Att og fram - uten å snu

Kan du se for deg en bil med to ratt og to motorer som kan kjøre samtidig og trekke i hver sin retning?

Saken oppdateres.

Altmuligmannen Martin Friberg fra Markabygda i Levanger har laget en slik doning. Sammen med sine gode venner Tore Grøneng og Ole Martin Nilsen delte han av to 1986-modeller VW Golf. Frampartene skjøtet de sammen slik at kjøretøyet har to fronter med hver sin motor.

Motorene deler på samme bensintank, og eksosanlegget er dratt over taket med rør mellom dørene. Bagasjeplassen er naturlig nok i snaueste laget, men utsikten både fremover og bakover er upåklagelig fra de fire forsetene som befinner seg i bilen.

Kjørte i grøfta

Vanligvis stenges det ubrukte rattet av i normalposisjon når bilen er i bruk, slik at bilen oppfører seg tilnærmet normalt under kjøring. Under oppvisninger hender det imidlertid at karene tar'n helt ut.

- Vi har sittet to personer inne i bilen og kjørt samtidig inne på et lukket område. Det skapte mye munterhet, men vi havnet til slutt i grøfta, smiler Friberg.

Når doningen skal vises frem i ulike anledninger, må den fraktes til og fra ettersom den ikke er registrert.

- Vi har ingen planer om å prøve å sette skilt på den, og jeg tror heller ikke det er mulig, ler han.

Ønskedrøm

Friberg har lenge hatt planer om å klone to biler sammen. Opprinnelig var to bobler utgangspunktet for ønskedrømmen. Men ettersom årene gikk, ble Golf valgt som forsøkskanin.

- Det tok bare et par timer å dele av bilene, men vi brukte mye tid på tilpassing. Vi holdt på to-tre måneder på fritiden før alt var ferdig, sier han.

Oppmerksomheten fra folk flest er naturlig nok stor. Mange går rundt bilen flere ganger før de helt forstår hva de har foran seg. Og flere skal etter hvert få ta bilen i øyesyn.

- Jeg har planer om vise frem bilen frem på bilcrosstevner på Lånkebanen, sier Friberg.

 
        
            (Foto: FRANK SKAUFEL)

  Foto: FRANK SKAUFEL

 
        
            (Foto: Bjarne Vestmo)

  Foto: Bjarne Vestmo

På forsiden nå