ANNONSØRINNHOLD

Spennende lederjobb i bilbransjen i Trondheim:

– Sterk merkevare

Sulland Auto Trondheim har hatt en formidabel vekst siden 2013. Nå starter et nytt kapittel for bilforhandleren – og ny daglig leder skal ansettes.

BMW- og MINI-forhandleren på Tiller har eksistert i nøyaktig ti år, og mye har skjedd i løpet av disse årene.

Bilventyret begynte i 2013 da Sulland startet opp en helt ny forhandler for BMW og MINI i Trondheim. Derfra har det bare gått én vei – fra 16 til 62 ansatte på ti år.

Daglig leder Tor Martin Johansen har vært med helt fra starten.

Det er også han som har initiert organisasjonsendringen som gjør at Sulland Auto Trondheim nå ser etter noen som kan ta over rollen som daglig leder.

– Den som blir daglig leder etter meg, kommer inn i en veldrevet og offensiv organisasjon, smiler han og legger til:

– Både vi og bilbransjen går spennende tider i møte, så det er definitivt en gyllen mulighet for deg som ønsker å bygge videre på det solide grunnlaget som er lagt.

Sulland Auto Trondheim

Sulland Trondheim består av to bilforhandlere og bilverksteder lokalisert på Tiller, og har lang tradisjon med salg av ny og brukt BMW i mange ulike modeller. I tillegg er de en erfaren bilforhandler av både nye og brukte modeller av MINI.

  • 62 ansatte
  • XX millioner i omsetning
  • XX nye og brukte biler i 2022
  • Resultat på XX mill i 2022

Mennesket i sentrum

Etter å ha vært daglig leder i ti år, er Tor Martin klar for å bryne seg på andre oppgaver. Han forlater ikke Sulland, men tar stillingen som salgssjef.

­– Dette er en kanonbra plass å jobbe. Som salgssjef får jeg nå et smalere ansvarsområde og kan konsentrere meg om det jeg kanskje egentlig er best på, forklarer Tor Martin.

– Det betyr også at den som blir daglig leder, kan vokse inn i rollen med meg som sparringspartner, tilføyer han.

Som daglig leder er oppgavene og ansvarsområdene mange og varierte.

Det å sikre god drift, imøtekomme krav fra eiere og BMW mens du hele tiden har et sterkt kundefokus, krever at den som tar over er strukturert og i stand til å ha mange baller i luften.

Det er likevel en annen ting som har vært aller viktigst for Tor Martin i hans lederskap, og som han ønsker videreført.

Høres dette spennende ut?

– Som daglig leder hos oss må du være tilgjengelig for de ansatte og ha døren åpen. Det er medarbeiderne som skaper fornøyde kunder, så alt starter der. Det går ikke an å ha denne jobben hvis du ikke liker mennesker, sier han.

Utover det menneskelige aspektet ved jobben, mener han at den daglige lederen ikke bare bør ha kunnskap om bilbransjen, men også gjerne kjennskap til servicemarked – altså verkstedsdriften.

– Verkstedrift er krevende. Servicemarkedet er den største avdelingen vår og her det veldig mange kunder innom hver dag. Dette krever god logistikk og planlegging. Derfor er det fint om du kjenner til dynamikken i en produksjonsbedrift. Du må ikke ha jobbet med det, men det er en klar fordel om du ikke kun har salgserfaring i rollen som daglig leder, forklarer Tor Martin.

Motor vehicle, Automotive tire, Wheel, Car, Hood, Tread

Spennende tider i vente

Petter Søndergaard er merkesjef for BMW hos Sulland, og har tett kontakt med alle de elleve Sulland-butikkene som forhandler bilmerket. Han forteller at Sulland Trondheim er spydspissen og den største forhandleren deres, og at de dermed er veldig viktig for både Sulland Gruppen og BMW.

– Jeg jobber tett med de daglige lederne våre, importøren og inn mot styret i Sulland Gruppen, forklarer Petter.

Dress shirt, Smile, Beard, Jaw, Sleeve, Gesture, Collar

Han mener at den som får jobben i Trondheim, kan se frem til både interessante utfordringer og en spennende utvikling i bilbransjen de nærmeste årene. De har lagt bak seg noen rekordår, hvorav 2022 var det beste noensinne. Nå vet de derimot at markedet vil bli tøffere, og kreve god ledelse og omstillingsevner.

– Daglig leder skal sørge for at vi videreutvikler oss og tilpasser oss nye produkter. De neste årene vil bli en spennende reise for den rette personen, forteller Petter engasjert.

Han tror den som får jobben i Trondheim, kan se frem til både interessante utfordringer og spennende utvikling de nærmeste årene. De har lagt bak seg noen rekordår, hvorav 2022 var det beste noensinne. Nå vet de derimot at markedet vil bli tøffere.

– Daglig leder skal styre butikken gjennom tøffere tider, samtidig som det blir sørget for at vi videreutvikler oss og tilpasser oss nye produkter. De neste to-tre årene vil bli en superspennende reise for den rette personen, forteller Petter engasjert.

Sulland Gruppen er et av Norges største bilkonsern, og her i Trondheim representerer vi to av de sterkeste merkenavnene i verden. Fundamentet til Sulland Auto Trondheim er supersolid.

petter søndergaard, merkesjef Bmw

Selv om de neste årene vil by på et noe mer krevende marked enn de foregående, er Petter tydelig på at det kommer til å bli mange oppturer og spennende ting som skjer. Blant annet skal butikken gjennom en ombygging i forbindelse med et helt nytt butikk-konsept, BMW og MINI skal over til agentmodell etter hvert, og som alltid vil BMW komme med nye bilmodeller hvert år.

Parallelt tar de nye elektriske bilene stadig større skritt på teknologisiden.

Å være daglig leder hos Sulland Auto Trondheim er med andre ord en jobb som aldri kommer til å bli kjedelig.

– Den som blir daglig leder bør derfor være en person som trives med å håndtere endring, er god på omstilling og som syns det er spennende å tenke nytt, sier Petter, før han legger til:

– Har du idéer du ønsker å få satt ut i live, så er ingen negative til det her – og du får midlene til å gjøre det.

Høres det perfekt ut?

Han mener at de som søker på stillingen som daglig leder ikke nødvendigvis trenger å være ekstremt bilinteressert, men at de brenner for å skape noe og ønsker å bygge videre på suksessen.

Vil du lede Sulland-laget i Trondheim?

Grunnen til at Tor Martin har vært hos Sulland så lenge, er at han hele veien har fått muligheter og nye utfordringer, forteller han.

Selv om Sulland Auto Trondheim har klare rammer å forholde seg til, har han alltid opplevd at de har en stor grad av frihet.

– Den som blir ny daglig leder hos oss vil oppleve å få jobbe med fantastiske kunder og produkter – vel vitende om at vi er et kjempedyktig lag som stiller opp for hverandre, sier han avslutningsvis.

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media