ANNONSØRINNHOLD

De forventer et imponerende lyd- og lysshow med førsteklasses underholdning – og da snakker vi ikke en gang om selve håndballkampen. Vi snakker om rammene rundt.

Når Kolstad spiller i Trondheim Spektrum, vet publikum at det kommer til å smelle.

Slik skaper de idrettsmagi i Spektrum

– Vi er opptatt av å lage en totalpakke med underholdning. Selv om de fleste kommer for håndballens skyld, skal vi sørge for at publikum alltid får det lille ekstra. Uansett om vi vinner eller taper, skal de tenke: «Dette var helt rått å være med på».

Vegard Selven er markedssjef i Kolstad Håndball, og har formelig stjerner i øynene når han snakker om energien i Trondheim Spektrum. Hjertet banker for Kolstad, og ingenting er bedre enn at publikum smittes av entusiasmen som har blitt et av klubbens fremste kjennetegn.

– For det klarer vi ikke alene, konkluderer Vegard.

For å lykkes med dette, trenger de folk som vet hvordan man begeistrer tusenvis av mennesker på én gang.

9 timer før kampstart

Denne formiddagen er det lavmælt aktivitet inne i Trondheim Spektrum. I kveld skal Kolstad Håndball spille sin siste gruppespillkamp i Champions League, og i ti-tiden er riggingen allerede godt i gang.

Eier og daglig leder i Totallyd, Stian Husby, virker å ta det hele med knusende ro.

– Alt må klaffe. For oss er det eksamen hver gang vi er på jobb. Det er veldig merkbart hvis vi feiler. Går alt bra, er det derimot ingen som legger merke til det, smiler Stian.

Her skal scene og skjerm opp, og både lyden og lyssettingen må skape den riktige atmosfæren for gjestene. I tillegg skal kampen og underholdningen i A-hallen gjennomføres feilfritt. Det er Totallyd som står for alt dette.

Han står inne i F-hallen, hvor VIP-arrangementet skal gå av stabelen noen timer før kampstart. På en dag som denne er det utrolig mye som skal rigges og organiseres, og de ansatte i Totallyd beveger seg målrettet rundt i hallen.

Husk lyd!

– Det er mye energi

Løft arrangementet ditt til nye høyder:

– En vanvittig reise

Klæbu-bedriften Totallyd ble etablert i 2010, og året etter begynte de så smått å hjelpe Kolstad Håndball med kamparrangementer.

­– Allerede da hadde Kolstad høye publikumstall. De har hatt en vanvittig reise ­– det er en skikkelig solskinnshistorie, sier Stian når han tenker tilbake på den første tiden.

Han har altså vært med den profilerte klubben på hele reisen fra lavere divisjoner og kamper i Husebyhallen, til Champions League.

– Vi har fått med oss veldig dyktige teknikere som kan feltet sitt godt, er hyggelige og imøtekommende, samt tar en utfordring på strak arm, sier Stian når han skal forklare hvorfor bedriften har lyktes så godt.

– Totallyd er jordnære, trivelige, løsningsorienterte og profesjonelle. Vi har alltid hatt god dialog med dem, bekrefter Vegard.

Han er veldig takknemlig for at de har hatt samme samarbeidspartner hele veien.

– Totallyd har overgått alle forventningene våre, og vi er utrolig glade for at de er med oss. Alt utstyret de har, og ikke minst folkene de har med seg, gjør at vi alltid føler oss trygge når de står ved roret. De får Trondheim Spektrum til å se helt rå ut, skryter Vegard.

6 timer før kampstart

Etter å ha tilbragt noen timer i F-hallen, beveger Stian seg videre til kamparenaen. Det nærmer seg lydprøver.

­– Vi er flere enn vanlig på jobb i dag, fordi Nye Hjorten Teater skal stå for hele tre musikkinnslag. Ett på VIP-området, ett på banen før kampstart og ett i pausen, forklarer Stian.

Sangerne fra Nye Hjorten Teater kommer som bestilt inn i hallen med smittende energi, store smil ­­og paljettkjoler på kleshengerne.

De finner etter hvert veien til midtbanen. De må vite hvor de skal bevege seg, de må høre hverandre og ikke minst musikerne som sitter på hver sin lydrigg noen meter fra sangerne.

I tillegg må lysshowet sitte perfekt – og det samme må flammekasterne.

– Det er snakk om sekunder for å få ting til å gå opp, forklarer Stian og sikter til logistikken rundt innslagene. Forsinkelser går ikke, dette er tross alt TV-sendt og på et strengt tidsskjema.

Showtime

Det nærmer seg kamp, og i F-hallen går alt som smurt. VIP-gjestene koser seg med mat og drikke. Vegard har allerede vært på scenen sammen med Kolstads daglige leder Jostein Sivertsen for å ønske velkommen.

Christian Berge har vært der oppe med sine betraktninger rundt kampen, Ole Robert Reitan har blitt invitert opp – og nå er det musikk fra Nye Hjorten Teaters Mads Bones og Olve Løseth som foregår.

Stian sitter ved lyd- og lysmiksebordet inntil veggen. Sammen med en kollega holder han konsentrert kontroll på alt som foregår.

Husk lyd!

– Stemningen er fantastisk

Trenger du lys- og lydteknikere til ditt neste arrangement?

Når sangerne forlater scenen, går de rett ut av F-hallen. Det er ikke lenge til de skal stå på midtbanen for åpningsshowet. Snart begynner gjestene å trekke mot kamparenaen også.

Det samme gjelder Stian. Neste stopp er A-hallen.

Det er nå det virkelig skal smelle. Først med et mektig åpningsnummer av Nye Hjorten Teater.

Så en eksplosiv innløping av hjemmelaget, med røyk, lys, flammer og Metallica på anlegget.

Når vi kommer til pausen, selve hovednummeret på underholdningsfronten, går alt feilfritt for seg. Publikum elsker det.

En titt på Stian etter at det er overstått, forteller at han antageligvis er litt lettet – på tross av hvor avslappet han har virket hele dagen.

Da er det bare å vente til kampen blåses av, slik at de kan sette i gang med nedrigging. Det blir nok en sen kveld for Stian og gjengen, men akkurat det er den rutinerte gjengen godt vant med nå.

Totallyd

Totallyd leverer teknisk gjennomføring av konferanser, konserter, festivaler, eventer og alle typer arrangementer som trenger lyd, lys, scene, storskjermproduksjon og kameraproduksjon/streaming.

De selger og installerer også møteromsutstyr og andre AV-installasjoner. Du finner kontoret og lageret deres i Klæbu sentrum.

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media