

– Alle unner hverandre å lykkes her!
I Sticos skaper de løsninger for dem som jobber med regnskap, lønn, personal og ledelse. For å lykkes med dette trenger de kundevennlige fageksperter. Kan det være deg?
Sticos holder til i store og moderne lokaler på Leangen. Her jobbes det hver dag med å utvikle brukervennlige løsninger for folk som jobber med regnskap, lønn, personal og ledelse.
Oppskriften på suksessen Sticos opplever, har vært å samle både fagkunnskap og teknologikompetanse under samme tak.
– De som jobber hos oss har mange ulike fagbakgrunner. Vi har alt fra regnskapsførere, revisorer og advokater, til systemutviklere og UX-designere, forteller Heidi Kultorp, avdelingsleder for fagavdelingen på Sticos.
– Det er dette som gjør Sticos så unik. Vi er både et kompetansehus og en teknologibedrift, legger hun til.
En tverrfaglig arbeidsplass
Fagavdelingen består av 33 rådgivere fordelt på åtte forskjellige team. Kompetansen på fagavdelingen er avgjørende for produktutviklingen til Sticos.
– Når vi utvikler et produkt for regnskapsførere, vil utviklerne hos oss lage de tekniske løsningene, mens rådgiverne står for det faglige innholdet. De må for eksempel sørge for at alt er i henhold til regelverket, forklarer Heidi.
Mari Hamnes og Cathrine Sponaas jobber begge på fagavdelingen til Sticos. De skryter av både arbeidsmiljøet og kulturen i bedriften.
– Jeg er rådgiver på regnskapsteamet, og jobber med å utvikle innhold og kurs, i tillegg til å holde produktene til Sticos oppdaterte, forteller Mari.
Dette har vært arbeidsplassen hennes i fire år. Tidligere jobbet hun som revisor, og Mari sier at arbeidshverdagen ble helt annerledes da hun kom hit som rådgiver. Nå er det fag og formidling som gjelder, ikke revisjonsleveranser.
– Det å få fordype meg i faget og lære nye ting hele tiden, har vært veldig artig. Jeg syns også at formidlingsbiten er gøy. Jeg er veldig glad i å holde kurs og å snakke med kundene våre, smiler hun.
Husk lyd!
– Liker at det er fokus på kompetanseutvikling
Cathrine ble ansatt for under ett år siden og jobber på økonomi-teamet. Hun har tidligere jobbet i ulike regnskaps-stillinger, men syntes det er lød veldig spennende å jobbe med produktutvikling for regnskapsbransjen hos Sticos.
Nå jobber hun tett med både utviklere, kundesenteret, markedsavdelingen og salgsavdelingen.


– Ingen spisse albuer her
Da Cathrine startet i Sticos, merket hun raskt hvor gjennomtenkt «onboardingen» var. Hun ble invitert på sommerfest flere måneder før hun startet, og på første arbeidsdag var skrivebordet pyntet med ballonger, blomster og velkomstgave.
I tiden som fulgte fikk Cathrine erfare hvor mange flotte kolleger hun hadde fått – ikke bare på fagavdelingen, men på hele huset.
– Jeg har hatt mange fine arbeidsplasser, men Sticos skiller seg ut i den forstand at alle unner hverandre å lykkes her. Det er et fremoverlent arbeidsmiljø uten spisse albuer. Alle er velvilligheten selv, smiler hun.
Mari og Cathrine forteller at kompetanseheving er en del av arbeidsbeskrivelsen deres, og at det settes av mye tid til dette. For at de som rådgivere skal kunne levere det beste til kundene, må de være faglig oppdaterte.
– Når regelendringer trer i kraft, skal vi allerede være i stand til å fortelle kundene våre hva det betyr for dem, sier Mari.
– Vi er eksperter for ekspertene, det er ganske artig, skyter Cathrine inn.
Husk lyd!
– Det beste med jobben er fagmiljøet
Fleksibel arbeidshverdag
I etasjen Sticos holder til i, er det mange sosiale soner med flere kjøkken og ulike sittegrupper. For de som føler seg konkurranselystne står det et shuffleboard til disposisjon. I kjelleren kan de spreke få utfolde seg i det store treningsrommet.
Bedriften er opptatt av å bygge en sunn kultur og gode relasjoner mellom de ansatte. De har både en personalforening og et bedriftsidrettslag som arrangerer sosiale sammenkomster, og blant annet cageball, yoga og klatring.




– Det er en veldig artig gjeng her. Vi er veldig forskjellige, men har likevel faginteressen til felles. Alle er innstilt på å ha det fint og gøy på jobb, sier Mari.
I tillegg til det gode samholdet blant kollegene, skaper også den fleksible arbeidshverdagen trivsel. Etter at Mari ble mor, har hun fått kjenne på hvor utfordrende det kan være å få timene i døgnet til å gå opp.
Heldigvis har hun en arbeidsgiver som er opptatt av at de ansatte skal kunne styre mye selv, og ikke minst ha en sunn balanse mellom arbeid og fritid.
– Så lenge man har god dialog med teamet sitt, er det ikke noe problem å ta hjemmekontor eller sjonglere litt på timene. Det er forståelse for at det ikke alltid passer å sitte ved pulten fra åtte til fire, forteller Mari.
Søker mer kompetanse
Heidi, Mari og Cathrine ser frem til å få flere med på fag-laget i tiden fremover. Her trenger de kundedrevne og formidlingsglade folk som er interessert i å hjelpe kundene, og skape de beste løsningene for dem.
– Her får du jobbe i et stort og dyktig fagmiljø som hjelper kunder med å løse komplekse problemer, avslutter Mari.
Om artiklene fra Brandstudio
Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brandstudio som er en del av mediehusets annonseavdeling.
Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnholdet fra Brandstudio merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.
© Copyright Polaris Media