- Alle kunder skal smile når de går fra Tromas!

I 26 år har Tromas i Fossegrenda gjort alt for at verktøykundene skal bli fornøyde. Kanskje er det mye av grunnen til at den lokale gründerbedriften har vokst fra null til 70 millioner kroner i omsetning og blitt 21 medarbeidere?

Stor stemning og god service er nøkkeord hos trondheimsbedriften Tromas: F.v. daglig leder Thomas Leer, butikkmedarbeider Robin Humstad og fornøyd kunde Tor Solli.
Annonsørinnhold produsert av Adresseavisen Brand Studio

- Det er kanskje ikke en veldig fancy strategi, men vi har et ekstremt fokus på service, fordi fornøyde kunder er det vi lever av, slår daglig leder Thomas Leer fast.

Rundt ham i butikken i Fossegrenda, summer det av stemmer og aktivitet. Snekker Tor Solli er innom og handler litt forskjellige småting han trenger til byggeplassen. Han er i godt humør selv:

- Er vanskelig å være grinete med den gjengen her, gliser han med favnen full av skruer.

Tromas ble startet opp i 1992, av blant annet Bjørn Johansen, som fortsatt jobber i selskapet. Bedriften er på sterke lokale hender, som en godt etablert faghandel med fokus på verktøy for profesjonelt bruk. Tromas er en av Norges største Makita-forhandlere og selger produkter fra en rekke kvalitetsprodusenter som Stihl, Fein, Metabo, Zarges og Essve. Tromas er primært en forhandler mot proff-markedet, men både små og store forøvrig er selvsagt velkommen til butikken, sier Leer.

God pris på kvalitet

- Det er stadig flere private som oppdager at vi har gode priser på det som er kvalitetsprodukter innen en rekke områder. Vi selger blant annet robotgressklippere, festemidler, ulike maskiner og verktøy forøvrig og har autorisert serviceverksted for alle merkene, forteller Leer.

Nå er det tid for å jobbe ute: Sjekk maskiner for skog og hage hos Tromas her!

I Fossegrenda, nærmere bestemt Leirfossveien 37, finner man både butikken, et slipeverksted for festemidler, sirkelsagblader og båndssagsblader, samt et autorisert serviceverksted for merkene de selger, lasere og annet verktøy.

Hos Tromas er det også en sterk kompetanse om salg, justering og service på laserverktøy.

Her finner du all informasjon om Tromas

Vi vandrer rundt i de 1600 kvadratmeter store lokalene, over to etasjer. Inne i et verksted står Steinar Eriksen og sliper sirkelsagblader. Han har vært her siden oppstarten av bedriften, og han stortrives fortsatt, melder han uoppfordret.

Verkstedmedarbeider Steinar Eriksen har jobbet i Tromas helt siden 1992. Og er strålende fornøyd med det!

- Vi har et meget stabilt mannskap her i Tromas. Det er faktisk veldig få som slutter og det er vi veldig stolte av, nikker daglig leder Thomas Leer.

- Her er det flinke og trivelige folk! Og selve bedriften har vært i jevn vekst hele veien, så det er hele tida utfordringer og nye muligheter, skryter Steinar Eriksen, som også er hovedtillitsvalgt i Tromas.

Oppe i andre etasje foregår produksjonen av båndsagblader. Produktene herfra går ut til hele landet og er blitt en spennende del av virksomheten for trondheimsbedriften.

Får prøve nye ting

Heidi Smedhaug har ikke vært så lenge hos Tromas, men er allerede i ferd med å læres opp i produksjonen av båndsagblader.

Heidi Smedhaug jobber både i butikken hos Tromas og med produksjon av båndsagblader. - Artig å lære nye ting, sier hun.

- I Tromas får jeg prøve alt mulig, og det er artig. Det er dessuten viktig å få opp kvinneandelen i industribedrifter, smiler hun, mens gnistene fyker opp fra maskinen foran henne.

Gründer Bjørn Johansen er fortsatt meget aktiv i bedriften. Foruten å eie Tromas sammen med to andre lokalere eiere, så er han styreleder og har det tekniske ansvaret i bedriften.

Thomas Leer synes bedriftens historie og det fortsatt lokale eierskapet gir en ekstra dimensjon til arbeidet.

- Tromas har vokst jevnt og trutt, og det er sunn form for vekst, synes vi. Som sagt har vi fokusert på proffmarkedet, men tar gjerne imot flere privatkunder som verdsetter solide produkter, god selgerkompetanse og god service. Vi er ikke så store som gigantsentrene når det gjelder kvadratmeter, men vi utvidet nylig butikken vår og med servicefokuset tror vi det virkelig skal være en god opplevelse å handle her, også for privatkunder. Og selvsagt har vi en nettbutikk, som flere og flere bruker, forklarer Leer.

Les mer om service- og slipeverkstedene her