ANNONSØRINNHOLD

Satser på trøndersk næringsliv

Trønderske bedrifter har en ambisiøs og svært erfaren forretningsbank for næringslivet i umiddelbar nærhet: Danske Bank har valgt å satse for fullt på bedrifts- og storkundesegmentet, etter det annonserte salget av personmarkedsvirksomheten.

Danske Bank har lenge vært en sentral aktør i det trønderske finanslandskapet. Helt siden 1859 har bankens hovedkontor i Norge ligget i Trondheim. Den gangen var banken kjent som Privatbanken, senere som Fokus Bank – før de i 2012 skiftet navn til Danske Bank.

Etter det annonserte salget, har de nå store ambisjoner for bedriftsmarkedet.

Smile

– Nå havner langt mer av ressursene i konsernet hos oss på bedriftsmarked. Et eksempel på det er at vi i disse dager har utlyst 13 nye stillinger hvor vi søker nye rådgivere og analytikere over hele landet. Samtidig gjøres det milliardinvesteringer i utvikling av vår digitale plattform, forteller Runar Marthinsen.

Som leder for bedriftsmarkedet i Trøndelag, har Runar mange ansvarsområder. Han jobber tett med de ulike kundeansvarlige i banken, og legger til rette for at rådgiverne kan levere så godt som mulig.

Han forklarer at Danske Banks satsing på det norske bedriftsmarkedet er positive nyheter for kundene.

– Det at vi er en attraktiv bank for kundene våre, skjerper konkurransen. Trondheim og Trøndelag har på den måten nytte av at vi er på offensiven. Vår ambisjon er å være i førersetet, og det gagner hele næringslivet.

Danske Bank er alltid opptatt av å bli kjent med nye bedrifter, og tar gjerne en uforpliktende prat med de som er interesserte.

­– Vi ønsker å være en bank for alle typer virksomheter som vil drive en god forretning, enten det er nasjonalt eller internasjonalt. Kundene våre setter pris på at vi stiller detaljerte spørsmål, de setter pris på å bli utfordret. Vi er jo i samme båt, og ønsker at de skal lykkes, forklarer Runar.

– Unikt kompetansemiljø

Husk lyd!

– Unikt kompetansemiljø

Husk lyd!

Husk lyd!

– Unikt kompetansemiljø

Lokal forankring og global tyngde

Sammen med Petter Forså Aas, leder for Danske Bank Markets i Trondheim og Mona Talset, Senior Cash Manager, har Runar revet seg vekk fra oppgavene sine en liten stund – for å snakke om hva Danske Bank kan tilby sine bedriftskunder her i trønderhovedstaden.

De er alle enige om at Danske Bank sitt fremste “ess”, er kombinasjonen av lokal kjennskap og høy fagkompetanse – og ramser opp områder som produktutvikling, markedsinnsikt, analysekapasitet og digital utvikling.

– Fagmiljøet vi har på huset er helt unikt i trøndersk sammenheng. Vi kjenner de lokale forholdene, samtidig som vi har produktutvikling og markedsinnsikt på internasjonalt nivå, sier Petter.

At banken har tilgang til bred kompetanse i eget konsern, med støtte fra både Oslo og København, mener han bidrar til at kundene i Trondheim får helt unike rådgivningstjenester.

– At vår sjefsøkonom Frank Jullum også sitter her, er en stor ressurs for både kunder og ansatte. Franks makroøkonomiske analyser bidrar til å navigere i et til tider uforutsigbart og komplekst marked.

De tre kollegaene er fullt klar over at produktene og markedene de jobber med kan oppleves komplekse for en person som ikke driver med bank.

­– Vår oppgave er å oversette finans til forståelig trøndersk for kundene våre og gjøre det enkelt for bedriftene å ta de riktige strategiske valgene, sier Petter.

Selv jobber han på Markets, hvor det sitter en gjeng med spesialister som mange bedriftskunder har stor nytte av. Aksjer, obligasjonsemisjoner, rentesikring og valuta er blant produktområder Danske Bank Markets tilbyr i Norge. I tillegg har Markets en avdeling som heter Client Advisory, som driver med analyse og rådgivning for bedrifter.

Vision care, Smile
Personal computer, Interior design, Office chair, Building, Furniture, Table, Desk
Personal computer, Audio equipment, Desk, Peripheral, Chair

– Her i Trondheim har vi to av disse områdene, og det er rentesikring for bedrifter og valutahandel.

– Lang og bred erfaring

Husk lyd!

– Lang og bred erfaring

Husk lyd!

Husk lyd!

– Lang og bred erfaring

Den verdifulle spisskompetansen

Danske Bank i Trondheim har sterke spesialistmiljøer innenfor en rekke områder. Blant annet Markets og Cash Management – områder som er svært viktige for alle store bedrifter. Det handler om rente- og valutahandel og det handler om betalingsløsninger.

– Den lange historien og det unike finansmiljøet vi har både lokalt her i Søndre gate og på tvers av konsernet gjør at vi først og fremst kan tilby svært høy kompetanse og skreddersydde team til hver kunde, sier Runar.

Kundeteamene til Danske Bank gjør dem godt rigget til å skreddersy løsninger som er riktig for den enkelte kunde, basert på bransje og størrelse – blant annet.

Cash Management er Monas spesialitet. Hun betjener en egen kundeportefølje innenfor storkundesegmentet, og jobber hver dag med betalingsstrømmer som går inn og ut av kundenes selskaper.

Smile, Coat
Personal computer, Output device, Table, Furniture, Desk, Peripheral, Chair
Plant, Blue, Coat, Microphone, Houseplant

– Som spesialist jobber jeg dedikert med utvalgte kunder. Hvis de for eksempel skal ekspandere til utlandet eller gjøre oppkjøp, blir jeg en viktig sparringspartner for dem. Det er gøy å følge kundene gjennom alle disse prosessene og å være så tett på dem, smiler Mona.

Noe av det viktigste hun jobber med, er Danske Banks sanntidsoppdaterte cash pool-løsning.

­– Denne tjenesten sliter andre banker med å få til på samme måte som oss, smiler Mona. Hun forklarer at tjenesten går ut på å samle likviditet på tvers av selskap, landegrenser og valuta. Med denne løsningen får kundene deres oversikten over den hele og fulle likviditeten til selskapet sitt, til enhver tid.

– Løsningen vi tilbyr er unik i markedet

Husk lyd!

– Løsningen vi tilbyr er unik i markedet

Husk lyd!

Husk lyd!

– Løsningen vi tilbyr er unik i markedet

Mona forteller at veien mellom de ulike fagmiljøene er svært kort i kontorlokalene, noe som ikke bare er viktig for det sosiale samholdet ­– men også kommer kundene til gode.

– Kulturen vår er basert på at kunden skal bli fornøyd, smiler hun avslutningsvis.

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media