aune. DFØ ble grunnlagt så sent som i 2004 og det påvirker bemanningen i direktoratet.

Direktoratet for økonomistyringi Trondheim ønsker å ha høy fart på innovasjon og faglig utvikling, men samtidig bevare et godt arbeidsmiljø og trivsel, sier avdelingsdirektør Gøril Aune. Her sammen med leder for staben, Frode Stevik.

Ungt miljø i vekst

- Mange av våre medarbeidere er forholdsvis unge. Det er et stort og godt arbeidsmiljø med gode muligheter for faglig utvikling og en rekke velferdstiltak innen idrett og kultur. Selv om mange medarbeidere er ganske unge, så har vi en meget stabil bemanning. Vi ansetter ganske ofte. Ikke fordi vi har stor gjennomtrekk, men fordi DFØ og regnskapstjenesten vokser, så vi trenger nye folk jevnt og trutt. Vi bestreber oss også på å ta inn folk med ulik kompetanse. Faget regnskap endrer seg, og det er viktig for oss å lede an i den teknologiske utviklingen, understreker Aune.

Ingvill Weider (foran i bildet) og Gørild Berg-Johansen (t.v.) er prosjektledere i staben hos Direktoratet for økonomistyring i Trondheim. Helt til høyre står avdelingsdirektør Gøril Aune.

Inne i hjørnet der staben sitter, treffer vi prosjektlederne Ingvill Weider og Gørild Berg-Johansen. De stortrives hos DFØ og setter stor pris på muligheten til å jobbe sammen med ulike fagpersoner. Robotene er på mange måter også blant kollegene:

- Å jobbe med ny teknologi er utrolig spennende. En del mennesker er nok skeptiske til denne utviklingen, men for oss er det en kjempemulighet til å frigjøre tid til andre ting enn det veldig rutinemessige, sier Ingvill.

Avdelingsdirektør Aune understreker at det ikke er noe mål om at roboter skal erstatte mennesker. Tvert imot handler det om å frigjøre tid til at medarbeiderne får utvikle seg videre.

I Trondheim disponerer Direktoratet for økonomistyring fire etasjer i Reinertsen-gården, i Erling Skakkes gate. Til høsten flytter de ansatte inn i nye lokaler på Brattøra.

- Vi har et solid opplegg internt for utdanning og videreutdanning. Robotene her har vi utviklet selv, så det viser at det nytter å satse på egne ressurser, avslutter hun.

Nå skal vi også bygge opp et nytt miljø rundt bruk av stor-data, anvendelse av statistiske analyser og utvikle maskinlæring for fremstilling av regnskapsinformasjon til våre brukere. Vi har stor fokus på utvikling og å utnytte de mulighetsrom som finnes. Målet vårt er å gi våre brukere enkel tilgang til våre systemer og prosesser. I tillegg skal de ha styringsinformasjon på en enkel og relevant måte.

Samarbeid med Experis om rekruttering

Experis er et rekrutterings- og konsulentselskap som tilbyr høyt kvalifiserte konsulenter, prosjektløsninger og rekruttering innen fire spesialistområder: Executive (lederrekruttering), Engineering, Finance og IT. Experis Trondheim består i dag av 90 konsulenter. Målet er å hjelpe trønderske kunder med kompetanse, slik at mål nås og vekst kan sikres. Experis har solide fagmiljø innen IT, Finance og Engineering, som sammen med utfordrende oppdrag hos våre kunder sørger for gode karrieremuligheter for konsulentene. Experis Executive er en av markedets fremste aktører innen Executive search and selection, og har lang erfaring med å rekruttere ledere til trøndersk næringsliv. Experis bistår din virksomhet med å finne dyktige ledere og nøkkelpersonell. Kontaktperson i denne sammenheng: Anne Dordi Alseth, epost: anne.dordi.alseh@no.experis.com, mobil: 924 48 268.