ANNONSØRINNHOLD

Azure, Font

Slik blir våren hos TSO

– Standarden er høy, og tonen er livlig

Slik blir våren hos TSO

– Standarden er høy, og tonen er livlig

Programmet til TSO vil også i vår by på sine tradisjonelle og klassiske orkesterkonserter, krydret med populærkonserter og nyskapende operaforestillinger.

Direktør Anne Kathrine Slungård og programansvarlig Birgit Hagerup Andersen i TSO gleder seg til vårens forestillinger, og lover en sesong full av variasjon og musikalske krumspring.

Fordelt over de tre kategoriene Klassisk, Opera og Populær skal alle kunne finne vårens store musikkopplevelse hos TSO.

– Man trenger ikke dra ut i verden for å få musikalske opplevelser i verdensklasse, for her er det gull i hver konsert. Dirigentene, solistene og vårt internasjonale symfoniorkester bringer det aller beste hit til Trondheim, sier direktør Anne Kathrine Slungård.

Fra sirkusopera til Harry Potter

Hvert år jobber TSO med å skape spennende og varierte program som favner et bredt publikum i hele regionen. Høstdelen av sesongen har allerede servert mange musikalske høydepunkt, og våren kommer til å bli like spennende og fargerik.

– Vi er privilegerte som får midler til å gjøre dette. Vi har et stort ansvar med tanke på kunstnerisk kvalitet, og de samarbeidene vi gjør med blant annet festivaler bidrar til at vi får gjort mye vi ellers ikke hadde fått til, forklarer Birgit.

Som programansvarlig har hun hovedansvaret for å sette sammen et program som skal skape interesse og glede for flest mulig publikummere. Hun forteller at fordelingen av klassiske konserter, opera, populærkonserter, forestillinger for barn og talentutvikling er nøkkelen til en vellykket sesong for TSO.

En annen viktig oppgave er å overraske publikum. I år har TSO derfor valgt å gjøre noe helt nytt i mars måned.

– Vi skal ha en stor operafestival, med tre veldig ulike operaproduksjoner på rekke og rad, forteller Birgit engasjert.

Dette gjør de for å vise frem opera-sjangerens bredde.

Et av høydepunktene i mars blir «Strøssel», en magisk sirkusopera for hele familien i samarbeid med Trondheim Kulturskole, i forbindelse med deres 50-årsjubileum.

– Operafestivalen vil presentere opera på forskjellige måter. Vi har den komiske «Lo Speziale» hvor du sitter og humrer og koser deg. Vi presenterer sirkusoperaen som gir både små og store bakoversveis – og vi avslutter med kirkeoperaen «David & Bathsheba». Dette gleder jeg meg veldig til, sier Anne Kathrine, som også er veldig glad i «Populær»-konsertene.

I år avsluttes sesongen med filmmusikk fra Harry Potter, noe hun tror vil interessere svært mange.

– Det fantastiske med programmet er at det er noe for alle her. Standarden er høy, og tonen er livlig, sier hun.

Spennende klassisk sesong

I løpet av sesongen spiller orkesteret som vanlig sine klassiske konserter hver torsdag.

– Disse konsertene ligger i bunn for alt vi gjør. Det er ikke alltid tradisjonell musikk som spilles, det er alt fra 1600-tallet og frem til i dag, forklarer Anne Kathrine.

En av vårens unike konserter er et samarbeid med kunstneren Håkon Bleken. Med musikk Bleken har et forhold til, skaper dirigent Eivind Aadland en konsert som kobler kunst og musikk i konserten «Musikk i bilder». Under konserten vil utvalgte malerier av Bleken bli vist bak orkesteret for å forsterke musikken som spilles.

– Man kan helt enkelt kjøpe billetter på vanlig vis, uten noe form for medlemskap eller abonnement, understreker de.

Mange velger å kjøpe et abonnement til torsdagskonsertene, men Anne Kathrine og Birgit forteller at man absolutt ikke må ha det for å komme på konsertene.

Oppdag de klassiske gledene

– Vi brenner for at folk skal forstå at klassisk musikk er noe for dem, sier Anne Kathrine.

Birgit nikker og sier at de har inntrykk av at mange som er nysgjerrige, sitter litt på gjerdet når det gjelder klassisk musikk.

– Det er en misforståelse at man må vite noe før man drar på konsert, det er egentlig bare å sitte og ta imot musikken. Når det er sagt, jobber vi også aktivt for å gjøre terskelen lavest mulig for nye publikummere, forklarer hun.

Dette har resultert i konseptet Klassisk nysgjerrig. Her har TSO plukket ut tre konserter, hvor de arrangerer en «pretalk» før konserten starter. Der får man høre om verket som skal spilles den kvelden, hva de skal lytte etter, beskrivelser av hva et symfoniorkester er – i det hele tatt alt som kan bidra til en fullendt opplevelse.

– Vi håper at konsertopplevelsen blir mer levende når de får møte menneskene bak produksjonene, og at nysgjerrigheten spisses ytterligere, sier Birgit.

Nyskapende samarbeid

For at TSO skal kunne spre musikkgleden til flest mulig, er de ulike samarbeidene de har uvurderlige. Det har denne sesongen allerede gitt flere eksempler på.

– Høsten har vært veldig fin for TSO, og vi hadde noen spennende samarbeidsoppsetninger. Blant annet en konsert for og med studenter fra NTNU under fadderuken. Det var nesten fullt hus, og var en nyskapning som virkelig ble en suksess, smiler Anne Kathrine.

En annen publikumsvinner var Lyskonserten i Nidarosdomen. Dette var et samarbeid med NTE, som ville markere arbeidet de hadde gjort med å lyssette hele domkirken.

– Vi fikk frie kunstneriske tøyler til å lage en vakker konsert. Det ble utsolgt lenge før, og folk fra hele regionen kom til Trondheim for å oppleve lyset og musikken. En skikkelig gåsehudkveld, forteller Anne Kathrine.

TSO har også et langvarig samarbeid med TOBB, hvor medlemmer får gode tilbud på billetter. Flere arbeidsgivere har også avtaler med TSO, slik at de for eksempel kan tilby billetter til sine ansatte gjennom velferdsordninger.

– Alle disse samarbeidene innen næringsliv og kultur gjør at vi når bredere ut – som er veldig viktig for oss!

Anne Kathrine og Birgit oppfordrer alle til å ta en titt på vårprogrammet, og ønsker både nye og gamle besøkende velkommen til en fantastisk vårsesong.

– Du går ikke uberørt fra disse konsertene, det er bare å lukke øynene og forsvinne inn i musikken, avslutter de.

ANNONSØRINNHOLD

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

Informasjon om bruk av personopplysninger og informasjonskapsler.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Font