- Det er fortsatt mange som tror at FM-nettet ikke blir slukket. Det burde ha vært kø for å oppgradere til DAB nå, men det er det ikke, sier Jan Erik Elverum.

Han er daglig leder for Bilradiospesialisten i Trondheim og regner med det kommer til å bli et rush av kunder uten lyd i bilradioen etter nyttår.

Drøyt 730000 nordmenn oppgir at de allerede har DAB i bilen. Blant dem som mangler DAB, sier 60 prosent at de vil vente med oppgradering til siste slutt, ifølge en undersøkelse utført av TNS Gallup for Digitalradio Norge. Undersøkelsen viser at 41 prosent av dem som ikke allerede har DAB i bilen, vil oppgradere med ny radio eller adapter. Rundt to millioner biler i Norge har kun FM-mottaker i dag.

Eksterne og interne adaptere

Nå selger de fleste elektrokjedene og bilutstyrsforhandlerne utstyr for å få DAB i bilen, men det varierer kraftig hvor komplisert og kostbart det er å bytte ut den gamle radioen med en DAB-radio. Noen biler er allerede tilrettelagt for oppgradering, og installering av adapter er en relativt smal sak. Dette gjelder ifølge Elverum hovedsakelig enkelte modeller fra Audi og BMW, men de fleste bilene er ikke forberedt for oppgradering.

Den peneste og ofte beste løsningen er en integrert adapter. Da kan man beholde utseendet og alle funksjoner på multimedieskjermen. I mange tilfeller kan adapterne kobles på for eksempel cd-veksleren.

Har man en «klassisk bilradio», en såkalt 1-DIN, kan det være rimeligere å bytte hele radioen enn å koble til en adapter. Fra cirka 1000 kroner får man en enkel DAB-spiller. Ved bytte av radio kan man også få mer moderne funksjoner som USB- og AUX-inngang, og blåtanntilkobling samtidig.

USB-tilkobling mest populært

Den aller billigste og enkleste løsningen for å få digitalradio i bilen er strømming via en smarttelefon. Denne løsningen bruker datatrafikk, og lønnsomheten vil avhenge av om du har ledig kapasitet på datakvoten i abonnementet ditt. Dessuten er prinsippet for dekning annerledes. Du bør ha 3G-dekning for å kunne lytte til nettradio, mens DAB-signalet er uavhengig av nettdekning. I mars ble det klart at LG skal lage verdens første mobiltelefon med DAB-mottaker, og kanskje følger flere produsenter etter.

Den mest populære løsningen blant Bilradiospesialistens kunder er en adapter som kobles til via USB. Da er tilkoblingen svært enkel, og man slipper ekstra strømforsyning. Adapteren blir lest som en minnepenn av bilradioen, og DAB-kanalene blir lest som mp3-filer.

- Vi mener integrerte adaptere eller komplett radiobytte er de beste løsningene. Fordelen med en integrert adapter er at den er skjult, og du får med tekstinformasjon fra DAB-kanalene, sier Elverum.

Mulig å bytte det aller meste

Det er mulig å bytte ut de aller fleste fabrikkmonterte radioer med mer universelle typer. Det finnes forskjellige paneler med ulikt knappeoppsett for en rekke bilmodeller. De største problemene med utbytting oppstår om man har skjermen ett sted og styringen av den et annet sted.

De eksterne adapterne er den rimeligste løsningen for å få DAB-radio i bilen, og koster fra cirka 700 kroner. Det er også den minst pene løsningen. NAF testet seks av de vanligste adapterne tidligere i år. Konklusjonen var at få av dem fremstår som gode, trafikksikre og permanente valg. Blant de største ankepunktene er kabelrot og montering av antenne.

Det er nemlig ikke bare å koble DAB-radioen eller adapteren til den gamle FM-antenna. Elverum forklarer at mange FM-antenner er laget med forsterker som fjerner alt annet enn selve FM-signalet. Det følger som regel med antenne for festing i vinduet når man kjøper DAB-adapter.

Disse fungerer som regel greit i byene, men kommer man ut i områder med svakere signal, kan man oppleve at glassantennene ikke er gode nok. Derfor må man kanskje oppgradere antenna også, men mange velger å prøve selv med glassantenne først, sier Elverum.