ANNONSØRINNHOLD

Grey
Grey

­– Her knyttes bedrifter sammen i lek

Det lille bedriftsnettverket har over 150 bedrifter i sitt nyskapende konsept.

Parkeringsplassen ved Jervskogen Skisenter er i ferd med å fylles opp denne onsdagskvelden, selv om våren gradvis tar grep og snøen begynner å smelte bort. Ut av bilene kommer folk i sporty tøy, og fra bagasjerommene trekkes skiene ut.

Snart skal alle samles for en økt med skileik.

I Knytte Bedriftsnettverk danner nemlig lavterskel fysisk aktivitet og uformelle samlinger grunnlaget for verdifull relasjonsbygging.

– Det blir ganske enkelt å slå av en prat etter at man har sittet barfot i lotusstilling på en saueskinnsfell, fire centimeter fra hverandre, humrer Jostein Jakobsen.

Han er driftsleder i Securitas, og har vært deres representant i nettverket helt siden oppstarten av Knytte i 2020. Én gang i måneden møtes medlemsbedriftene for en moro aktivitet som alltid avsluttes med kaffe, YT og mingling.

– Jeg føler at folk blir bedre kjent med meg her, enn i andre nettverks-settinger hvor opplegget er mer stivt og formelt.

Kan dette være noe for din bedrift?

Uformelt og trivelig

– Det å kombinere aktivitet og nettverk syns jeg er helt topp, sier Silje Steen Vollan, banksjef næringsliv i SpareBank1 SMN.

Måten Knytte har valgt å legge opp til både faglig input, sparring med likesinnede og fysiske aktiviteter, syns hun er ganske unikt.

– Det er en god måte å drive et nettverk på. Her får man prøve nye ting, i tillegg til at de skaper en fin arena for bedriftene å vise seg frem på – og for å dra nytte av andres kompetanse, forteller hun.

Husk lyd!

– Får teste ut mye man ellers ikke ville gjort

At Knytte er flinke til å velge aktiviteter som de aller fleste mestrer – eller aktiviteter som kan gjennomføres med ulike ferdighetsnivå, gjør at alle har det gøy.

Jostein må le av tanken på alt han har vært med på hittil.

– Både zumba og yoga har jeg mest lyst til å glemme for min egen del, men det er jo her folkeligheten i det hele kommer inn. Det artigste hittil tror jeg må være bokse-seansen med Team Eggan, sier han og legger til:

– Det er mye enklere å prioritere aktiviteter som dette, fremfor tre-retters middager midt i uka.

Ved å delta på aktiviteter vi ikke har prøvd før, blir det alltid noe å snakke om etterpå. Vi knyttes tettere av de delte erfaringene.

Silje steen Vollan

Et gründer-eventyr

Innenfor gjerdene går Knyttes gründer og daglige leder Bjørn Kottum rundt og passer på at skileiken går riktig for seg. Med seg har han markedsansvarlig Emil Hauge – en viktig støttespiller for Bjørn.

– Det er Emil som sørger for at alt er på stell når vi kommer hit i dag, og at alle får den informasjonen de skal. Vi er et veldig bra team, sammen med de to andre Knytte-ansatte Anne Berit og Knut Ole.

– Hvorfor ikke bygge et nettverk hvor aktiviteter brukes som et middel for å bygge relasjoner? Den tanken vokste frem over tid, og nå er vi her i dag da, smiler han.

Bjørn har lang nettverkserfaring, spesielt fra sin tid i markedsavdelingen til Rosenborg Ballklub. Det var da han startet en treningsgruppe for deres partnere, at han forstod hva fysisk aktivitet kan bety for relasjonsbygging.

Husk lyd!

– Ingen blir gode alene

Siden oppstarten i 2020 har Knytte fått 154 medlemsbedrifter, fordelt på sine tre nettverk i Trondheim, Orkland og Værnesregionen. Det at så mange bedrifter har valgt å bli medlem, tar Bjørn som en bekreftelse på at konseptet til Knytte har truffet. Han hadde imidlertid aldri drømt om at det skulle gå så bra, så fort.

– Så langt har det vært et eventyr, og jeg er stolt av det vi har fått til, sier han og legger til noen refleksjoner:

– Jeg tror vi lever i en annen tid nå enn for 20 år siden. Generasjonen som vokser opp nå er enda mer bevisst på kvalitet og på å bruke pengene til bedriften sin fornuftig. Derfor tenker jeg at fokus på helse og aktivitet er viktig å ha i nettverks-markedet også. Knytte ønsker å fronte sunne verdier i næringslivet.

Verdifullt for bedriftene

– Vi er et finanshus med mange tjenester, så det er viktig for oss være synlige. Det er selvfølgelig vanskelig å måle i kroner og ører hva Knytte betyr for oss, men det har stor verdi at vi får vise frem hva vi står for og kompetansen vår. I Knytte sitt nettverk får vi møtt veldig mye av næringslivet i Trondheim, sier Silje.

Property, Table, Smile

I tillegg til fysiske aktiviteter, er det også lagt opp til egne samlinger hvor erfaringsutveksling og faglig påfyll står på agendaen. Medlemmene plasseres i faste grupper, eller Powerteams som det heter, etter bransje. Der kan de diskutere ting som er relevante for dem.

– Det er såpass små grupper at man kan være veldig konkret. Det er veldig nyttig å få råd, kritiske spørsmål eller idéer fra andre bedriftsledere som har vært i samme situasjon som deg før, forklarer Jostein.

– Samlingene og aktivitetene Knytte arrangerer, er aldri noe man gruer seg til. De har samlet en fin gjeng med et godt miljø – her vil alle snakke med alle. Du går ikke nødvendigvis bare bort til den «trygge personen» du allerede kjenner, skryter Silje.

Nøkkelen til suksess

Knytte har lyktes med å få alt inn alt fra små bedrifter til store nasjonale samarbeid, mye takket være medlemmene som er flinke til å anbefale andre å bli med i nettverket.

Bjørn er opptatt av å følge opp og tilrettelegge for medlemmene, slik at nettverket skaper den verdien som forventes. Det kan både Jostein og Silje bekrefte at de merker.

– Bjørn og gjengen strekker seg utrolig langt for oss. De lever og ånder for Knytte, og «er på saken» uansett hva det skulle være. De ser oss og fremsnakker oss, sier Jostein.

– De er veldig flinke til å inkludere og å få folk til å snakke sammen, istemmer Silje.

– Vi skal ivareta det vi har skapt så langt, og bygge videre på de tre solide nettverkene vi allerede har. Vi ønsker også å etablere nettverk i Innherred om ikke så altfor lenge. På sikt vil vi vokse nasjonalt og bli landsdekkende, smiler han.

Etter flere innholdsrike og positive år, ser Bjørn lyst på fremtiden til Knytte Bedriftsnettverk.

Han håper at de som syns Knytte virker som et godt valg for sin bedrift, tar kontakt for en prat.

– Det blir en helt annen stemning når vi møtes i treningsklær, enn når vi har på oss dresskjorta, sier han.

– Den summingen vi hører rundt oss akkurat nå, er nøkkelen til gode relasjoner!

Vil du bli en del av denne gjengen?

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media